News Flash:

-Cartile care au "otravit" generatii de cititori-

Carti ticaloase

3 Aprilie 2013
1868 Vizualizari | 0 Comentarii
Dupa evenimentele din Decembrie 1989, au aparut nenumarate carti, in conditii grafice deosebite si cu preturi cat de cat accesibile. Nu este vorba aici de continutul lor, benefic sau malefic, si nici de talentul autorilor lor. E bine ca au aparut sau au reaparut si cele care fusesera interzise pe vremea comunismului, si care erau greu sau imposibil de procurat.

Tot in acest rastimp, fie din cauza greutatilor financiare, fie din alte motive, unii romani si-au vandut cartile anticarilor profesionisti sau unor vanzatori la tarabe. Faptul are si partile lui bune pentru cei care le cauta, mai ales ca multe astfel de carti au preturi mici. Problema este ca printre ele se strecoara si carti ticaloase, otravite, care au intoxicat, la vremea lor, cateva generatii de cititori.

Am vazut pe tarabe operele complete ale lui Marx, Engels, Lenin si Stalin, carti de sau cu Mao Zedong, Ceausescu si alti descreierati cu veleitati de ”filosofi”, dar si carti de literatura, mai ales sovietice, traduse in romaneste, precum si autohtone, de pilda ”Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu, ”Lazar de la Rusca” si ”Minerii din Maramures” de Dan Desliu, poezii de Nina Cassian, Veronica Porumbacu, Alexandru Jar, Victor Tulbure, Eugen Frunza, proza de Titus Popovici, V. Em. Galan, Petru Dumitriu etc.

Am gasit si celebra carte ”Asa s-a calit otelul” de Nikolai Ostrovski, tradusa in foarte multe limbi, al carei personaj principal, Pavel Korceaghin, a fost impus ca model suprem de ”om sovietic”. Ostrovski nu era lipsit de talent, si acest lucru il face extrem de periculos si astazi. Poate ca el chiar va fi crezut in comunism, dar cartea ramane extrem de subiectiva, intrucat prezinta numai punctul de vedere oficial al puterii sovietice, care era si al lui I. V. Stalin. De altfel, chiar titlul original al cartii contine cuvantul rusesc stal ”otel”, de la care si-a luat pseudonimul si calaul sovietic, pe numele lui de familie adevarat – Djugasvili.

Pe langa multe astfel de volume, am gasit la o taraba si alta carte, considerata extrem de importanta in anii ’50 ai secolului trecut, ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin”, subintitulata ”Eseuri critice”, de Ion Vitner, aparuta la Editura de Stat, 1949. Autorul a fost un reprezentant zelos al realismului socialist si proletcultismului din Republica Populara Romana.

Acest Vitner socotea ca, prin silinta, se poate deveni ”un adevarat educator al maselor, un propagandist al ideilor socialismului, un agitator si un mobilizator al elanului eroilor muncii din viata noastra de fiecare zi”. In revista ”Contemporanul”, nr. 40, 27 iulie 1947, el a publicat un articol, cu titlul ”Poetul culorilor sumbre”, in care Mihai Eminescu era contestat, fiind declarat ”nebun” si acuzat ca este ”exponent al marii boierimi si al tedintelor ei retrograde”, ”un caz tipic de intelectual in deruta, care, in ura sa impotriva burgheziei, in loc sa utilizeze armele claselor de jos, utilizeaza armele marii latifundii. (...) Mesajul sau poetic... este mesajul unei clase decadente, agonice...”. ”Nu, zau!”, am putea spune noi astazi si, desigur, si-or fi spus atunci si unii admiratori ai poetului nostru national.

Volumele din anul 1949 ale lui Ion Vitner, ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” si ”Critica criticii”, in care a adunat articolele publicate pana atunci in presa, au fost primul ghid al dogmatismului proletcultist in Romania. Din anul 1948, Vitner a lucrat la Universitatea din Bucuresti, inlocuindu-l pe George Calinescu (!!!), pentru a se putea impune o ”noua intelectualitate”, care sa-i ia locul celei ”vechi”. Tot prin acei ani, acest ”critic de tip nou” a atacat si asa destul de fragila cinematografie autohtona.

In prefata volumului ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin”, autorul le dezvaluie cititorilor de ce l-a trecut in titlu pe eroul lui Nikolai Ostrovski: ”Pentru autorul acestei carti, ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” nu este un simplu titlu pe care l-a gasit mai bun, sau mai original, decat oricare altul, ci este un principiu de viata si de creatie literara concretizat in figura celui mai uluitor personagiu al literaturii contemporane. (...) El este imaginea fidela a omului intr-adevar nou, a tanarului revolutionar de tip stalinist, pentru care nu exista greutati de netrecut, nu exista piedici de neinlaturat, nu exista impasuri morale de nerezolvat, in lupta apriga dusa impotriva exploatatorilor lumii muncitoare. (...)

”Asa s-a calit otelul” este un manual al vietii, cum istoria literaturii nu a mai cunoscut pana la dansul, cu exceptia ”Mamei” lui Gorki. Pavel Corceaghin ilustreaza o noua atitudine fata de viata, caracteristica numai proletariatului revolutionar. (...) Maretia acestei figuri a literaturii sovietice consta in faptul ca nu este un personagiu ”creat”, ci unul ”trait”, este insasi viata, asa cum istoria a inregistrat-o cu fidelitate. Zoia Cosmodemianskaia, capitanul Gastello, Liza Ceaichina, Alexandru Matrosov, tinerii eroi din Krasnodon, sunt numai cativa din miile de corceaghini pe care umanitatea i-a putut cunoaste”.

Mai departe, dupa ce-l face pe Titu Maiorescu ”antipopular”, Vitner il da ca exemplu pozitiv pe criticul care a adus marxismul in Romania: ”Dintr-un soare inflacarat cum a fost in timpul lui Dobrogeanu-Gherea, critica noastra literara s-a transformat – cu incetul – intr-o palida luna”.

Dupa prefata, urmeaza capitolul ”In jurul fenomenului decaderii literaturii burgheze”, unde Vitner bate campii in continuare: ”Un marxist, un om format in lumina invataturilor lui Marx, Engels, Lenin si Stalin, nu se opreste insa in aparenta lucrurilor, ci cauta sa coboare in adancimea lor si nu opereaza cu o falsa constiinta, ci cu o constiinta adevarata si ferma care cauta sa faca legatura nimerita intre activitatea spirituala si activitatea sociala si politica a oamenilor dintr-o epoca data”.

Apoi, ”criticul” trece in revista literatura franceza moderna, careia ii face o analiza ”marxista”, atacandu-i pe unii dintre cei mai mari scriitori moderni ai lumii. La randul lor, curentele care inca nu-si epuizasera resursele creatoare pe vremea lui Vitner – dadaismul, calificat ca ”o diversiune ideologica”, futurismul, denumit ”pseudo-revolta”, suprarealismul accesibil numai ”snobului cu foarte multi bani”, existentialismul s. a. - sunt violent contestate.

In acelasi sens, dupa Vitner, ”romanul burghez din zilele noastre a devenit un instrument perfid in lupta antidemocratica, antipopulara a imperialismului”. In capitolul ”Limitele decadentismului in cultura romaneasca” le vine randul si scriitorilor nostri. Si iar este laudat jalnicul critic marxist C. Dobrogeanu-Gherea, ”care, in numele proletariatului in crestere, loveste in institutiile burghezo-mosieresti, loveste si demasca reactionarismul, inflluenta daunatoare a curentului junimist in problemele ideologice”.

In acest mizerabil capitol, cum sunt de altfel si toate celelalte, Vitner ataca si ”purismul barbian”, cu cuvinte dintre cele mai otravite, care l-ar fi putut trimite pe marele poet Ion Barbu la inchisoare sau chiar in fata plutonului de executie: ”El a reusit intr-adevar sa faca un serios prozelitism literar si sa deturneze de la adevarata menire a literatorului o intreaga generatie de scriitori. In labirinturile formalismului purist si-au gasit naufragiul numerosi scriitori, iar firul Ariadnei i-a condus, spre deosebire de ”avantgardisti”, nu catre fagasul salvator al luptei proletariatului, ci catre smarcurile pestilentiale ale fascismului”.

Dupa Ion Barbu, este lovit, cam cu aceleasi invective, scriitorul Nichifor Crainic, care se afla deja in inchisoare. Iata ce mai scria Vitner, in acelasi capitol, despre oameni de stiinta si de cultura cu care astazi Romania se mandreste: ”In stiinta, autoritatea nestirbita este Paulescu, autorul unui galimatias mistico-stiintific, in filosofie, figura dominanta este Lucian Blaga, autorul unei intortochiate si obscure metafizici cu colorit german si cu puternice radacini in mistica rurala. In poezie si in proza, asistam la o adevarata orgie cu iz teologal, drapata in culorile cele mai intunecate, in critica literara la instalarea criteriului rasial cu critica lui D. Caracostea si Ovidiu Papadima. O literatura a descompunerii omului, a propovaduirii inutilitatii inteventiei umane in destinul istoric al umanitatii, a desnadejdii si a regasirii omului in fortele supranaturale. Este samanta din care se dezvolta matraguna legionarismului”.

Vitner publica in volumul ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” si articolul ”Poetul culorilor sumbre”, aparut mai inainte in presa, unde incearca din rasputeri sa maculeze geniala opera a lui Mihai Eminescu: ”Mesajul sau poetic, prin deceptia profunda pe care o inchide, prin mistica pe care o afirma, prin cultul mortii, prin idealizarea trecutului indepartat, prin evaziunea din cadrul realitatii cu ajutorul visului, constituie o incercare de iesire din cercul strans al realitatii concrete, agitata de mari contraziceri economice, sociale si politice, mesajul unei clase decadente, agonice. Opera poetica a lui Eminescu ne transmite astfel efigia fina, lucrata cu desavarsit mestesug, a unei iremediabile infrangeri”.

Ei, si aici intervine una dintre ciudateniile istoriei: in 1950, la numai un an de la aparitia odioasei carti a lui Ion Vitner, Mihai Eminescu a fost sarbatorit cu mare fast in Romania, cu prilejul implinirii unui veac de la nasterea lui. O explicatie a acestei intoarceri cu 180 de grade a opticii asupra operei poetului ar putea fi si faptul ca, in acelasi an, el a fost sarbatorit, tot cu fast, si la Moscova. De altfel, opera lui Mihai Eminescu s-a bucurat si se bucura si astazi de admiratie din partea multor cititori rusi.

Ticalosul volum al lui Vitner a fost aruncat, chiar inainte de prabusirea comunismului, la lada de gunoi a istoriei. Ar mai fi, totusi, o problema, legata tot de Eminescu: detractorii lui de astazi ii ataca opera cu aceleasi ”argumente” ca ale lui Ion Vitner!

sursa:epochtimes-romania.com 

 



ion vitner carti carti ticaloase
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1506 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013451 (s)

loading...