News Flash:

Planul secret pentru salvarea lui Napoleon: doua submarine, un ingenios hot de buzunare si o insula indepartata

15 Martie 2013
1769 Vizualizari | 0 Comentarii
Napoleon
Tom Johnson a fost unul dintre acele personaje extraordinare pe care istoria nu le uita, datorita capacitatii lor de a se descurca in situatii aparent fara iesire.

Nascut in 1772 din parinti irlandezi, a stiut mereu cum sa faca rost de bani si, pana la varsta de 12 ani, si-a castigat existenta ca hot de buzunare, scrie „The Smithsonian“. Cel putin de doua ori, a evadat din inchisoare intr-un mod miraculos. Cand Napoleon ducea renumitele sale razboaie, reputatia sa binemeritata de personaj indraznet l-a ajutat sa ajunga – in ciuda trecutului sau patat – la conducerea unor expeditii navale britanice. O poveste a ramas insa nementionata. In 1820 – cel putin asa a declarat el insusi – i s–a oferit suma de 40.000 de lire (trei milioane de lire, astazi) pentru a-l salva din exil pe imparatul Napoleon, care se afla pe insula Sfanta Elena. Aceasta evadare ar fi trebuit sa fie pusa la cale intr-un mod incredibil – cu ajutorul unor submarine primitive. Johnson insusi ar fi trebuit sa construiasca submarinele.

Povestea incepe cu imparatul insusi. Ca mostenitor al Revolutiei Franceze – evenimentul care, mai mult ca oricare altul din istoria Frantei – a tulburat de atunci somnul celor avuti, corsicanul a devenit spaima continentului european.  Geniu militar de neegalat, invadator al Rusiei, cuceritor al Italiei, Germaniei si Spaniei si arhitect al Sistemului Continental, reputatia sa a fost zdruncinata doar in 1814, cand a fost invins, dupa ce dusmanii sai s-au aliat, iar el a fost trimis pe insula Elba. Chiar si atunci, a scapat si s-a intors in Franta, iar dupa batalia de la Waterloo, englezii s-au hotarat sa nu isi mai incerce norocul cu el.  Exilarea sa in pe Sfanta Elena, o insula mica din Atlanticul de Sud, era menita sa ii diminueze sansele de a scapa din nou.

Cu toate acestea, in timpul vietii lui Napoleon, au fost concepute multe planuri pentru a-l salva. Emilio Ocampo, care povesteste despre aceste comploturi, scrie ca „ambitia politica a lui Napoleon nu a fost infranta de captivitatea sa. Iar adeptii lui nu au abandonat niciodata speranta de a-l elibera“. Iar celor din familia Bonaparte nu le lipseau nici banii. Fratele lui Napoleon, Joseph, a plecat in Statele Unite cu o avere estimata la 20 de milioane de franci. Cea mai mare amenintare venea din America de Sud. Napoleon se gandea ca, daca nu mai existau sanse sa se intoarca in Europa, ar putea pune bazele unui nou imperiu in Mexic sau in Venezuela. Cu toate acestea, odata ajuns pe Sfanta Elena, Napoleon s-a trezit captiv intr-una dintre cele mai sigure inchisori care i-ar fi putut fi destinata in 1815. Insula este extrem de izolata, iar relieful este neprietenos. Putinele locuri in care navele puteau ancora erau pazite de garnizoane intregi de peste 2.800 de soldati. Desi imparatului i s-a permis sa retina cativa oameni, restul insulei era controlat de guvernatorul Hudson Lowe (foto), ale carui sanse de reusita in cariera depindeau de faimosul prizonier. Locuinta lui Napoleon era pazita, vizitatorii erau interogati si perchezitionati, iar in timpul noptii vizitele erau interzise.

Si britanicii aveau dreptate cand exagerau cu masurile de precautie. Ocampo arata ca existau o multime de planuri de salvare a lui Napoleon. Unde anume se inscrie planul lui Tom Johnson este dificil de precizat. Exista dovezi ca ar fi construit un submarin si a vorbit deschis, dupa moartea lui Napoleon, despre planul sau de a-l folosi. Desfasurarea evenimentelor poate fi regasita intr-un obscur volum de memorii, intitulat  „Scenes and Stories of a Clergyman in Debt“, care a fost publicat in 1835, in timpul vietii lui Johnson. Cartea cuprinde si descrieri ale mai multor episoade dramatice care se potrivesc cu relatarile contemporanilor. Evadarea ar fi avut loc la apus, scria Jonhson, cand imparatul s-ar fi imbarcat pe Etna si apoi ar fi fost transferat pe Eagle, de dimensiuni mai mari. Cele doua submarine ar fi fost echipate, potrivit relatarilor, inclusiv cu motoare. „Am calculat, nicio nava inamica nu ne-ar putea impiedica sa avansam. Chiar si in caz de atac, as ridica panzele si apoi as intra sub apa. Acolo l-as astepta pe dusman si, cu ajutorul micului Etna, as distruge nava in 15 minute“, scria Johnson.

Povestea lui este sustinuta si alte surse – printre altele, de marchizul de Montholon, un general francez care a mers cu Napoleon in exil si a publicat povestea timpului petrecut de acesta pe Sfanta Elena. Johson a petrecut multa vreme concepand planuri care implicau submarine. La un moment dat, se spunea ca ar fi lucrat pentru regele Danemarcei, altadata, pentru un lider egiptean. Sigur, schita submarinului sau era una rudimentara.  Submarinul insa exista, iar asta s-a aflat din mai multe documente. Intr-o scrisoare, Johnson confirma ca submarinul este gata si cere sa i se plateasca 100.000 de lire pentru el. Apoi, o echipa de ofiteri condusa de George Cockburn a mers sa evalueze submarinul, pentru a vedea cat costa. Asta inseamna ca, in 1820, Johnson era in posesia unui submarin, exact cand oamenii lui Bonaparte ar fi dat mii de lire pentru a-l obtine. Nu exista dovezi ca Napoleon ar fi fost implicat in acest plan. Johnson ar fi vrut, mai degraba, sa isi incerce norocul.

Dovezile care au supravietuit atesta faptul ca imparatul ar fi refuzat sa fie salvat in cazul in care Johnson chiar ar fi aparut la Longwood. Intr-o forma organizata, salvarea ar fi fost de dorit in viziunea lui Bonaparte, dar fuga ar fi considerat-o rusinoasa. De la inceput, scrie Ocampo, „Napoleon a spus foarte clar ca nu va sustine niciun plan care i-ar cere sa se deghizeze sau sa depuna efort. Era demn si gandul ca ar fi fost capturat ca un infractor de rand in timp ce evada era injositor“. Cu toate acestea, submarinul lui Johnson continua sa ii captiveze si astazi pe istorici. 

sursa:historia.ro 

tom johnson napoleon sfanta elena revolutiei franceze rusiei italiei
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1524 (s) | 35 queries | Mysql time :0.017365 (s)

loading...