News Flash:

Atacul aerian german impotriva Regatului Unit

12 Ianuarie 2015
775 Vizualizari | 0 Comentarii
Britanicii au fost profund afectati din punct de vedere psihologic din cauza bombardamentelor strategice germane. Era pentru prima oara dupa mai multe sute de ani cand Londra era atacata cu succes de un inamic. In anii interbelici, prognozele britanice cu privire efectele probabile ale bombardamentelor strategice sugerau ca folosirea ultimelor generatii de bombardiere poate scoate din razboi inamicul fara a mai fi nevoie de implicarea armatelor terestre in luptele de transee. In plus, ofiterii superiori britanici considerau ca nu exista nicio posibilitate reala de contracarare a atacului bombardierelor. Toate aceste fapte, cat si raza redusa de actiune a bombardierelor britanice si numarul insuficient al celor existente, (ceea ce faceau imposibile atacurile aeriene de proportii impotriva Germaniei), au fost factori determinanti in adoptarea politicii de „impaciuitorism” in relatie cu Adolf Hitler in tot deceniul al patrulea. Britanicii considerau ca o campanie germana de bombardamente strategice impotriva oraselor Regatului Unit, care ar fi folosit bombe conventionale si cu gaze de lupta, ar fi avut rezultate catastrofale.

In momentul izbucnirii razboiului in 1939, RAF dispunea doar de 488 de bombardiere de diferite tipuri, dintre care doar 60 erau de tip Vickers Wellington. Dintre celelalte, multe nu aveau o raza de actiune suficient de mare pentru a zona industriala Ruhr (ca sa nu mai vorbim de Berlin), nu dispuneau de armament eficient de autoaparare si aveau o capacitate redusa de transport al bombelor. Industria britanica nu incepuse sa produca bombe de aviatie cu o putere distructiva semnificativa, iar RAF neglijase pregatirea pilotilor pentru atacuri de noapte sau de zi de precizie la mare distanta.

Vezi si Bombardarea Dresdei in al Doilea Razboi Mondial

Germania in schimb abandonase planurile pentru construirea de bombardiere strategice. Luand in consideratie faptul ca asupra industriei militare se exercitau presiuni mari pentru executarea unor comenzi in alte domenii, faptul ca doctrina Luftwaffe se concentra asupra sprijinului armatelor terestre, beneficiind si de experienta castigata in timpul razboiului civil din Spania, planificatorii germani au sprijinit construirea de bombardiere tactice, care urmau sa indeplineasca functia de „artilerie aeriana”, cat si construirea de avioane de vanatoare pentru protectie bombardierelor. Odata cu izbucnirea razboiului in Europa de Vest, cele trei mari puteri implicate in lupte, (Regatul Unit, Franta si Germania) s-au concentrat asupra bombardamentelor tactice pe timp de zi. Avioanele germane de bombardament in picaj Stuka si bombardierele medii au avut o mare eficienta in raidurile de sprijin ale armatei terestre.

Vezi si
Bombardarea insulei Yeonpyeong

Aviatia militara
franceza, care se afla intr-o situatie grea datorita conflictelor de pe scena politica si datorita lipsei unei pregatiri logistice adecvate, se afla in incapacitate de a-si angaja in lupta numeroasele sale avioane moderne de care dispunea. Aviatia militara britanica a dus lipsa la inceputul razboiului de o doctrina coerenta, echipamente adecvate si o pregatire corespunzatoare a personalului de zbor. Daruirea si vitejia pilotilor britanici nu au putut depasi handicapul tehnic si organzatoric pe care il aveau in fata inamicului si pierderile bombardierelor englezesti in luptele pentru apararea Frantei au fost de-a dreptul catastrofale, iar rezultatele lor in lupta au fost neinsemnate. Practic, britanicii au renuntat la bombardamentele strategice in primul an de razboi. A fost, daca se poate spune asa, „linistea dinaintea furtunii”.

Vezi si Operatiunea Millenium - VIDEO

Datorita pierderilor mari suferite in timpul Bataliei Angliei, Luftwaffe a inceput sa foloseasca din ce in ce mai mult bombardamentele de noapte. In saptamana 12 – 19 august 1940, avioanele Luftwaffe au executat mai mult de 25% din misiunile de bombardament pe timp de noapte, pentru ca procentul misiunilor pe timp de noapte sa creasca la peste 50% din misiunile de lupta la sfarsitul lunii. Pe 19 august, Hermann Göring a dat ordin pentru executarea unui bombardament de noapte asupra orasului Liverpool. El a spus comandantilor sai ca le da toata libertatea de decizie in ceea ce priveste alegerea tintelor din Londra si Liverpool. Londra fusese deja bombardata pe 15 august, peste 60 de civili pierzandu-si viata in acest atac. Au mai urmat atacuri de mai mica amploare impotriva Londrei in noptile de 18-19, 22-23, 24-25, 25-26 si 28-29 august. Ca raspuns la aceste atacuri, care au ucis peste 1.000 de civili in diferite orase englezesti in cursul lunii augst, Comandamentul bombardierelor RAF a organizat primul sau raid de amploare impotriva Berlinului in noaptea de 25-26 august, printre tinte numarandu-se aeroportul Tempelhof si fabricile Siemens din Siemenstadt.

Vezi si Batalia de la Dealurile Orfane


Bombardamentul a fost o lovitura politica grea data lui Göring, care afirmase in mai multe randuri ca Luftwaffe capacitatea de a proteja toate orasele importante germane. Göring, aflat sub presiunea principalilor sai comandanti, in special din partea lui Kesselring, apreciind in plus ca RAF este mai slab decat era in realitate, a ordonat Luftwaffe sa-si concentreze atacurile asupra Londrei, in speranta ca „ultimele avioane ramase” in lupta ale RAF vor fi atrase intr-o lupta hotaratoare, in care superioritatea numerica germana sa-si spuna cuvantul. Atacurile masive impotriva Londrei au inceput pe 7 septembrie, cu raidul a peste 300 de bombardiere dupa-amiaza si a altor 250 in timpul noptii. In decursul acestor atacuri, 430 de londonezi au fost ucisi. Luftwaffe a anuntat in mod oficial ca a lansat peste 1.000.000 kg de bombe asupra capitalei britanice in doar 24 de ore. In timpul campaniei „Blitz”, care a durat 9 luni, mai multe orase britanice au devenit tinta bombardamentelor germane, printre ele numarandu-se Birmingham, Liverpool, Bristol, Belfast, Cardiff, Kingston upon Hull si Coventry. Pe langa obiectivele strategice clare (distrugerea instalatiilor industriale sau portuare), bombardamentele germane au fost indreptate in egala masura si impotriva populatiei civile, pentru distrugerea moralului si scaderea dorintei de lupta a oamenilor de rand.

Luftwaffe a trecut treptat la bombardamentele de noapte, in principal datorita pierderilor grele suferite de avioanele de escorta a bombardierelor. Identificarea tintelor fusese problematica pentru aviatorii germani si pe timpul zilei, dar in timpul noptii aceasta s-a dovedit imposibila, bombardierele Luftwaffe atacand in principal orasele, nu obiectivele specifice din regiune. Pierderile din randul populatiei civile britanice au fost foarte ridicate. Cu toate aceste, nu s-a produs prabusirea moralului oamenilor de rand, asa cum asteptau strategii germani. Mai mult chiar, exista marturii conform carora bombardamentele germane au avut efectul contrar celui asteptat.

In anul care a urmat, razboiul electronic a capatat o noua amploare. In timp ce oamenii de stiinta germani au dezvoltat noi tehnologii pentru ghidarea radio a avioanelor in timpul raidurilor lor, chiar in conditii de intuneric sau de vreme noroasa, britanicii au reusit sa creeze contraarme moderne, precum radarul montat pe avioanele de vanatoare sau statiile de bruiere sau balizele radio false.

In ciuda marilor pierderi de vieti omenesti si a distrugerilor materiale, apararea britanica a devenit treptat mai eficienta. In plus, germanii au fost nevoiti sa mute tot mai multe escadrile pe frontul de rasarit, „Blitz”-ul trebuind sa scada mult in intensitate.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

britanicii londra bombardamentelor strategice impaciuitorism raf ruhr
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2202 (s) | 23 queries | Mysql time :0.079089 (s)