News Flash:

Ce scria Nae Ionescu despre Mihai Eminescu

19 Noiembrie 2013
1935 Vizualizari | 1 Comentarii
Exista un domeniu al vietii noastre spirituale in care Eminescu este cu deosebire viu si actual: ziaristica. In asa masura, incat aproape toata generatia tinerilor gazetari romani sta sub egida lui. Dar daca traiesc din mostenirea lui spirituala, gazetarii acestia au si un merit: au descoperit, in parte cel putin, si in orice caz au popularizat, pe cugetatorul Eminescu. Si asta nu e putin. Nu e putin pentru ca prin contributia gazetarilor cultura romaneasca a fost crutata de eroare; si anume de eroarea de a cauta valoarea de ganditor a poetului in versurile sale si in incercarile sale de filosofie sistematica. Adica tocmai acolo unde nu se poate gasi nimic. Este o trasatura proprie inculturii, de a se speria admirativ de filosofia de scoala si de „jargonul” filosofic. Asa ne-am speriat si noi- generatia dinaintea noastra- de faptul ca Eminescu a studiat filosofia si a scris „o nuvela filosofica”- Sarmanul Dionis- o satira filosofica- Scrisoarea I – si a incercat sa traduca Critica ratiunii pure. De fapt, insa, stadiul evolutiei lui spirituale nu se angreneaza convenabil in lumea abstractiei pure si sistematice. De aceea incercarile lui filosofice amintite mai sus sunt lipsite si de consistenta si nu au nici un fel de contact cu romanismul. Totul are la el, in aceasta privinta, un iz de scoala si inca de scoala nedisciplinata si prost facuta. Sarmanul Dionis si Scrisoarea I sunt- pentru un analist ceva mai patrun- zator- o jalnica adunare neconsolata si neorganizata de reminiscente criticiste, hegeliene si… budiste; in care se pun cap la cap- fara a se suda(aa vrea de altfel sa vad cum?)- tot felul de principii disparate. Faptul ca o structura spirituala asa de profund romaneasca, cum a fost aceea a lui Eminescu, s-a putut lasa furata pe drumuri asa de straine esentei noastre, ca cele amintite mai sus, e pentru mine o dovada ca cu aceasta activitate, a filosofiei sistematice, poetul nostru nu a avut decat foarte slabe afinitati elective si un contact numai periferic. Unde insa gandirea lui apare intreaga, vie, plina de seva, e in gazetarie. Acolo totul se incheaga intr-un tot organic si specific romanesc. Nu mai avem de-a face cu concepte si cu abstractii livresti, cu reminiscente de prin caiete de cursuri rau controlate; ci cu realitati puternic simtite si gandite unitar. Nici o legatura, de nici un fel, intre minunatele lui articole de gazeta, pulsand de gandire vie, originala, crescand din realitatea sufleteasca a rasei noastre, si searbada insailare de jargon a lucrarilor lui “filosofice”. O sa intrebati ce filosofie se poate face intr-un articol de gazeta? Multa. Eminescu a facut in orice caz mai multa decat toti profesorii nostri de filosofie de pe vremea lui. Ciudat este doar faptul ca intre atatea institutii sociologice de la noi, nu s-a gasit nici una care sa provoace un studiu sintetic al acestei opere. Ma intreb insa cand a avut universitatea noastra contact cu viata reala, pentru ca sa se gandeasca si la aceasta problema. NAE IONESCU 
Intrebarea din final ar putea fi reluata si azi, adaugand: cand a avut intelectualitatea noastra, ce vaneaza burse, contact cu viata reala, ca sa vada si actualitatea gazetariei eminesciene? 

sursa:ziaristionline.ro 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

eminescu ziaristica nae ionescu
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

geo  | #419
foarte bun si interesant subiect de articol!
felicitari!
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1683 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020046 (s)