News Flash:

25 noiembrie 1972, a incetat din viata savantul roman Henri Coanda

25 Noiembrie 2013
1714 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7625 RON (-0.0002)
USD: 4.2638 RON (-0.0088)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Henri Coanda s-a nascut la Bucuresti la 7 iunie 1886, fiind al doilea copil al unei familii numeroase. Tatal lui a fost generalul Constantin Coanda, fost profesor de matematica la Scoala nationala de poduri si sosele din Bucuresti si fost prim-ministru al Romaniei pentru o scurta perioada de timp in 1918. Mama sa, Aida Danet, a fost fiica medicului francez Gustave Danet, originar din Bretania.
Inca din copilarie viitorul inginer si fizician era fascinat de miracolul vantului, dupa isi va si aminti mai tarziu. Henri Coanda a fost mai intai elev al Scolii Petrache Poenaru din Bucuresti, apoi al Liceului Sf. Sava 1896 unde a urmat primele 3 clase, dupa care, la 13 ani, a fost trimis de tatal sau, care voia sa-l indrume spre cariera militara, la Liceul Militar din Iasi 1899. Termina liceul in 1903 primind gradul de sergent major si isi continua studiile la Scoala de ofiteri de artilerie, geniu si marina din Bucuresti.
Detasat la un regiment de artilerie de camp din Germania 1904, este trimis la Technische Hochschule (Universitatea Technica) din Berlin-Charlottenburg. Pasionat de probleme tehnice si mai ales de tehnica aviaticii, in 1905 Coanda construieste un avion-racheta pentru armata romana. Intre 1907-1908 a urmat de asemenea cursuri universitare in Belgia, la Liège, si la Institutul tehnic Montefiore. In 1908 se intoarce in tara si e incadrat ofiter activ in Regimentul 2 de artilerie. Datorita firii sale si spiritului inventiv care nu se impacau cu disciplina militara, el a cerut si obtinut aprobarea de a parasi armata, dupa care, profitand de libertatea recastigata, a intreprins o lunga calatorie cu automobilul pe ruta Isfahan – Teheran – Tibet. La intoarcere pleaca in Franta si se inscrie la Scoala superioara de aeronautica si constructii, nou infiintata la Paris 1909, al carei absolvent devine in anul urmator 1910, ca sef al primei promotii de ingineri aeronautici.
Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel si savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat sa obtina aprobarile necesare, Henri Coanda a efectuat experimentele aerodinamice prealabile si a construit in atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu propulsie reactiva de fapt un avion cu reactie, fara elice, numit conventional Coanda-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon international aeronautic de la Paris 1910.
In timpul unei incercari de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de langa Paris, aparatul pilotat de Henri Coanda a scapat de sub control din cauza lipsei lui de experienta, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare si a luat foc. Din fericire, Coanda a fost proiectat din avion inaintea impactului, alegandu-se doar cu spaima si cateva contuzii minore pe fata si pe maini. Pentru o perioada de timp, Coanda a abandonat experimentele datorita lipsei de interes din partea publicului si savantilor vremii. Intre 1911-1914 Henri Coanda a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviatie din Bristol, Anglia si a construit avioane cu elice de mare performanta, de conceptie proprie. In urmatorii ani se intoarce in Franta, unde a construit un avion de recunoastere 1916 foarte apreciat in epoca, prima sanie-automobil propulsata de un motor cu reactie, primul tren aerodinamic din lume si altele. In 1934 obtine un brevet de inventie francez pentru Procedeu si dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce patrunde intr-un alt fluid, care se refera la fenomenul numit astazi Efectul Coanda”", constand in devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observat prima oara de el in 1910, cu prilejul probarii motorului cu care era echipat avionul sau cu reactie. Aceasta descoperire l-a condus la importante cercetari aplicative privind hipersustentatia aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet si altele.
Henri Coanda revine definitiv in tara in 1969 ca director al Institutului de creatie stiintifica si tehnica (INCREST), iar in anul urmator, 1970, devine membru al Academiei Romane. Henri Coanda moare la Bucuresti, pe data de 25 noiembrie 1972, la varsta de 86 de ani.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

henri coanda constantin coanda inginer fizician miracolul vantului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1646 (s) | 23 queries | Mysql time :0.012931 (s)