News Flash:

18 Aprilie: Ziua Mondiala a Monumentelor

17 Aprilie 2013
936 Vizualizari | 0 Comentarii
18 Aprilie este Ziua Mondiala a Monumentelor si Siturilor, zi convenita de ICOMOS si UNESCO in 1983 pentru atragerea interesul publicului pentru protejarea patrimoniului arhitectural. Anul acesta subiectul Zilei Mondiale a Monumentelor si Siturilor este: Patrimoniul Educatiei.
El va fi evocat in cursul unei manifestari ce se va desfasura Joi 18.04.2013 la ora 14.30 la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu din Bucuresti, la invitatia Rectorului acestei Universitati si a ICOMOS Romania1, in prezenta autoritatilor de specialitate din domeniul educatiei, invatamantului superior, culturii si patrimoniului si a conducatorilor institutiilor scolare, liceale si universitare - monumente istorice - din Bucuresti.2 Dat find ca in municipiul Bucuresti exista 45 de monumente istorice afectate educatiei, la aceasta manifestare vor fi invitati administratori acestor cladiri (in numar total de 32), adica rectori, decani, directori de licee sau scoli generale, directori de biblioteci, impreuna cu Ministrul Educatiei Nationale, Ministrul delegat pentru Invatamant Superior si Cercetare, Ministrul Culturii.
In cursul manifestarii se va decerna diploma de onoare a ICOMOS d-lui prof.dr.arh. Aurelian Triscu, in semn de recunoastere a contributiei sale atat ca profesor cat si ca arhitect la educarea tinerelor generatii in spiritul interesului si grijii pentru patrimoniul construit. Dupa o scurta prezentare a patrimoniului educatiei din Romania si interventii ale catorva dintre cei invitati, manifestarea se va incheia cu semnarea unei Declaratii subliniind importanta relatiei dintre Patrimoniu si Educatie si angajamentul semnatarilor in promovarea patrimoniului cultural in cadrul activitatilor educationale.
In Romania sunt clasate un numar de 605 scoli, licee, colegii, facultati si sedii de universitati ori biblioteci ca monumente istorice. Aproape jumatate din aceste monumente sunt scoli primare-gimnaziale, 25% o reprezinta liceele si colegiile nationale si cca. 10% sunt spatii universitare. Repartitia geografica a monumentelor istorice "ale educatiei" acopera, cu doua exceptii (Ilfov si Valcea) intreg teritoriul tarii, cele mai bogate in aceasta categorie patrimoniala fiind mun. Bucuresti, cu 45 monumente istorice, judetele Iasi si Cluj cu 43 si respectiv 32. Brasovul cu Scheii detin prin Scoala romaneasca de la Sf. Nicolae constructia scolara cea mai veche din Romania, datand din 1495. Monumentele educatiei sunt in buna masura bunuri publice administrate de consiliile locale, ori de universitati, dar sunt si cazuri de exceptionale bunuri de patrimoniu apartinand cultelor (Biblioteca Teleki din Targu Mures, Batthyaneum din Alba Iulia ori evocata mai sus Scoala din Scheii Brasovului).
Tipologia arhitecturala cea mai bine reprezentata in lista monumentelor istorice alocate educatiei este scoala primara de sfarsit de secol XIX, inceput de secol XX, cunoscuta drept "scoala Spiru Haret". In judete precum Bacau, Dambovita, Giurgiu si Teleorman scolile de acest tip, intre 15 si 25 pe fiecare judet, dau peste trei sferturi din numarul monumentelor istorice ale educatiei. In Transilvania scolile clasate monument istoric sub titulatura "vechea scoala romaneasca" ori "prima scoala romaneasca" vorbesc cu precadere de stradaniile intelectualitatii ardelene pentru pastrarea limbii si identitatii nationale.
In Bucuresti nu exista universitate importanta care sa nu aiba macar o cladire monument istoric. Nu este intamplator ca Universitatea Bucuresti administreaza 3 cladiri monument istoric, si nici ca Universitatea de Arhitectura si Urbanism care poarta numele fondatorului scolii nationale de arhitectura, Ion Mincu - locul in care marcam in acest an Ziua Mondiala a Monumentelor - se gaseste intr-un monument istoric. Scoala centrala de fete ori Scoala generala 11 Ion Heliade Radulescu din Bucuresti sunt manifeste ale arhitecturii nationale, chiar daca sunt semnate una de un arhitect roman, cealalta de un italian. Liceele monumente istorice din Bucuresti, Ghe. Lazar, D.Cantemir, M. Basarab, ori Ghe. Sincai marcheaza ca repere constructive, dar si prin personalitatile pe care le-au format, toposul capitalei. Este simbolic si relevant faptul ca intr-o anumita perioada a dezvoltarii Romaniei si a Bucurestiului pentru textura urbana creata la sfarsitul sec. XIX si inceputul sec. XX constructiile invatamantului, spatiile universitare ori colegiile nationale erau deseori reperele constructive ce dominau sau sustineau fundamental compozitia urbana. Cu atat mai semnificativ si angajant este faptul istoric al pastoririi educatiei si a patrimoniului, la momentul nasterii lor ca proiect politic al Statului Roman, de personalitatea si actiunea lui Spiru Haret.
Prin remanenta misiunii lor si permanenta lor fizica, cladirile scolilor, liceelor si facultatilor, ale bibliotecilor, cladirile scolii - vorbind generic - sunt deseori scoli-monumente si totodata monumente ale scolii. Aceasta dualitate ne indeamna sa reflectam asupra relevantei pentru societatea romaneasca de astazi a relatiei biunivoce dintre termenii temei de anul acesta a Zilei Mondiale a Monumentelor. Patrimoniul Educatiei nu-si poate gasi semnificatia profunda a celebrarii sale decat in raport cu educatia patrimoniului. 

sursa:ele.ro 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1718 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018378 (s)