News Flash:

Buddha:"Singurul secret al existentei este sa nu iti fie teama. Niciodata sa nu iti fie teama de ce vei deveni "

2 Decembrie 2013
1654 Vizualizari | 0 Comentarii
Buddha (in sanscrita: Pali, altele: literal „Cel Treaz”, din radacina: √budh, "a trezi") este un titlu folosit in budism pentru toti cei care si-au implinit potentialul de dezvoltare personala, descoperindu-si luminarea (bodhi), desi este adesea folosit pentru a se referi la Siddhartha Gautama, fondatorul budismului.
In general budistii nu il considera pe Siddhartha Gautama — care a trait aproximativ intre 623 i.Hr. si 543 i.Hr., si a obtinut bodhi in circa 588 i.Hr. — ca fiind primul sau ultimul Buddha. Din punctul de vedere al doctrinei budismului clasic, „Buddha” este oricare persoana care redescopera Dharma si atinge luminarea, adunand suficienta karma pozitiva pentru a reusi in acest scop. Au existat multe astfel de fiinte de-a lungul timpului cosmic. Deci Gautama Buddha (cunoscut sub numele religios de Shakyamuni) este un membru al unei linii spirituale de Buddha supremi, care vine din trecutul intunecat si merge in viitorul indepartat. Predecesorul sau imediat a fost Dipankara Buddha, si succesorul sau va fi numit Maitreya.
Budismul recunoaste trei tipuri de Buddha, dintre care termenul simplu de „Buddha” este rezervat primului tip, acela de Samyaksam-buddha (Pali: Samma-Sambuddha). Obtinerea Nirvanei este acelasi lucru, dar un Samyaksam-buddha detine mai multe calitati si capacitati decat celelalte doua tipuri.
Istoricul, vechiul Buddha pare sa se fi prezentat nu ca zeu sau mantuitor, ci ca un profesor capabil sa ghideze fiintele simtitoare in afara samsarei. Totusi, multe forme ale budismului recunosc tipul de mantuitor. Diferentele teoretice dintre Buddha, bodhisattva, dharmapala (zeitati protectoare), yidam ("zeitati tutelare"), si "zei" (Sanskrit deva, Tibetana lha) dispar in practica. In orice caz, toti sunt vazuti in contextul budismului ca fiind fara existenta fizica, calitate pe care nicio religie teistica n-ar oferi-o "zeului" sau. Anumite invataturi ale lui Buddha din unele sutra Mahayana se opun cu fermitate ideii ca nici Buddha (in stadiul extraordinar de Dharmakaya) nu este intr-adevar real pentru eternitate (vezi sectiunea "Eternul Buddha" de mai jos): potrivit acestei doctrine mai putin raspandite, doar taramul samsara nu are esenta eterna, pe cand daca atribuim aceeasi caracteristica lui Buddha, comitem o grava ofensa si ne indepartam periculos de la calea autenticei Dharma.
Ideea unui Buddha etern este o notiune de obicei asociata cu scriptura Mahayana, Lotus Sutra. Acea sūtra ne arata ca Buddha a devenit Treaz acum un numar infinit, nemasurabil, de neconceput de miliarde de ere ("kalpas") si ca viata sa este "pentru totdeauna existenta si interminabila". Dintr-o perspectiva umana, se pare ca Buddha a existat mereu. De fapt, insasi sutra nu contine in mod direct fraza "eternul Buddha"; totusi notiuni similare se gasesc in alte scripturi Mahayana, notabila fiind Mahaparinirvana Sutra, care il prezinta pe Buddha ca cel mai real, eternul ("nitya"/ "sasvata"), neschimbatorul, preafericitul, purul Eu (Atman) care, ca si Dharmakaya, nu cunoaste inceput sau sfarsit. Regele Tantra Atoate-Creator contine in plus o viziune panteistica a lui Samantabhadra Buddha ca eternul, primordialul Buddha, Mintea Trezita a bodhi, care spune: "Din vremurile antice, eu sunt Buddha celor trei timpuri [trecut, prezent si viitor]." Notiunea unui Buddha etern gaseste poate rezonanta in ideea mai timpurie a unei eterne Dharma/Nirvana, despre care se zice ca este intrupata in Buddha.
Doctrina unui Buddha etern nu este, in orice caz, o trasatura a budismului Theravada. Batranii Scolii de Budism, care sustine ca pastreaza invataturile originale ale lui Buddha inca de la primul mare recital (al doilea a condus la divizarea in Theravada si Mahayana), pun mare valoare pe cuvintele Maestrului ca 'nimeni nu este etern', si cred ca pana si viata celor luminati are, intr-adevar, un sfarsit.
De asemenea, in Theravada apare si notiunea de anatta, ca una dintre 'trilakshana' (cele trei caracteristici ale realitatii): aceasta reprezinta ideea ca nu exista o entitate definita, fixata, neschimbatoare constituind o "persoana" care trece dintr-o viata in alta; interpretarea Theravadina (ca si cea a majoritatii scolilor budiste) asupra "anatta" neaga de asemenea existenta unui suflet fixat, neschimbator, personal. Conceptul care ia locul sufletului este 'Bhava' ("devenirea"), care este un flux continuu de energii proiectate karmic, care deriva din si dau nastere gandurilor si emotiilor.
Pe de alta parte, Budismul Mahayana considera aceste invataturi ca fiind incomplete si ofera doctrina complementara a unei Individualitati pure (ipostaza eterna, desi nesubstantiala, a lui Buddha) care nu mai genereaza karma si care exista pentru eternitate in taramul Nirvana, din sfera caruia poate fi trimis ajutor fiintelor lumesti suferinde sub forma unor diversi Buddha fizici tranzitorii ("nirmanakayas"). Desi corpurile acestor Buddha intrupati sunt prada bolilor, degradarii si mortii - ca toate lucrurile nepermanente - Tathagata salvatoare sau Dharmakaya din spatele lor este intotdeauna libera de neputinta, nepermanenta sau mortalitate. Este acest Dharmakaya-Buddha transcendent si totusi omniprezent cel care este prezent in anumite sutre Mahayana importante si prezentat ca fiind insanjabil si etern si este legat foarte strans de insasi Dharma. Conform Mahayana Mahaparinirvana Sutra, fiintele lumesti nu reusesc sa vada eternitatea lui Buddha si a Adevarului sau (Dharma). Buddha comenteaza acolo: "Eu spun ca cei care nu stiu ca Tathagata Buddha este etern sunt cei orbi din punct de vedere congenital." Aceasta opinie, trebuie notat, este straina de Budismul Theravada obisnuit. Buddha s-a nascut si a trait in Nepal.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

buddha budism bodhi dharma gautama buddha
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1726 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019113 (s)