News Flash:

Anghel Saligny, inginerul care a testat cu pretul vietii podul de la Cernavoda

20 Aprilie 2015
1102 Vizualizari | 0 Comentarii
Anghel Saligny este unul dintre cei mai importanti ingineri romani, iar meritele sale sunt recunoscute pe plan mondial datorita inovatiilor pe care le-a adus in lumea constructiilor civile.

S-a nascut in data de 19 aprilie 1854, in comuna Serbanesti, judetul Tecuci (actualmente, judetul Galati) si a murit la data de 17 iunie 1925, Bucuresti. Anghel Saligny a provenit dintr-o familie de origine franceza din Alsacia, iar tatal sau, pe numele lui complet Alfred Rudolf de Saligny, a fost pedagog si s-a stabilit in Romania la inceputul anilor 1850.

Pasionat de mic copil de astronomie, Anghel Saligny a urmat cursurile Universitatii din Berlin, insa ulterior a ajuns la Scoala Tehnica Superioara din Charlottenburg, iar in 1875 a revenit in tara. A lucrat, sub conducerea profesorului G. Mehrtens, la constructia caii ferate Cottbus-Frankfurt pe Oder si, sub conducerea lui Gh. Duca (in perioada 1877 - 1879), la constructia caii ferate Ploiesti-Predeal.

Vezi si Rodrig Goliescu, romanul care a construit avioplanul

Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, premergator mondial al stiintei constructiilor metalice si de beton armat, realizator de multiple inventii si solutii unice in proiectarea si construirea podurilor si a constructiilor industriale, pentru fundatia cheiurilor portuare si a docurilor, precum si a silozurilor de grau prin folosirea prefabricatelor de beton, toate in premiera mondiala. A proiectat liniile ferate Adjud-Tg. Ocna si Baarlad-Vaslui-Iasi, a fost seful Serviciului pentru Construirea Podurilor de Fier si Antrepozitelor de la Braila si Galati (1885-1891), sef al lucrarilor podului de peste Dunare (Fetesti-Cernavoda, 1891-1895), sef al lucrarilor de modernizare a portului Constanta (1901-1909), director general al Cailor Ferate (1895-1911), director al Directiei Generale a Munitiilor din cadrul Ministerului de Razboi (1915-1916), ministru al lucrarilor publice (1918-1919), membru corespondent (1892-1897) si membru titular (1897-1925) al Academiei Romane, al carei vicepresedinte si presedinte a fost intre 1901-1904 si 1907-1910. Peste tot s-a dovedit a fi un om extraordinar de priceput.

Vezi si Imagini-eveniment din primul film sonor romanesc - VIDEO


Amprenta lui Saligny asupra modernizarii Romaniei a fost profunda. La Constanta, Braila, Galati si Giurgiu, pe Valea Prahovei, pe linia ferata ce strabate Moldova de la sud spre nord, la Academia Romana, la Scoala de Poduri si Sosele si mai ales la trecerea peste Dunare in Dobrogea, "opera mare, opera splendida, opera admirabila... opera de mandrie nationala", cum spunea Titeica in 1925, scriu cei de la descopera.ro.

La constructia podului de l Cernavoda, Saligny a utilizat in premiera mondiala grinzi cu console pentru suprastructura podului si otelul moale la tabliere, iar lucrarile au durat mai putin de cinci ani. Inaugurarea oficiala a avut loc in 26 septembrie 1895, iar la eveniment au asistat nu numai regele Carol I, ci si numerosi alti conducatori ai tarii. Cel mai important moment al zilei a fost testarea rezistentei podului cu un convoi de 15 locomotive grele. Convins de calitatea constructiei sale, Saligny s-a urcat cu alti muncitori de rand intr-o salupa pe care a ancorat-o chiar sub pod. Practic, Saligny a garantat cu propria sa viata calitatea podului, iar convoiul de locomotive a trecut cu bine pe celalalt mal al Dunarii. “Stiam ca va tine!”, a fost reactia lui Saligny.

Numele oficial al constructiei a fost Podul Carol I.  Podul de peste Dunare are o deschidere centrala de 190 metri si alte 4 deschideri de 140 metri, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se regaseste la 30 de metri peste nivelul apelor mari ale Dunarii pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. La vremea respectiva, a devenit cel mai lung pod din Europa si al treilea ca lungime din intreaga lume.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

anghel saligny ingineri romani plan mondial constructiilor civile
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2591 (s) | 34 queries | Mysql time :0.082672 (s)