News Flash:

Atentatul aviatic din 1964, un scenariu demn de Hollywood

23 Octombrie 2013
1416 Vizualizari | 0 Comentarii
Era anul 1964 cand doi moldoveni au deturnat in oraselul Ceadar-Lunga din sudul Basarabiei un avion de pe ruta Chisinaul-Ismail. „Fuga in Turcia“ s-a incheiat cu pierderi umane si materiale considerabile.
Pilotii, in loc sa zboare spre Turcia, au cotit spre Chisinau. Constatand ca au fost inselati, teroristii au navalit in cabina si i-au amenintat pe membrii echipajului cu focuri de arma. Avionul s-a prabusit nu departe de Chisinau, iar teroristii au reusit sa fuga. Ulterior, unul dintre ei a fost turnat de o verisoara militienilor, care i-au inconjurat apartamentul. Barbatul a opus rezistenta armata timp de cateva ore. Un militian a fost ucis, iar seful militiei din Chisinau a murit peste o zi din cauza ranilor. Atacat cu grenade lacrimogene, teroristul s-ar fi sinucis, tragandu-si un glonte in frunte. Complicele lui a fost capturat si condamnat la pedeapsa capitala. In ziua de marti, 29 septembrie 1964, la ora 12.54, pilotii avionului AN-2 al Detasamentului Moldovenesc al Aviatiei Civile Anatoli Seveliov si Vladimir Baidetchi-Zataca au decolat de pe Aeroportul din Chisinau pe ruta interna Chisinau–Ismail (cu escala la Ceadar-Lunga, Vulcanesti si Bolgrad). La bord aveau patru pasageri. Era o zi de toamna frumoasa asa ca exact peste 34 de minute avionul a aterizat la Ceadar-Lunga. Acolo, doi calatori au coborat, iar alti doi, cu bilete pana la Ismail, au urcat. Nimic nu prevestea tragedia, scrie adevarul.ro.
Teroristii 
Gheorghe Caragea s-a nascut in 1932 in comuna Raciula, judetul Lapusna. Termina in satul natal cinci clase. A fost incorporat in randurile Armatei Sovietice intre 1951 si 1954. Era casatorit si avea un fiu. Soarta l-a dus in mai multe regiuni ale URSS. A lucrat in Republica Daghestan din Caucaz, regiunile Murmansk si Smolensk din Rusia. Ultimul loc de lucru a fost pe un vas maritim din portul Ismail. Gheorghe Caragea avea doua condamnari penale (in anul 1957 la sase ani de privatiune de liberate (eliberat conditionat) si in 1962 la sase luni, pentru pastrarea ilegala a unui pistol). Tatal lui, Nicolae Caragea, a fost inclus in 1949 in listele pentru deportare (pana la 1940 avea 15 desetine de pamant, sapte de vie, doua de livada, cai, boi, trei case). Pe 6 iulie 1949, cand a demarat operatiunea de deportare, nu a fost de gasit acasa si astfel scapa de surghiun. Nicolae Gudumac s-a nascut in 1942 in comuna Iablona Veche, judetul Balti. Aici termina opt clase. La Balti urmeaza cursurile de sofer, angajandu-se la coloana auto nr. 2803. Devine membru al comsomolului leninist. Pe 2 iulie 1962, la Balti, din neatentie, Nicolae a mers cu masina peste o fata de sapte ani, care a decedat. A fost condamnat la trei ani de detentie, dar a fost eliberat cu un an mai devreme. Intors din inchisoare, a lucrat mai putin de o luna sofer la Balti, insa la 2 septembrie a fost concediat (fusese invitat la militie pentru doua acte de huliganism). Acasa anunta ca merge la Odesa pentru a invata si incearca sa se angajeze matelot in port, la Directia transporturi maritime internationale. Este respins pe motiv ca are antecedente penale. Din aceeasi cauza nu a fost angajat nici la marina interna. La 27 septembrie merge cu o masina de ocazie la Bender.
Ziua atentatului
Intalnirea celor doi a avut loc la 28 septembrie 1964, in parcul central din Bender. In acea dimineata Caragea l-a intrebat pe Gudumac unde este o cantina. Nicolae a ramas fascinat de uniforma de marinar a necunoscutului pe care si-o dorea si el atat de mult. La amiaza l-a vazut din nou pe marinar in parc. Si acesta l-a observat. Atunci au facut cunostinta. Dupa o discutie pe teme generale, si-au aratat unul altuia actele de identitate (constatand ca ambii au antecedente penale). Spre seara Caragea la tras intr-o parte pe Gudumac (in veceul orasenesc) pentru o discutie intre patru ochi. Acolo i-a declarat lui Gudumac ca ei nu au niciun viitor in Uniunea Sovietica – ambii sunt condamnati. A mai adaugat ca in URSS se traieste prost. Muncesti din greu si, de exemplu, el primeste doar 40 de ruble. „Peste hotare se traieste bine. Eu am decis sa fug in Turcia, vii cu mine? Acolo putem ajunge pe mare sau cu avionul. Mergem la ambasada americana, facem declaratii antisovietice si vom avea bani multi. Si femei. Planul de evadare nu este dificil de realizat, doar trebuie sa actionam cu darzenie“, i-a spus Caragea lui Gudumac. Pentru a fi convingator, i-a aratat armele din dotare: un pistol de fabricatie germana Parabellum si un cutit. Naucit de propunere, Gudumac l-a rugat sa-i dea un ragaz de o zi. Noaptea au petrecut-o impreuna, la gara. In dimineata zilei de 29 septembrie, Caragea si Gudumac isi cumpara bilete la autobuzul Bender-Cahul pana la Ceadar-Lunga. Au ajuns la destinatie la ora 13.00. Reusesc sa se informeze cate curse face avionul pe zi, daca isi face plinul in acest oras si pentru ce distanta ajunge benzina. Caragea si-a spus numele adevarat cand a procurat biletul, iar Gudumac, ghiontit de coleg, s-a numit cu alt nume.
Odata ajunsi in avion, la inaltimea de circa o suta de metri, noii pasageri - Caragea inarmat cu un pistol, iar Gudumac cu un cutit - au obligat cei doi pasageri (un capitan al armatei si un civil) sa se culce cu fata in jos in partea din spate a avionului. Caragea a tabarat in cabina pilotilor. „Fara impotriviri. Avionul e capturat. Zburam spre Turcia. Inaltimea sa nu fie mai mare de 50 de metri pentru a nu fi interceptati. Fara smecherii, altfel va impusc“, a ordonat Caragea. Pilotii au ramas surprinsi de cele auzite, iar Seveliov, primul pilot, oarecum stingherit, a intrebat: „Unde?“. „In Turcia“, a fost raspunsul. „Zburam in Turcia daca doriti“ a zis Seveliov. Din priviri, pilotii s-au inteles sa faca cale intoarsa. Pentru a-i induce in eroare pe teroristi, au facut un cerc mare si au luat calea spre Chisinau. Au zburat mai mult pe de-asupra unor vagauni si imasuri, evitand localitatile. „Combustibil este suficient? Cat timp trebuie sa zburam pana la Istambul?“, au urmat intrebarile. „Suficient, 500 de litri. Circa o ora“, a venit raspunsul. „Am obosit de colhozuri si colhoznici. De unde e acesta? Daca e de la KGB il impusc?“, a spus Caragea, aratand spre militar. „Si noi cum revenim din Turcia?“, a intrebat Baidetchi. „Voi aranja eu“, a fost raspunsul. „Zborul spre Turcia“ a durat, cu toate ca, potrivit teroristilor, demult trebuia sa se vada marea. Pana la urma, observand antenele Aeroportului Chisinau, Gudumac a strigat: „Ne-au pacalit!“ si ambii s-au napustit asupra pilotilor. Seveliov, care se afla la carma avionului, a efectuat o manevra brusca de ridicare a navei, incercand sa-i smulga pistolul din mana lui Caragea. Gudumac a reusit sa se apuce de o bara, iar Caragea (pistolul era legat cu o ata de mana) a tras patru focuri: trei in Seveliov si unul in Baidetchi, cel de-al doilea pilot. A urmat o scurta incaierare si la ora 15.15 avionul, la viteza de circa 200 km/ora, s-a prabusit pe plantatiile Institutului de Cercetari Agricole din preajma Chisinaului (in regiunea oraselului Costiujeni). Pilotii, pasagerii si teroristii au iesit cu greu din avion facut zob. Spre aeronava s-au indreptat lucratorii de pe camp. Teroristii au reusit insa sa fuga. Despartindu-se, Caragea i-a spus lui Gudumac ca nu se va da prins si i-a dat intalnire pe 15 octombrie, la Raciula. Pilotii si cei doi calatori au fost transportati la spital. Seveliov, desi grav ranit, a comunicat anchetatorilor semnalmentele teroristilor. Unul era de circa 30-35 de ani, statura inalta, par blond, imbracat in uniforma de matelot, celalalt avea vreo 20-25 de ani, purta haine civile. In acea zi a fost intentat dosarul penal in baza articolelor 61 si 88 din Codul Penal al RSS Moldovenesti: „Tradare de patrie“ si „Omor premeditat“.
Refugiul lui Caragea
Gheorghe Caragea nu a ajuns la Raciula, s-a dus la o cunostinta mai veche de-a lui din strada Gagarin din Chisinau, Nina Enachi, care lucra sora medicala. Anterior, Caragea ii promisese ca se va casatori cu ea. Femeia, venind din turul doi, l-a gasit pe Gheorghe in casa, deprimat, el insa a spus ca e obosit. La insistenta ei, i-a povestit totul si a rugat-o sa-i faca rost de haine civile (sacou si pantaloni) pentru a putea pleca din oras, ba chiar i-a indicat o ruda la care sa mearga dupa imbracaminte. Ruda, careia femeia i s-a adresat a doua zi, povestindu-i cele intamplate cu Gheorghe, a motivat ca nu are nici bani, nici haine. Inca in prima seara, la intrebarea Ninei de ce a procedat astfel, Gheorghe i-a spus ca familia Caragea a trait bine pana la 1940, iar cand au venit rusii le-au luat tot. Ba mai mult, o parte dintre rudele lui au fost judecate si trimise in Siberia in anul 1959, pentru ca s-au opus inchiderii Manastirii Raciula. Pe 1 octombrie, Nina a mers dupa ajutor la una din verisoarele lui Gheorghe. Nina i-a povestit si acesteia despre cele intamplate, numai ca ea a refuzat sa-l ajute. In aceeasi zi, la insistenta feciorului sau si impreuna cu acesta (care, asa cum afirma ea, lucra scriitor) verisoara a mers la securitate. Echipa de interventie a fost constituita din opt persoane, in frunte cu seful militiei orasenesti, locotenent colonelul Andrei Bajenov, plus suplimente. In incinta sectorului de militie al raionului Octombrie, din strada Frunze (azi Columna), tuturor le-au fost prezentate schema apartamentului si obligatiile: patru militieni urmau sa intre in locuinta, iar cate doi sa pazeasca geamurile. Ajutoarele trebuiau sa se afle in apropiere.
Impuscaturi si cadavre
La 2 octombrie 1964, la ora 10.40, militia a sunat la usa apartamentului Ninei. Gheorghe a scos pistolul, iar ea l-a rugat: „Nu trage“. Femeia a reusit sa iasa din casa si a fost insfacata de militie si escortata pentru interogare. Primele cinci impuscaturi au rasunat la cateva zeci de secunde dupa sunetul de la usa. Militienii s-au retras, carandu-l pe un coleg de-al lor ranit mortal (Iosif Spector). Locotenent-colonelul Bajenov, ranit grav, a mers singur pana la masina. O zi mai tarziu, a decedat. Schimbul de focuri ba se intetea, ba se rarea. Militia a supus unui adevarat tir usa si geamurile apartamentului. Intre timp, Caragea a spart geamul de la bucatarie si continua sa impuste strigand lozinci antisovietice: „Moarte comunistilor sovietici care au jefuit poporul moldovenesc“. „Au luat tot graul, iar acum vand painea cu opt ruble bucata“. Deoarece nu reuseau sa-l anihileze, la ora 12.55 s-a recurs la o alta tactica: au fost aruncate in apartament cateva grenade lacrimogene. Impuscaturile din casa au incetat. Peste un timp, unul dintre militieni a patruns in apartament si a anuntat ca Gheorghe Caragea e mort. Glontul fatal a fost tras in frunte. Expertiza medicala a constat ca Gheorghe Caragea mai avea alte trei rani provocate de focuri de arma trase in corp (unul direct, altele prin ricoseu), dar nu precizeaza din ce arma a fost tras glontul din frunte. De la locul incidentului au fost ridicate 15 cartuse trase din pistolul Parabellum si 33 din pistolul de fabricatie ruseasca Makarov.
Judecarea lui Gudumac
Dupa prabusirea avionului, Nicolae Gudumac, cu o masina de ocazie, a ajuns la Bender. A fost retinut la 30 septembrie si tot atunci a fost recunoscut de unul dintre piloti. Ancheta preliminara a demarat fulgerator. Au fost interogati 48 de martori, executate expertize balistice, grafologice etc. La 19 ianuarie 1965, dosarul a fost finalizat, iar inculpatilor Nicolae Gudumac si Nina Enachi le-a fost inmanat rechizitoriul. Colegiul Penal al Judecatoriei Supreme a RSS Moldovenesti, in sedinta care a durat patru zile (9-12 februarie), o condamna pe Nina Enachi, pentru complicitate si nedenuntare, la patru ani de privatiune de liberate, iar pe Nicolae Gudumac - la pedeapsa capitala, impuscare. Sentinta a fost definitiva si nu putea fi supusa niciunei cai de atac. Nicolae Gudumac a fost executat la 5 aprilie 1965. Plutonierul Spector si locotenent-colonelul Bajenov au fost decorati (postmortem) cu Ordinul „Steaua Rosie“. Ziarele vremii le-au dedicat pilotilor Anatoli Seveliov si Vladimir Baidetchi-Zataca ample reportaje. Inca pe timpul Uniunii Sovietice dosarul a fost studiat de un colaborator al Directiei speciale a Comitetului Securitatii de Stat a URSS „in scop didactic“.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

moldoveni deturnat ceadar-lunga basarabiei avion chisinaul-ismail
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1629 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013387 (s)