News Flash:

38 de ani de la cea mai grava avalansa din Romania

17 Aprilie 2015
4783 Vizualizari | 0 Comentarii
Douazeci si trei de oameni, cei mai multi dintre ei elevi de liceu, au murit la Balea Lac, in cea mai grava avalansa care a avut loc vreodata in Romania. Astazi, 17 aprilie, se implinesc 38 de ani de atunci, insa amintirea clipelor tragice este inca vie pentru cei care le-au trait. Muntele le-a reamintit atunci oamenilor ca este suveran si ca orice pas gresit, acolo, sus, poate fi fatal.

17 aprilie 1977. Trecuse o luna si jumatate de la marele cutremur care lovise Romania. Era ultima zi a vacantei de primavara pentru elevii si profesorii de la Liceul German din Sibiu, care se aflau in tabara de schi la Balea Lac. Ninsese mult, trei zile si trei nopti, iar zapada atingea cativa metri, pana la acoperisul cabanei Balea. Instructorul de schi care conducea tabara elevilor a hotarat, totusi, sa-si scoata grupa la o ultima tura. Salvamontistii, care stiau ca zapada depusa este instabila, au incercat sa-l impiedice.

Liviu Miu, seful echipelor de cautare, povesteste: „Nu l-a putut opri. Au discutat in contradictoriu, tot si el, nimica. La el nu exista, la nemti in general, in tabere din astea, asa, ei hotarasc. Apai daca zice profesorul asa, toata lumea! Nu se discuta!”

Au iesit cu totii pe versant si, asa cum faceau de obicei, au inceput sa-si amenajeze singuri o partie, batatorind zapada cu schiurile.

Vezi si Certej, 1971. Tragedia in care 89 de vieti au fost ingropate

O bucata imensa de zapada s-a desprins atunci de pe versant. Acolo se aflau si copiii, impreuna cu profesorii lor, si se pregateau sa coboare pe schiuri.

Unul dintre elevii din grup si-a dat seama in ultima clipa ca si-a uitat ochelarii de schi in cabana. S-a intors dupa ei, insa, cand a iesit din nou pe usa a ramas ingrozit.

„In sala de mese a intrat un copil si cu o voce sugrumata a pronuntat cuvintele Afara este o avalansa! Si auzindu-l, eu m-am ridicat sa vad in ce loc al Caldarii Balii a fost avalansa. Ajungand in tocul usii mi-am indreptat privirea spre partia care cu putine minute inainte era plina de elevi si profesori sibieni. Partia era goala... ”, povesteste Dan Capitan, martor al grozaviei din 1977, potrivit digi24.ro.

Neatentia i-a salvat copilului viata. Toti ceilalti 19 colegi ai sai din tabara de schi au fost ingropati in zapada. Odata cu ei, si instructorul care a condus tabara, un dascal, o profesoara tanara, insarcinata in luna a patra, si un turist din Brasov.

Vezi si Debarcarile de la Salerno

Echipa de salvamontisti care era de garda la Balea Lac s-a vazut cu totul depasita de dimensiunea tragediei. A alertat imediat conducerea de la Sibiu, insa pentru salvatori s-a ivit un nou obstacol.

„Am plecat o echipa, n-am apucat, cred ca, sa trecem, sa ne apropiem de Fagaras si deja ceata mare... Si pilotul a zis: dom'le, nu se poate. Daca continuam acuma, putem sa cadem si noi acolo. Nu vedeai nimic absolut, ceata... Ne-am intors la aeroport”, isi aminteste Liviu Miu, seful echipelor de cautare.

Conducerea Comitetului Judetean a decis atunci sa ceara ajutorul armatei. Transfagarasanul era complet acoperit cu zapada, drumul era impracticabil chiar de la poalele muntelui. Garnizoana din Sibiu a scos masinile militare in fata si asa au reusit salvamontistii sa ajunga la locul accidentului. Ceata era, insa, atat de densa, incat nu se vedea nimic. Au hotarat sa amane cautarile pana a doua zi. Dimineata, cerul era senin, dar privelistea, infricosatoare. Tonele de zapada prabusita de pe versant au spart gheata lacului Balea, iar apa a inceput sa se infiltreze pana la suprafata.

„Ca sa putem sa-i pescuim, cum sa... cum sa zic altfel, eram obligati sa punem peste apa o scara si, culcati pe scara, ii prindeam si ii scoteam din apa”, povesteste Liviu Miu. „Si daca am gasit pe unul si am vazut un varf de schi care ducea in partea stanga, un bat strain care era in partea dreapta, sapam in partea aia, gaseam altul”, continua el.

Niciunul dintre cei surprinsi de avalansa nu a fost gasit in viata.

„Noi stiam ca nu mai gasim, ca, in cazuri din astea, va dati seama, sufocare clara... Nu se putea trai . La autopsie, ne-a spus doctorul Ivan, toti aveau traheea si tot infundate cu zapada. Normal, zapada aia, cu viteza aia, cand... N-ai ce face”, spune Liviu Miu.

Treisprezece dintre elevi si cei trei profesori erau de la Liceul German din Sibiu. La etajul al doilea al scolii, redenumita dupa Revolutie Colegiul Brukenthal, se afla si astazi o placuta memoriala cu numele celor care au pierit in avalansa.

„Eu eram student la Bucuresti in perioada respectiva, dar participasem tot la tabara la Balea, in perioada vacantei de vara, cu cativa ani inainte. Plus, cunosteam profesorii care au decedat in acest accident si multi elevi. Cred ca nu exagerez cand spun ca intregul Sibiu a fost marcat de acest eveniment”, spune Hermann Gerold, directorul Colegiului Brukenthal.

Autoritatile comuniste au incercat sa tina tragedia sub tacere. Abia dupa patru zile, intr-un ziar local a aparut o stire scurta, la rubrica „alte informatii”, fara ca autorul sa mentioneze numarul mortilor. Rudele celor care au pierit atunci, aproape toti cu origini sasesti, si-au refacut vietile dupa 1989 in Germania. Comemorari se mai tin doar o data la 10 ani. Numele celor ucisi atunci de orgoliul unui profesor si de raspunsul brutal al muntelui raman inscrise pe o stanca aflata la 2.034 de metri altitudine. Elev in acea perioada la Liceul German a fost si presedintele Romaniei, Klaus Iohannis. Desi de obicei mergea pe munte, seful statului nu a fost in acea tabara de schi.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

elevi liceu balea lac romania muntele suveran pas gresit cutremur brasov