News Flash:

Catastrofa navala de la "Cotul Pisicii"

10 Noiembrie 2013
2869 Vizualizari | 0 Comentarii
10 septembrie 1989, Portul Galati. La ora 8.00 nava "Mogosoaia" urma sa plece in cursa spre comuna Grindu, situata la cativa kilometri in aval de Galati, pe malul tulcean al Dunarii. Capacitatea navei era de 160 de oameni, dar la bord se pare ca se aflau 213 pasageri si 9 membri ai echipajului: majoritatea sateni din Grindu, pescari, cativa docheri si angajati ai portului. Pe Dunare era ceata, un fenomen obisnuit pentru acea perioada a anului.
Comadantul Ion Postolache, care avea o vechime de 37 de ani ca navigator, a declansat operatiunile obisnuite pentru scoaterea vaporului din port cu zece minute mai tarziu decat era prevazut.
La acea ora convoiul bulgaresc format din impingatorul "Petar Karanicev" si sase barje, cu o lungime de totala de 191 de metri, naviga in amonte, spre Portul Ruse. Membrii echipajului – care in noaptea de 9 spre 10 septembrie sarbatorisera pana in zori, cu alcool, ziua nationala a Bulgariei – nu au respectat regulile de navigatie. Coliziunea a fost nimicitoare. "Mogosoaia" a fost lovita in bord de prima pereche de barje din convoi. Nava de pasageri s-a inclinat puternic, a revenit pe linia de plutire, dupa care s-a inclinat din nou si s-a rasturnat, scufundandu-se. Impactul a fost violent, iar contorsionarea infrastrucurii metalice a produs un zgomot infiorator. Nava s-a mai rostogolit de cateva ori pe fundul Dunarii, asezandu-se in cele din urma pe chila.
Galati, strict secret
In catastofa si-au pierdut viata 207 pasageri si cei 9 membri ai echipajului. Aceasta este statistica oficiala inscrisa in Dosarul 2.710/1991 judecat la Tribunalul Galati. 
Dar in septembrie 1989 populatia nu a stiut cu exactitate numarul celor decedati din cauza secretomaniei impuse de regimul comunist in jurul acestui eveniment. 
La mai putin de o ora de la producerea accidentului, cartierul Badalan, situat langa santierul Naval si Portul Bazinul Nou, a devenit locul unei agitatii fara precedent. 
Pe strazile pe care de obicei traficul auto era aproape inexistent din cauza caldaramului nepavat si plin de gropi, acum circulau in mare viteza, intr-un du-te-vino care sugera degringolada, zeci de Dacii cu "numar mic" format din trei cifre. Intrase in actiune Securitatea care trebuia sa asigure protectia informativa a zonei. 
La operatiune au fost adusi si colegi de-ai lor din judetele invecinate, Braila, Vrancea si Vaslui.
Intreg malul Dunarii a fost intesat cu securisti si diversi oameni din Marina Militara, Marina Granicereasca si Procuratura. 
Vieti pierdute din cauza unei macarale
De coordonarea intregii activitatii de scoatere la suprafata a cadavrelor si a navei s-au ocupat, in primele zile de dupa tragedie, activisti de partid care tineau legatura cu Nicolae Ceausescu. 
Cuplul prezidential s-a aflat in ziua producerii tragediei foarte aproape de Galati. Cei doi si-au petrecut cateva zile de vacanta in vila de la Neptun. 
In dimineata de 10 septembrie sotii Ceausescu urmau sa plece la Iasi, pentru ca miercuri sa asiste la deschiderea anului scolar. Desi elicopterul urma sa treaca pe deasupra zonei in care s-a produs tragedia, Nicolae Ceausescu a decis sa isi continue netulburat drumul. 
Se crede ca in primele ore de la producerea accidentui s-ar mai fi putut salva vietile unor eventuali supravietuitori ramasi captivi in compartimentele neinundate ale navei. Pentru succesul unei astfel de operatiuni ar fi fost nevoie de o macara plutitoare de mare capacitate, aflata in dotarea flotei ucrainene. Doar prin interventia personala a lui Ceausescu s-ar fi putut obtine in timp util un astfel de utilaj. 
In ciuda numeroaselor incercari, scafandrii de la unitatea specializata a Marinei Militare UM 2145 de la Mangalia nu au reusit scoaterea epavei. Dupa cinci zile "Mogosoaia" a fost ridicata la suprafata de specialistii de la AFDJ.
Vinovatii nu au platit
Responsabil de tragedie a fost comandantul navei bulgare, Gheorghi Petrov Anghelovschi. Arestat in septembrie 1989, a facut in Romania doua luni de puscarie. Dupa Revolutie a fost extradat in Bulgaria, unde nu a mai executat nici o zi de inchisoare. Asta, in conditiile in care in 1993 Inalta Curte de Casatie si Justitie l-a condamnat pe bulgar la 10 ani de puscarie. In sentinta definitiva si irevocabila se precizeaza ca manevra efectuata de catre Anghelovschi a dus la scufundarea vasului "Mogosoaia".
Rudele celor disparuti au primit in 1993 despagubiri banesti cuprinse intre 30.000 si 80.000 de lei. Desi statul bulgar a fost condamnat la plata unor daune catre Navrom Galati, armatorul navei "Mogosoaia", in urma devalorizarii leului, despagubirea a devenit nesemnificativa. Actiunea in instanta de reactualizare a pagubelor este ingreunata de Ministerul de Finante bulgar, care "inventeaza" chichite avocatesti pentru a taragana finalizarea procesului.
216 morti intr-o stire de 17 randuri
vestea tragediei a fost difuzata seara la "Europa libera" si "Vocea Americii", fiind preluata de presa internationala. Timp de trei zile in presa locala s-a pastrat tacerea asupra catastrofei, desi la rubrica "decese" familiile anuntau ca au pierdut intr-un accident rude sau apropati. Regimul de la Bucuresti a anuntat tragedia in "Viata noua", ziar care aparea la Galati, printr-un articol foarte scurt intitulat "Accident naval pe Dunare" si publicat pe 13 septembrie, potrivit romanialibera.ro.
Relatarea de 17 randuri a fost plasata in pagina a doua, in coltul din stanga-jos, ascunsa intre informatiile sportive din programul "Daciadei" si un articol de zece ori mai consistent intitulat "Reteaua comerciala galateana – in pas cu noua dezvoltare a municipiului". In text autorul a uitat sa mentioneze numele vaporului implicat in coliziune: "Duminica, 10 septembrie, pe Dunare, in conditii de vizibilitate redusa, o nava romaneasca de pasageri s-a ciocnit cu un remorcher care naviga sub pavilion bulgar… Din cei 169 de pasageri si 10 membri ai echipajului au fost salvate 10 persoane. La indicatia tovarasului Nicolae Ceausescu s-a constituit o comisie guvernamentala", se mentiona in articol. 
A doua zi, pe 14 septembrie, a aparut cel de-al doilea articol si ultimul, plasat tot in pagina a doua, ascuns intre o ampla relatare a vizitei lui Ceausescu la Pascani si cronica "La zi in agricultura". Noutatea o constituia deschiderea unui "cont al omeniei" la CEC pentru ajutorarea rudelor victimelor. 
Dimensiunile tragediei aveau sa fie mai bine cunoscute peste cateva luni, o data cu disparitia regimului comunist.
O cruce, un sicriu si un kil de orez
Imaginea din port, unde familiile erau chemate sa isi recunoasca mortii, era greu de suportat. Erau familii in care erau dati disparuti patru, cinci sau mai multi membri. Barbati si femei, tineri si varstnici, imbracati in haine de doliu, asteptau in fata Portului Docuri sa mai fie adus un transport de cadavre. Asteptau la rand pentru a fi chemati sa recunoasca pe cineva din familie ori vreun cunoscut ascuns printre zecile de cadavre. Dupa identificare, erau trimisi intr-o alta zona din port, unde se aflau ingramadite unele peste altele sute de sicrie si de cruci. Primeau un sicriu, o cruce, li se mai ofereau – peste "ratie" – orez, ulei, paine, branza, salam, pentru pomana de inmormantare si apoi erau trimisi acasa.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

portul galati nava mogosoaia
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1668 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013340 (s)