News Flash:

Atitudinea Bisericii crestine fata de comertul cu sclavi din epoca moderna

20 Ianuarie 2014
2787 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6586 RON (-0.0004)
USD: 4.0976 RON (+0.0122)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Ca majoritatea textelor religioase, Biblia poate fi folosita pentru a sustine puncte de vedere divergente, inclusiv privind problema sclaviei. In Biblie exista mai multe referiri la sclavie, iar acestea pot fi interpretate in diferite feluri, ca sustinand sau, dimpotriva, condamnand sclavia. De aceea, chiar si unii clerici s-au folosit de textul Bibliei pentru a sustine sclavia si comertul cu sclavi.
Istoria ne arata ca Islamul, dar si europenii crestini au jucat un rol important in dezvoltarea sclaviei in Africa. Drumurile comerciale trans-sahariene, controlate de arabi, au contribuit la institutionalizarea sclaviei pe continent. Iar in epoca marilor descoperiri geografice, crestinii care soseau in Africa o luau pe drumurile caravanelor, aceleasi drumuri pe care erau transportati sclavii catre Orientul Mijlociu. Apoi, cand au sosit in Africa de Vest, au intalnit din nou sclavia, pe care au ajuns sa o considere ca o caracteristica a continentului african, potrivit istoriesicultura.ro.

Vezi si INCREDIBIL! Ochiul francmasonic pictat intr-o biserica 
In timp, la nivel mental, a aparut o legatura intre sclavie, culoarea pielii si credintele religioase, pe baza careia europenii au ajuns sa-i condamne si sa-i desconsidere pe africani. In orice caz, nu europenii erau cei care ii capturau propriu-zis pe africani pentru a-i duce in Americi. Comertul era de fapt organizat pe plan local: capeteniile triburilor se ocupau cu capturarea sclavilor, apoi ii schimbau pe bunuri venite de pe continentul european (si, de obicei, era vorba de bunuri mai putin valoroase din punct de vedere material,dar foarte importante din punct de vedere simbolic).
Inceputul colonizarii in Americi si nevoia de forta de munca ieftina i-a facut pe europeni sa isi intrepte atentia catre Africa, mai ales in contextul in care indienii erau considerati ca avand un statut diferit – superior, de fapt – fata de negri, si nu puteau fi transformati in sclavi. Unii considerau chiar ca trata transatlantica avea sa-i ajute pe africani sa intre in contact cu civilizatia si religia crestina. Pentru a-si argumenta teoriile fanteziste in sprijinul sclaviei, unii sustineau chiar ca favorabilele curente de aer care usurau traversarea oceanului dinspre Africa spre Lumea Noua erau un dar din partea Divinitatii.
In ciuda faptului ca in Nordul Africii au aparut printre primele comunitati crestine din lume, in epoca medievala-moderna timpurie africanii erau considerati pagani. Europenii nu au recunoscut crestinismul african ca fiind „adevarat” deoarece parea ireconciliabil cu contextul cultural al continentului.

Vezi si Biserica Sfantul Nicolae din Densus, judetul Hunedoara- cel mai vechi lacas de cult in care se tine serviciul religios 
Religia a fost un factor important in procesul de dezvoltare a sclaviei in Lumea Noua. Odata adusi aici, sclavii africani erau dusi la locurile de munca unde erau supusi unor diferite procese pentru a-i face mai servili, iar crestinarea a jucat un rol important in acest sens. Dar de fapt africanii nu acceptau decat acele aspecte ale crestinismului care nu intrau in contradictie cu sistemele lor religioase traditionale.
Mai mult decat atat, adoptarea ideilor crestine se putea dovedi a fi de fapt „periculoasa”, din moment ce sclavii puteau sa-si dea seama de neconcordanta dintre ceea ce le spuneau misionarii despre iubirea aproapelui, libertate si egalitate si modul in care erau ei tratati. Tocmai de aceea, in mod ironic, desi evanghelizarea a fost una din justificarile principale ale inrobirii africanilor, la inceput misionarii nu au fost foarte activi in randul acestora.

Vezi si Misterul preotului care nu apare in fotografii 
Primele grupari crestine care s-au opus sclaviei au fost „nonconformistii” din Marea Britanie – quakeri, prezbiterieni, metodisti, baptisti. Originile abolitionismului crestin pot fi gasite in miscarea quakerilor din secolul al XVII-lea. Acestia fusesera dintotdeauna persecutati pentru credinta lor, inca de la nasterea sectei, astfel ca era oarecum natural sa se arate toleranti fata de alte grupuri persecutate si marginalizate. Quakerii cred ca toti oamenii sunt egali in fata lui Dumnezeu, inclusiv africanii. Persoane importante din aceasta secta, precum George Fox sau Benjamin Lay, i-au incurajat pe cei din congregatii sa nu detina sclavi, iar in 1696, quakerii din Pennsylvania si-au afirmat in mod oficial opozitia fata de practica aducerii africanilor in America pentru a-i transforma in sclavi.
Adevarata inflorire a abolitionismului crestin se datoreaza insa secolului al XVIII-lea. In 1774, Josn Wesley (unul din fondatorii Bisericii Metodiste) publica un pamflet intitulat Thoughts upon slavery, in care scria ca „libertatea este dreptul oricarei creaturi umane de indata ce respira aerul vital; si nicio lege umana nu-i poate lua acest drept care deriva din legea naturii”.
Daca Wesley a pus problema sclaviei din punct de vedere al moralitatii, William Wilberforce – probabil cel mai cunoscut personaj al miscarii abolitioniste britanice – credea ca a fost ales de Dumnezeu pentru misiunea de a pune capat practicii imorale a sclaviei.
In Marea Britanie, comertul cu sclavi a fost abolit in 1807, iar sclavia in 1833. Biserica Catolica avea sa condamne in mod oficial sclavia si comertul cu sclavi abia in 1839, in timpul pontificatului lui Grigore al XVI-lea.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

textelor religioase biblia problema sclaviei
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1741 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018410 (s)