News Flash:

Aurel Persu, inventatorul primului automobil cu rotile in interiorul caroseriei

1 Decembrie 2013
2465 Vizualizari | 0 Comentarii
Realizat de inginerul Aurel Persu, vehiculul este primul automobil din lume cu caroseria de forma aerodinamica si cu rotile montate in interiorul ei. Pana in acel moment, rotile erau exterioare caroseriei, precum cele de la trasuri si carute.
In anul 1924, inginerul Persu era o personalitate deja cunoscuta in Europa pentru initiativele sale, dar neglijat in tara, pentru ca ideile pareau excentrice. Mai mult decat atat, aparand la volanul ciudatei masini pe strazile Bucurestiului provoca ilaritate in public si nemultumirea birjarilor, pentru ca le speria caii.
Un articol din ziarul "Universul" cerea municipalitatii sa nu-i permita circulatia pe drumurile publice cu asemenea nazdravanie, scriu cei de la ziare.com.
Dar nazdravania avusese succes la Berlin, unde Aurel Persu a absolvit Politehnica fiind sef de promtie, unde si-a construit respectivul prototip si unde a fost medaliat pentru studiile sale privind comportarea profilelor aerodinamice in miscarea lor.
Prototipul l-a breveat in 1924, cu denumirea "Automobilul de forma aerodinamica si cu rotile ascuse sub aripi", demonstrand ca forma caroseriei, precum si aducerea rotilor in interiorul ei aduc o importanta economie de comustibil.
Succesul printre specialistii germani l-a determinat sa vina pana in tara conducandu-si inventia la volan, dar aici s-a izbit de indiferenta specalistilor. Ei considerau ca nu merita efortul pentru un fleac de economie la benzina.
Este ciudat ca, sub un anumit aspect aveau chiar dreptate: benzina romaneasca era atunci cea mai iefitna din toata Europa: costa 0,50 lei litrul, in conditiile cand un ziar costa 3 lei, iar un baton de ciocolata (100 g) costa 7 lei.
A suferit o puternica deziluzie, vazand cu cata indiferenta e privita inventia in tara, dar diplomele din Germania, inclusiv doctoratul, l-au ajutat sa fie numit cadru didactic la Politehnica.
Mi-a fost profesor de mecanica teoretica in anul 1946. Isi expunea la curs propria teorie legata de profilul aerodinamic perfect, creat de insasi natura: forma picaturii de apa care cade de la inaltime.
Avea convingerea ca, numai construite in forma picaturii de apa, vehiculele viitorului vor putea atinge viteze mari fara sa risipeasca benzina, care va deveni din ce in ce mai pretioasa in viitor. Dovedea premonitie.
Regimul comunist l-a exclus insa pe profesorul Persu de la Politenica, gasindu-i un "loc de munca" la Institutul de Documentare Tehnica. Deceptionat, inventatorul a donat masina in anul 1969 Muzeului Tehnic, avand grija sa fie in perfecta stare de functionare. Acolo poate fi vazut si astazi, la rand cu alte exponate, acst prim vehicul din lume construit cu rotile sub caroserie si cu o alura aerodinamica cat mai perfecta, cea a picaturii de apa aflata in cadere.
Numele profesorul Aurel Persu aproape ar fi ramas cu totul uitat, daca municipalitatea n-ar fi avut inspiratia sa-l acorde unei strazi bucurestene. 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

automobil caroseria aerodinamica
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1780 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018662 (s)