News Flash:

Cei mai mari sciitori ai lumii - Edgar Aliati Poe

16 Mai 2013
1484 Vizualizari | 0 Comentarii
A fost un aventurier pe sub boitele, celulele si oribilele pasaje subterane ale sufletului uman. A declansat oroarea si alarma propriei condamnari. (D. H. Lawrence, Studies in Classic American Literature)

Poe
a fost numit geniul rau al literaturii americane, un poet blestemat, a carui legenda, elaborata de propria lui reprezentare gresita, de calomniile dusmanilor lui si de episoadele triste din viata sa plina de dezamagiri, a umbrit aprecierea lui ca unul dintre cei mai straluciti si mai originali scriitori ai Americii. in tara sa natala, mostenirea literara a lui Poe a fost negata si subestimata in mod constant. Emerson l-a respins pe poetul Poe intr-o singura expresie: “omul zornaitor"; HENRY JAMES  printr-o propozitie: “Entuziasmul pentru Poe marcheaza un stadiu primitiv de reflectie", iar T. S. ELIOT , desi ii recunostea puterea intelectului, il judeca partinitor afirmand: “imi face impresia intelectului unei persoane tinere extrem de talentate, dar inainte de pubertate". Renumele lui Poe ca figura de prima marime nu numai a literaturii americane, ci si mondiale s-a datorat in mare masura extraordinarului lui impact asupra simbolistilor francezi: asupra lui BAUDELAIRE , care l-a numit “cel mai viguros scriitor al vremii"; asupra lui Mallarme, care il privea ca pe “marele sau maestru"; si asupra lui Valery, care a remarcat ca “Poe este singurul scriitor desavarsit. Nu s-a inselat niciodata".

Adevarata valoare a lui Poe trebuie cautata undeva intre respingerea Americii si adoratia Frantei. Poe este una dintre putinele personalitati literare care s-au distins in poezie, beletristica si critica si a carui contributie literara primordiala s-a materializat in inovatiile lui uluitoare. Poe a elaborat o noua definitie a artei care va avea o influenta profunda asupra modernis¬mului literar, a transformat schita intr-o adevarata forma de arta, a inventat romanul politist, a extins posibilitatile literaturii science fiction si a pus bazele unui nou gen de fictiune cu dimensiuni psihologice, emotionale si simbolice. Faptul ca Poe a realizat atat de mult intr-o viata atat de scurta, presarata cu nenumarate obstacole personale, face de asemenea parte din legenda Poe. Era fiul unor actori ambulanti, iar tatal sau a parasit-o pe mama lui cand Poe avea optsprezece luni.

Mama, englezoaica de origine, a murit si ea in timpul unui turneu din Richmond, Virginia, in 1811, si Edgar a devenit pupilul familiei Allan. John Allan, un vestit exportator scotian de tutun, i-a asigurat lui Poe educatia de care beneficiau tinerii gentlemeni din Sud. Datoriile contractate la jocurile de noroc au dus la mutarea lui Poe de la Universitatea din Virginia, un an mai tarziu. Respingand presiunile de a se ocupa de firma alaturi de tutorele sau, Edgar a fugit la Boston. Acolo a publicat Tamerlan si alte poeme (1827), dupa care s-a inrolat in armata. John Allan a acceptat sa-l trimita la West Point, de unde a fost repede dat afara pentru neindeplinirea indatoririlor ce-i reveneau. Intre 1831 si 1835, Poe si-a castigat existenta ca ziarist, locuind la Baltimore impreuna cu matusa sa, Maria Poe Clemm, cu a carei fiica, Virginia, s-a casatorit in 1836, cand aceasta nu implinise inca paisprezece ani. In aceasta perioada, Poe si-a publicat primele povestiri scurte, care i-au adus reputatia literara necesara pentru a-si asigura functii de redactor la Richmond si Philadelphia. Poe era un redactor excelent si un critic obiectiv, receptiv, uneori nestapanit. A fost primul critic care a recunoscut geniul lui Hawthorne si a spulberat misterul lui Barnaby Rudge de DICKENS, descoperind secretul romanului dupa primele cateva fascicule.

Productivitatea lui ca critic, poet si autor de lucrari de fictiune a fost insa subminata de firea sa instabila, consumul de alcool si tuberculoza sotiei sale, care a murit in 1847. Sfarsitul misterios al vietii lui Poe a contribuit cel mai mult la faurirea legendei lui de artist damnat si alienat. Ceea ce se stie cu siguranta este faptul ca in 1849 a cerut-o in casatorie pe iubita sa din copilarie, Elmira Royster Shelton, la acea data vaduva la Richmond. In drum spre Philadelphia, de unde voia s-o aduca pe matusa sa la nunta, Poe a disparut (se pare ca in urma unei betii) si a fost gasit sase zile mai tarziu inconstient, pe strazile din Baltimore. A murit de delirium tremens cateva zile mai tarziu.

Executorul literar al lui Poe, R. W, Griswold, este raspunzator de distorsionarea multor fapte despre Poe, caci i-a exagerat defectele si l-a etichetat drept artist damnat, sintagma care avea sa fie preluata de generatiile viitoare. Scriitorii de mai tarziu s-au simtit atrasi de Poe din dorinta de a rezolva enigma profundelor lui chinuri personale - relatia oedipiana cu mama lui pierduta si idealizarea sexualitatii, centrata pe relatia cu tanara lui sotie. La fel ca si DOSTOIEVSKI  si KAFKA, Poe ofera multe indicii in povestirile si poemele sale menite sa confirme ca a fost un artist complex care s-a inspirat din obsesiile sale particulare pentru a-si elabora operele.

Desi Poe se numara printre cei mai analizati scriitori ai tuturor timpurilor, s-a spus prea putin despre impactul poemelor si povestirilor lui nu numai asupra artistului chinuit, dar si asupra teoriei literare care a avut o importanta atat de mare pentru scriitorii de mai tarziu. Poe considera orice poezie drept un instrument in esenta afectiv prin care poetul produce o puternica impresie asupra unui subiect frumos si melancolic.

Dupa parerea lui Poe, “poezia isi merita titlul numai in masura in care contribuie la inaltarea sufletului". Pentru obtinerea efectului scontat este necesara “unitatea de efect sau impresie" intr-o poezie lirica scurta, care nu trebuie sa depaseasca o suta de randuri, spre a putea fi citita intr-o singura sedinta, in cele mai bune poezii ale sale, Pentru Helen, Orasul din mare, Annabel Lee si Clopotele, Poe realizeaza o remarcabila sinteza a efectelor muzicale si vizuale in vederea stimularii emotionale a cititorului.

Altele, cum ar fi Corbul, cel mai cunoscut poem al lui, si Ulalume se departeaza de idealul unitatii dintre forma si sens. In pofida inegalitatii versurilor lui Poe, exemplul si teoriile lui au exercitat o influenta majora asupra poeziei moderne, ale carei preferinte se indreapta spre lirica de mici dimensiuni cu accent pe unitate, concizie si reactie emotionala. In plus, teoria lui Poe cu privire la caracterul de sine statator al poeziei, care nu este nicio oglinda pentru suflet, si niciun argument didactic sau moralizator, se afla la originea miscarii arta pentru arta de la sfarsitul secolului, a strategiilor simbolistilor francezi, reprezentand totodata elementul central al Noului Criticism din secolul al XX-lea. Accentul pus de Poe pe stimularea afectivitatii “a marcat descoperirea marelui nostru subiect, dezintegrarea personalitatii", dupa cum sustine Allen Tate. Poe si-a adaptat teoriile poetice la naratiune, contribuind la ridicarea statutului prozei scurte de la o schita episodica si dezlanata la un intreg bine structurat si inchegat. in vestita sa declaratie, autorul de proza scurta “dupa ce a conceput cu deosebita grija un efect unic sau singular care urmeaza sa fie evidentiat, inventeaza diverse incidente - apoi combina evenimentele care pot contribui in cea mai mare masura la obtinerea efectului preconceput... in intreaga compozitie nu trebuie sa fie scris niciun cuvant a carui tendinta sa nu fie continuta in proiectul prestabilit". Ca si in poezie, cautarea frumosului si a reactiei emotionale l-a condus pe Poe spre explorarea starilor cu semnificatie simbolica, marcate de o presiune psihologica deosebita. In povestirile de groaza, Poe a adaptat elementele gotice populare ale pericolelor supranaturale din castelul si padurea medievala “nu ale Germaniei, ci ale sufletului".

Prin explorarea obsesiva a starilor extreme, in povestiri precum Ligeia, Masca mortii rosii, Prabusirea Casei Usher si William Wilson, Poe a deschis un nou teritoriu psihologic nemaiatins in literatura dominata de un realism ingust si preocuparea pentru experienta cotidiana banala. In povestirile lui politiste, ratiunea este pusa sa se confrunte cu opusul ei, irationalul, care joaca un rol major in puzzle-ul pe care Poe il tese cu atata ingeniozitate. Amestecul de elemente gotice si povestire politista avea sa inspire scriitori de talia lui Dostoievski si FAULKNER , regasindu-se si in literatura populara de teroare si crima, care il poate considera pe Poe intemeietorul sau modern.

Opera lui Poe, la fel ca si viata lui, este complexa si enigmatica, dar si extrem de sugestiva. Putini scriitori au exercitat o influenta atat de indelungata asupra literaturii ca Poe. Chiar daca exista o anumita inegalitate in opera lui, o scadere uneori sub standardele pe care si le-a propus - iar formularea caustica a lui James Russell Lowell potrivit careia “trei cincimi din el sunt geniu si doua cincimi numai fleacuri" nu face decat sa reflecte o stare de fapt -, geniul lui Poe este totusi predominant si inspira o definitie mai larga a resurselor literaturii.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

poe henry james pentru helen corbul ulalume ligeia william wilson
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1889 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019081 (s)