News Flash:

Antoon van Dyck, in postura de pictor al curtii regale din Anglia

22 Martie 2015
546 Vizualizari | 0 Comentarii
Antoon van Dyck
Antoon van Dick (n. 22 martie 1599, Antwerpen – d. 9 decembrie 1641, Londra) a fost unul dintre cei mai mari pictori si creatori de gravuri flamanzi, reprezentant al stilului baroc, discipol al lui Rubens, inovator in folosirea gravurii cu „acquaforte”. Devine celebru in calitate de pictor al curtii regelui Carol I Stuart al Angliei.

Timp de patru ani, intre 1627 si 1631, ramane in Antwerpen, unde realizeaza cateva picturi de altar, precum si portretele infantei Isabela a Spaniei si al Mariei de Medici.

In anul 1632, van Dyck se afla pentru a doua oara la Londra, unde isi pune talentul in slujba regelui Carol I Stuart, care il va numi "„Prim-pictor in Serviciul Majestatii Sale Regale"”, acordandu-i o renta anuala in valoare de 200 funzi. In total, artistul va executa unssprezece portrete regale. In tabloul (1635) plin de eleganta reprodus aici, Carol I este portretizat la marginea padurii, intr-o atitudine demna, imbracat in catifea si satin, cu o palarie neagra mare. Van Dyck reduce ponderea culorii, pe panza groasa, grunduita asterne un prim strat de baza, dupa care intinde doua-trei straturi de culoare, folosind cel mai adesea ulei de in. Pentru a lega tonurile de albastru, foloseste galbenus de ou amestecat cu lapis-lazuli, din azurit sau smalt.

Vezi si Cariera artistica a lui Victor Brauner

La curtea regala duce o viata pompoasa si libertina, traieste in aceeasi opulenta ca si cea a clientilor si protectorilor sai. In anul 1639 van Dyck se casatoreste cu Mary Ruthven, o doamna din suita reginei Henrietta-Maria. Dupa doi ani petrecuti la Antwerpen si Paris, pictorul se intoarce la Londra. In anul 1641 se imbolnaveste grav. Pe 4 decembrie al acestui an, artistul isi scrie testamentul si cinci zile mai tarziu inceteaza din viata.

Vezi si Ultimii ani din viata lui Pablo Picasso

Spre sfarsitul vietii, van Dyck dorea sa picteze si altceva in afara de portrete, considerate in aceasta perioada ca fiind un gen inferior al picturii si se orienteaza spre tematica istorica sau mitologica ("Venus in atelierul lui Vulcan", 1630-1632; "Amor si Psyche", 1638). Totusi, in istoria artei el figureaza mai ales ca portretist. Nivelul inalt si caracterul inovator al pinzelor sale au consolidat timp de doua secole genul cunoscut sub numele de "portret aristocratic".

Influenta exercitata de van Dyck asupra picturii engleze a secolului al XVIII-lea va fi foarte mare, mai ales in cazul lui Josuah Reynolds si - mai ales - Thomas Gainsborough. Portretele pictate de Gainsborough - foarte rafinate si atente in redarea realitatii - vor face din el un pictor al elitei societatii. In Franta, Maurice Quentin de La Tour si Jean-Honoré Fragonard aprofundeaza aspectul psihologic al portretului si ii impun o mai mare libertate. In Spania, Francisco de Goya va picta portrete care oglindesc adevarata natura umana care frapeaza prin forta lor chiar si dupa doua secole.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

pictori gravuri flamanzi curtea regala henrietta-maria
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1658 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018829 (s)