News Flash:

Cei mai mari scriitori ai lumii - Gunther Grass

22 Aprilie 2013
2172 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6480 RON (0.0000)
USD: 4.0896 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Gunter Grass
"Nu uriasul succes al lui Grass conteaza in primul rand, nici faptul ca a reintrodus literatura germana in circuitul mondial. Este vorba de puterea acelei voci rasunatoare care a intonat cantecul de sirena al uitarii blande, pentru a-i determina pe germani - asa cum nu a maifacut-o niciun alt scriitor inaintea sa - sa-si priveasca in fata trecutul monstruos." (George Steiner, “The Nerve of Gunther Grass")

Aflat in epicentrul tragediei definitorii pentru acest secol, Gunther Grass si-a castigat reputatia prin faptul ca a pus in permanenta intrebari dificile si a evitat raspunsurile facile. Niciun alt scriitor din perioada postbelica nu a dominat in acest fel zona controverselor. Atragand atentia lumii cu primul sau roman, Toba de tinichea, Grass a devenit cel mai cunoscut scriitor german in viata. In centrul dezbaterii nationale din Germania cu privire la trecutul si viitorul ei, Grass a transformat chestiunile germane in probleme relevante la scara internationala. A devenit in mare masura purtatorul de cuvant al constiintei moderne ca exponent spiritual al natiunii sale. in Germania, fiecare noua lucrare a lui Grass este un eveniment, o ocazie de redefmire si reluare a disputei de idei si a afirmatiilor artistice. El ramine o tinta continua a conservatorilor care il poreclesc “Pornograss" sau Schnauzbart (Mustata) si ii enerveaza la fel de tare si pe cei de stanga. in alte locuri, reputatia lui Grass a crescut considerabil, fiind recunoscut ca un artist provocator si sfidator, ale carui opere revendica un loc central pe scena dramei si ideilor modeme. Vadind o profunzime proprie celor mai mari maestri moderni, Grass a evitat atat solipsismul estetismului, cat si ingustimea ideologului, imbinand aspectul particular cu cel public, trairea personala cu cea istorica intr-o remarcabila sinteza artistica. Inspiratia lui Grass isi are originea in orasul natal, Gdansk, copilaria din timpul lui Hitler si propria experienta de razboi. Tatal lui Grass era un bacan german; mama lui se tragea din spita casubilor, o populatie de origine slava asezata in imprejurimile orasului Gdansk, cu propria cultura si limba. Grass avea cinci ani cand nazistii au revendicat dominatia orasului (mai tarziu, eliberarea populatiei germane din Gdansk avea sa fie pretextul invadarii Poloniei in 1939, ceea ce a declansat cel de-al Doilea Razboi Mondial). Asa cum isi aminteste Grass, “la varsta de zece ani, eram membru in organizatia Pui de lei; la paisprezece ani, m-am inrolat in Hitlerjugend. La cincisprezece ani eram in serviciile auxiliare ale Fortelor Aeriene. La saptesprezece, serveam in infanteria blindata". Grass a parasit Gdanskul ca soldat, in 1944. A fost ranit si facut prizonier de trupele americane si s-a numarat printre primii germani care au ajuns la Dachau si au vazut grozavia holocaustului nazist. “Tanar constiincios" si disciplinat, Grass marturisea: “personal, am crezut pana in 1945 ca razboiul nostru era drept". Reevaluarea propriului trecut si a trecutului Germaniei l-a facut pe Grass sa suspecteze toate solutiile absolute si simple. “Nu am niciun fel de ideologie, nici un fel de Weltanschauung", scria el. “Ultima pe care am avut-o s-a sfaramat cand am implinit saptesprezece ani."

Dupa razboi, Grass a lucrat pe la ferme, intr-o mina de potasa si ca ucenic la un maistru pietrar pana in 1948 cand s-a inscris la Academia de Arte din Dusseldorf ca student la pictura si sculptura, castigandu-si existenta ca baterist intr-o orchestra de jazz. In 1952 s-a mutat la Berlin unde a lucrat ca sculptor si grafician; in 1945 s-a casatorit cu prima lui sotie, Anna, o balerina elvetiana si mama celor cinci copii ai lor. Primele incercari literare ale lui Grass s-au manifestat in domeniul poeziei si al teatrului. In 1955, Anna a prezentat o culegere din poeziile lui la un concurs radiofonic, si Grass a castigat premiul al treilea. Aceasta a atras asupra lui atentia Grupului 47, un forum al tinerilor scriitori germani care militau pentru propagarea literaturii germane dupa nazism.

In 1956, Grass s-a mutat impreuna cu familia la Paris, unde a lucrat la primul sau roman, Toba de tinichea, care a aparut in 1959, bucurandu-se de un succes rasunator. Soarecele si pisica (1961) si Anii cainelui (1963) completeaza “Trilogia Danzigului". Lucrarile ulterioare ale lui Grass marcheaza deplasarea accentului spre prezentul Germaniei, nu numai catre trecutul acesteia, reflectand implicarea lui in politica si campania activa desfasurata in sprijinul Partidului Social-Democrat si al prietenului sau, Willy Brandt. Romanul Anestezie locala, situat in Germania contemporana si abordand tema ambiguitatii protestului social in noua societate de consum americana, a aparut in 1969. In 1972 a vazut lumina tiparului Din jurnalul unui melc, memoriile literare ale lui Grass, iar in 1977 lucrarea enciclopedica Balaceala. Lucrarile ulterioare au imbinat tot mai mult fictiunea cu istoria si elementele autobiografice, Grass continuand sa abordeze teme de importanta capitala pentru Germania si sa exploreze constiinta Germaniei moderne. Ultimul sau roman, Un camp indepartat (1995), trateaza subiectul delicat al reunificarii Germaniei vazut pe fundalul mai larg al istoriei germane. Grass nu prezinta situatiile in alb si negru. Romanul abordeaza unificarea din perspectiva Germaniei de Est, care a fost atat de rapid absorbita in Germania Federala, incat nu a mai avut nicio sansa de a-si pastra independenta politica sau identitatea culturala. insa Grass evita sa se situeze de-o parte sau alta, preferand sa atraga atentia cititorului asupra multiplelor complexitati si ironii ale acestui foarte recent capitol al istoriei Germaniei.

Ca si in romanele sale anterioare, Grass infiereaza ipocrizia si lasitatea, admitand in acelasi timp existenta presiunilor si dilemelor cu care se confrunta intotdeauna fiintele umane. In pofida evolutiei continue a stilului lui Grass, care nu reflecta diminuarea gustului de a aborda subiecte ample si de a-si asuma riscuri pe masura, reputatia lui literara se bazeaza in primul rand pe triumful spectaculos al primului sau roman, Toba de tinichea, care a devenit o lucrare clasica atat a literaturii germane, cat si a celei universale, capodopera definitorie pentru experienta nazista. Romanul amplu si ambiguu al lui Grass este vazut din perspectiva lui Oskar Matzerath, internat intr-un spital de boli mintale pentru criminali si acuzat de un asasinat pe care nu l-a comis. Oskar isi relateaza povestea vietii care cuprinde anii de dinaintea, din timpul si de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Personaj marginalizat in final, Oskar si-a impus sa nu mai creasca de la varsta de trei ani pentru a nu intra in lumea adultilor marcata de tradare si coruptie. Este, de asemenea, prototipul artistului care se exprima prin rapaitul tobei si strigatele sale ascutite ce fac sa zangane geamurile. Aventurile picaresti ale lui Oskar il conduc printr-un peisaj de cosmar care dezvaluie cauzele si efectele nazismului la un nivel profund psihologic si mitic. Ambiguitatea consta in faptul ca nu stim cine se doreste sa fie Oskar - o reflectare a lui Hitler insusi sau o alternativa a acestuia -, ceea ce confera romanului o dimensiunea tulburatoare, imposibil de simplificat. Romanul este tragico¬mic, uneori scatologic si obscen, cu imagini dintre cele mai greu de uitat din literatura moderna. Complexitatea si tema pervertirii Germaniei in timpul nazistilor revin in ultimele romane ale trilogiei lui Grass. In Soarecele si pisica, aceasta ia forma fascinatiei pe care o resimte Heini Pilenz pentru Joachim Mahlke, care devine figura salvatorului ironic in urma experientei razboiului. Anii cainelui este un roman dens si complex care incorporeaza mitul, legenda, istoria, politica si fantezia. Pornind de la proteicul personaj al lui Eduard Amsel, Grass examineaza rolul artistului ca vizionar si creator si afirma responsabilitatea acestuia de a spune adevarul intreg intr-o povestire vizionara despre Germania moderna.

In toate lucrarile lui Grass experienta este refractata in niveluri dense in semnificatii, socand si emotionand alternativ prin evidentierea complexitatii moderne. Lumea literaturii lui este la fel de bogata si de simbolica precum cea a lui JOYCE [76] si GARCIA MARQUEZ [100], vadind un interes asemanator fata de traditie si experienta personala pentru remodelarea mitului expansiv modern al zilelor noastre.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

gunther grass schnauzbart hitlerjugend anii cainelui oskar matzerath
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1656 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018388 (s)