News Flash:

Biserica Neagra din Brasov, RECORDURI. "Margaritarul" din inima orasului, cea mai mare cladire de cult din Romania - FOTO

6 Martie 2017
393 Vizualizari | 0 Comentarii
Biserica Neagra din Brasov1
Constructia ei a inceput in anul 1383, cand Brasovul se afla intr-o perioada de dezvoltare culturala si economica puternica, fiind cel mai insemnat oras comercial si industrial la granita dintre apus si rasarit.

Invazia turcilor din 1421 a intrerupt lucrarile de constructie a bisericii, orasul fiind nevoit sa se concentreze asupra fortificatiilor, dar au fost continuate mai tarziu dupa un plan mult simplificat. Din cauza unui cutremur de proportii in 1471, turnul sudic nu a fost construit pana la inaltimea intentionata. Anul 1477 poate fi considerat anul incheierii lucrarilor de constructie a bisericii, in 1499 se mentioneaza o orga noua, iar mai tarziu s-au mai efectuat lucrari la turn prin care i s-au adaugat un ceas si clopote in 1514.

Parohia brasoveana a primit hramul Sfintei Maria. La jumatatea secolului al XVI-lea, reforma bisericeasca a patruns in Transilvania si s-a raspandit in mare parte datorita umanistului si pedagogului Johannes Honterus (1498-1549). In 1542 s-a celebrat prima slujba evanghelica in Biserica Neagra, iar in timpul aceleiasi miscari s-au indepartat si altarele secundare.

Vezi si Biserica cu draci din Corund, coborata "din deal in vale" - FOTO

De-a lungul secolelor XVI-XVII biserica a fost afectata de multe cutremure astfel incat, la jumatatea secolului al XVII-lea, a fost nevoie de lucrari de restaurare.Marele incendiu din 21 aprilie 1689 a cuprins si biserica parohiala, distrugand acoperisul si mobilierul din interior. De atunci, ruina innegrita de fum s-a numit Biserica Neagra. Apoi au inceput lucrari de renovare extinse care au conferit interiorului un aspect baroc. Tot in aceasta perioada s-au construit si galeriile pentru ca biserica sa poata face fata numarului tot mai mare de enoriasi care luau parte la slujbe. Lucrarile au fost incheiate in 1722, odata cu noua inaugurare.

Recordurile

Biserica Neagra din Brasov e cea mai mare cladire de cult din Romania cu o lungime de 90 de metri, latime 27-37 de metri, inaltimea zidurilor 21 de metri, coama acoperisului de 42 de metri, inaltimea turnului la cruce de 65 de metri. Biserica Neagra este si cea mai mare biserica-hala de la rasarit de Viena, avand toate navele la aceeasi inaltime, dar si una dintre cele mai mari cladiri de cult medievale in spatiul dintre Domul Sf. Stefan din Viena si Hagia Sofia din Constantinopol.

Biserica Neagra detine si cea mai mare orga mecanica din Romania, cu circa 4.000 de tuburi, avand un timbru deosebit de frumos, potentat de acustica buna a bisericii.

Vezi si Mandria Transilvaniei - Fortareata ALBA CAROLINA - VIDEO

La Biserica Neagra se afla si cea mai mare colectie din Europa de covoare orientale vechi din Asia Mica, aflata in afara Turciei. De asemenea, Biserica Neagra are si cel mai mare clopot mobil din Romania, in greutate de 6.000 de kg. Clopotul Bisericii Patriarhiei ortodoxe din Bucuresti este mai mare, dar este fix si numai limba este miscata.

Povestea covoarelor

Interiorul Bisericii Negre este dominat de culorile celor aproximativ 110 covoare orientale expuse. Chiar si un necunoscator ar fi impresionat de multimea de nunate si modele a acestui decor neobisnuit, in vreme ce expertul va fi fascinat. De ce sunt insa expuse aceste produse anatoliene, osmane intr-o biserica crestina din sud-estul Europei? Cum au ajuns de fapt acolo?

Raspunsul la aceste intrebari nu este unul usor pentru ca nu exista surse istorice. S-a pregatit astfel drumul pentru un “folclor istoric.” Si astazi se mai vehiculeaza multe pareri neconfirmate in legatura cu provenienta covoarelor. Este insa cunoscut faptul ca se regasesc deja la inceputul secolului al XVI-lea numeroase mentiuni referitoare la covoarele turcesti in registrele de vama ale orasului Brasov (taxa de vama era de 20% din valoarea marfii).

Vezi si Cele mai frumoase cladiri religioase din lume – Galerie Foto

In toate tarile din rasarit, covoarele erau folosite in scop decorativ sau ca simbol al statului in primarie si in biserici, unde se decorau stranele si locurile patricienilor si ale conducatorilor breslelor. Ca sa incapa in stranele inguste ele se taiau adesea pe lungime, ceea ce demosntra ca nu erau apreciate in mod deosebit.Se presupune ca dupa Reforma care se impotrivea picturilor iconografice, covoarele au fost cele ce impodobeau peretii bisericii reformatoare, in locul icoanelor cu sfinti si al altarelor indepartate. Pe unele dintre ele se gasesc inscriptii care mentioneaza faptul ca au fost daruite bisericii, scrie dcnews.ro.

La sfarsitul sec. al XVIII-lea si la inceputul sec. al XIX-lea s-a pierdut din aprecierea acordata acestor piese de arta textila, insa in acelasi timp cunoscatorii le-au descoperit estetica si au inceput sa le colectioneze. Cumparatorii au pornit sa cutreiere Transilvania si au pradat multe colectii. Datorita pozitiei mai conservatoare insa, comunitatile bisericesti sasesti care aveau un numar considerabil de covoare au avut mai putin de suferit de pe urma acestei tendinte decat, de exemplu, multe biserici reformate maghiare sau decat aristocratii in ale caror case putea fi gasit de asemenea un numar considerabil de covoare orientale. Abia in sec. XX s-au raspandit informatii in legatura cu vanzarea covoarelor din bisericile sasesti.

Intr-un raport de inventar al Bisericii Negre din anii 1830 erau mentionate doar 39 de covoare, dar la sfarsitul secolului erau peste 110. Pentru ca nu exista documente scrise, acest fapt s-ar putea explica doar prin trecerea neconsemnata a covoarelor din posesia persoanelor private si a breslelor dupa dizolvarea acestora (in 1876) in posesia bisericii.

La sfarsitul sec. al XIX-lea, Prezbiteriul (Consiliul Bisericesc) al Bisericii Negre il insarcineaza pe profesorul de arte E. Kühlbrandt cu inventarierea obiectelor de arta ale bisericii, printre care si a covoarelor. Kühlbrandt intra in legatura cu cel mai renumit expert in covoare al vremii, Prof. A. Riedl din Viena, care recunoscu valoarea colectiei si indemna spre o depozitare propice si specializata.

In tot acest timp, in alte locatii, covoarele erau depozitate si scoase la licitatii publice. Marea expozitie de mestesug din Budapesta, 1914, unde au fost trimise si 39 de covoare din Brasov, a contribuit la cresterea interesului pentru produsele de arta exotice. Cu aceasta ocazie, covoarele au fost spalate pentru prima oara si restaurate partial. Astazi colectia cuprinde 156 de exemplare, printre care si unele fragmente.

Galerie Foto

Biserica_Neagra_din_Brasov2
constructia brasovul dezvoltare culturala economica fortificatiilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1605 (s) | 24 queries | Mysql time :0.012732 (s)

loading...