• 24-10-2014 Craiasa Zapezii, de Michael Cunningham
• 24-10-2014 Palatul Quinta de Regaleira - FOTO
• 24-10-2014 Alexandra Dariescu va concerta pe scena Ateneului Roman
• 24-10-2014 «Avengers: Age of Ultron» - VIDEO
• 24-10-2014 Calcaiul Diavolului - orice copil se naste cu asa ceva, dar nimeni nu vorbeste!
• 24-10-2014 Opera compozitorului francez Georges Bizet
• 24-10-2014 Fotografii inedite din perioada interbelica - FOTO
• 24-10-2014 Povestea incredibila a celui mai stilat hot din istorie
• 24-10-2014 Campuri de lupta din Primul Razboi Mondial dupa 100 de ani
• 24-10-2014 AMENINTARE NUCLEARA. Rusia transforma Crimeea in BAZA MILITARA
• 24-10-2014 Apa sfintita, un pericol?
• 24-10-2014 Gene Roddenberry, creatorul serialului de televiziune Star Trek
• 24-10-2014 Cercetatorii au aflat de unde provin pietrele de la Stonehenge
• 24-10-2014 Omul de Neanderthal simtea gustul amar
• 24-10-2014 Domnia Annei a Marii Britanii
Mica Publicitate
Vezi Toate | Adauga
Trailer Filme
Video Divertisment
Muzica Populara
Video Sport

Patimile eroilor aviatori romani

 

Inca de la inceputul raidurilor USAAF, vanatoarele romanesti s-au impotrivit valurilor de avioane ce se revarsau peste granitele Romaniei. Inclestarilor violente din ceruri le-au cazut victime de multe ori unii dintre cei mai buni piloti ai acestei tari.

Desi Grupul 6 de vanatoare este responsabil pentru distrugerea a 40 de bombardiere si escorte in primele doua luni de lupte, luptele au luat viata a sapte dintre aviatorii grupului.

De pierderi nu scapa nici Grupul 2 de vanatoare. Pe 18 mai capitanul aviator Gheorghe Stanica, comandantul Escadrilei 66, as cu 15 victorii, este ucis, urmat in aceeasi zi de sublocotentul aviator Gheorghe Cristea, si el as, cu 12 victorii.

O soarta la fel de dramatica o au si locotenentul Ion Barladeanu si sublocotenentul aviator Petre Scurtu al Escadrilei 64 din Grupul 1 de vanatoare. In urma luptelor la sud-vest de Bucuresti, sublocotenentul Scurtu este lovit si se prabuseste langa comuna Clejani. Supravietuieste caderii, dar este prins in carlinga si cu avionul in flacari se chinuie sa iasa.

Un tanar il vede si incearca sa-l ajute, numai ca este ranit de munitiile care incep sa explodeze. Neputand fi salvat, sublocotenentul arde de viu. Abia peste cateva ore jandarmii reusesc sa-i scoata trupul carbonizat dintre fiarele contorsionate.

Locotenentul Barladeanu, comandantul Escadrilei 64, este lovit pe cand se intorcea spre baza, iar avionul sau se prabuseste la Milcovatu, la sase kilometri mai la sud de locul prabusirii lui Scurtu. Trupurile celor doi sunt recuperate si ingropate la Rosiorii de Vede. Barladeanu avea 12 victorii, iar Scurtu sase. Tot pe 31 mai a fost pierdut si adjutant aviator Florian Budu al Grupului 1, cu 9 victorii.

Lupta aeriana din 10 iunie 1944

Insa si americanii au avut parte de zile poate chiar mai negre. E de ajuns sa ne gandim la evenimentele de pe 10 iunie, cand 50 de avioane P38 ale Grupului 82 de vanatoare trebuiau sa intreprinda o misiune de bombardament in picaj impotriva rafinariilor ploiestene de la mica inaltime. Ele erau insotite de inca 50 de P38-uri ale Grupului 1 de vanatoare care urmau sa ia prin suprindere aerodromul Popesti-Leordeni, baza Grupului 6 de vanatoare.

Intr-o reeditare dramatica a operatiunii Tidal Wave, statiile radar le descopera la timp, iar vanatorii romani si germani sunt cei care le surprind. Urmeaza lupte crancene cu avioanele de vanatoare americane.

Insarcinate cu misiunea de bombardament, P38-urile Grupului 82 de vanatoare continua spre Ploiesti, numai sa-l gaseasca acoperit de un ecran gros de ceata artificiala. Focul puternic al armelor antiaeriene sfasie randurile lor, in timp ce isi lansau orbeste bombele. Pe scurt, un esec rasunator.

Un sfert din avioanele acestu raid sunt decimate. In schimb, pierderile romanesti nu au numarat mai mult de 14 avioane distruse, trei piloti ucisi si unul grav ranit. Chiar daca a fost o zi victorioasa pentru vanatorii romani, va fi printre ultimele. Sub loviturile USAAF sunt impinsi tot mai mult inspre prapastie.

Bilantul pierderilor creste

Pe 23 iunie, cand 300 de bombardiere insotite cu tot cu escorte au atacat Ploiestiul si Giurgiul, este ucis in lupta cu un P51 comandantul Grupului 7 de vanatoare, capitanul aviator Virgil Trandafirescu. Piere si capitanul comandor aviator Ioan Sandu, comandantul Grupului 1. El ar fi fost mitraliat de vanatorile americane dupa ce se parasutase din avionul sau avariat. Si locotentul aviator Teodor Greceanu si capitanul aviator Dan Scurtu sunt doborati, numai ca au parte de noroc si supravietuiesc.

Raidurile au continuat pe 24 iunie 1944, cand 300 de bombardiere, escortate de inca 200 de avioane de vanatoare, ataca rafinaria Romano-Americana. Deja la acea data numai 50 de avioane puteau sa li se opuna, fata de cele 115 disponibile la 4 aprilie, pe umerii pilotilor romani atarnand greu memoria celor 33 de aviatori romani care fusesera ucisi.

Pierderi grele, irecuperabile. Dupa ce comandantul Escadrilei 63 a Grupului 1 de vanatoare, capitanul Parsifal Stefanescu, este si el omorat pe 28 iunie, se hotaraste trimiterea grupurilor echipate cu IAR 80/81 in nord-estul Romaniei, unde se puteau inclesta de pe pozitii cat de cat egale cu aviatia sovietica. In locul lor este adus Grupul 9 de vanatoare, echipat cu mult mai performantele Me 109G. Doar Grupul 7 de vanatoare, deja echipat cu avioane Me 109G, nu este mutat.

O luna de foc pentru Ploiesti

Pe 9 iulie 150 de bombardiere si 100 de vanatori ataca rafinariile Vega, Xenia si Columbia si le scot din functiune pentru cateva de zile. Bombardamente au loc si pe 15 iulie cand 300 de bombardiere si 200 de avioane de vanatoare se napustesc asupra rafinariilor Astra, Creditul Minier, Romano-Americana, Standard si Vega.

Pe 24 iulie este atacata Romano-Americana de circa 50 de avioane. Pe 26/27 iulie iarasi este atacata Romana-Americana, ambele misiuni esuand a avaria rafinaria. Patru zile mai tarziu, pe 28 iulie sunt lovite Astra Romana, Standard, Unirea, Orion, Creditul Minier si Romano-Americana.

La 31 iulie sunt lovite rafinariile Astra Romana, Columbia, Vega si Xenia fara a produce pagube importante, numai ca un numar mare de bombe au lovit centrul, nordul si vestul orasului. In timpul aceluiasi atac este lovit Targoviste si Doicesti.

Se vede ca atacurile continuau in forta, dar in ciuda lor rafinariile inca lucrau la 70% din capacitate, in principal datorita apararii antiaeriene a Fortaretei Ploiesti, a camuflarii principalelor obiective industriale ale orasului sub un gros ecran de fum si al raspunsului aviatiei de vanatoare. Nu trebuie uitat rolul echipelor speciale de interventie si de reparatii care au limitat avariile si au readus la stare optima rafinariile.

Aviatia americana si-a alternat tacticile, combinand atacuri de mare inaltime cu cele la mica inaltime, bombardierele de cele mai multe ori primind escorta vanatoarelor si pentru o perioada apeland la raiduri suveica. In colaborare cu sovieticii, in timpul operatiunii "Frantic" aviatorii americani atacau tinte de pe teritoriul Romaniei si-si continuau zborul catre aerodromurile sovietice din Poltava, Mirgorod sau Piryatin unde le era facut plinul si reinarmati, iar la intoarcere atacau inca o data ori obiectivele initiale ori tinte de oportunitate.

Victorii amare pentru Grupul 9 de vanatoare

In timpul unui astfel de raid suveica, pe 22 iulie, Grupul 9 de vanatoare, comandat de celebrul as Alexandru Serbanescu, reuseste sa distruga sase aparate P38 care faceau parte dintr-o formatie combinata de P38 si P51. Numai ca la intoarcerea lor din URSS cele 100 de avioane P51 si P38 coplesesc grupul lui Serbanescu. Pilotii romani fusesera prost informati in legatura cu numarul lor si au crezut eronat ca vor avea de-a face cu cel mult 20 de bombardiere si cateva escorte.

Intra fara vrerea lor intr-o cursa. In luptele care au urmat sapte din cele 17 Bf 109G-uri ale grupului sunt doborate, trei piloti sunt ucisi si inca trei raniti. Printre cei doborati s-a numarat si capitanul aviator Gheorghe Popescu Ciocanel, as cu 19 victorii. Supravietuieste caderii, dar moare la cateva zile dupa aceea din cauza ranilor cauzate de arsuri.

Pe 31 iulie, Grupul 9 de vanatoare il pierde si pe locotenentul aviator Dinu Florea Pistol, comandantul escadrilei 48, ca doar cateva zile mai tarziu, pe 5 august, comandamentul german de aviatie sa avertizeze ca nu mai poate apara spatiul aerian al Ploiestiului.

Peste doua zile si Ion Antonescu da ordine aviatiei de vanatoare romanesti sa evite luptele, cel putin pana la gasirea unor solutii pentru reechiparea escadrilelor romanesti.

Bibliografie:

Festung Ploiesti volumul 2, Gavriil Preda, Ilie Manole, Eugen Stanescu, Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie Prahova, Editura Printeuro, 2003

Razboiul petrolului la Ploiesti, Eugen Stanescu, Gavriil Preda, Iulia Stanescu, Editura Printeuro, 2003

Fortress Ploesti: The Campaign to Destroy Hitler's Oil Supply, Jay Stout, Casemate Publishers, 2011

Rumanian Aces of World War 2, Denes Bernad, Osprey Publishing, Oxford, 2003

Jurnal 1935-1944, Mihail Sebastian, text ingrijit de Gabriela Omat, prefata si note de Leon Volovici, Humanitas, Bucuresti, 2005

Insemnari zilnice volumul 10, Constantin Argetoianu, editie si indice de Stelian Neagoe, Editura Machiavelli, Bucuresti, 2009
ziare.com 

Articole despre: +usaaf +granitele romaniei
loading...
Libertatea.ro
Realitatea.net

Video Stiri