News Flash:

Cei mai mari scriitori ai lumii - Henry James

27 Iunie 2013
3393 Vizualizari | 0 Comentarii
In Rai algebra, sigur, nu va fi, Nici date, nume de-nvatat intens, Ci doar cantari la harpe aurii Si pagini de citit din Henry James. (Anonim, citat din Edward Stone, Batalia si cartile: cateva trasaturi ale lui Henry James. Traducere de Passionaria Stoicescu)

In admirabila realizare a lui Henry James, romanul a atins un nivel de rafinament ca instrument al adevarului intr-un mod inimaginabil in momentul in care se nastea scriitorul. Romanele lui DICKENS si TOLSTOI, in celebra sintagma prin care le-a caracterizat si respins James - “niste monstri dezlanati si fara noima", gasesc la James o formulare si un grad de sofisticare ce confera romanului o complexitate psihologica si morala si o expresivitate formala suprema. Exigent in abordarea sa. James lanseaza o provocare cititorilor sai, obligandu-i sa ajunga la nivelul sau de sensibilitate, caci numai in felul acesta cunosc placerea de a vedeit lumea in varianta sa cea mai complexa si mai nuantata.

Niciun alt scriitor nu a jucat un rol atat de important in ridicarea romanului la rangul de arta sau in stabilirea statutului romancierului ca artist. American prin nastere. James a fost prin temperament un cetatean al lumii care si-a insusit lectiile maestrilor sai - BALZAC, Turgheniev si FLAUBERT - si a adus romanul european in albia principala a beletristicii engleze. Acceptind rolul de observator clinic al vietii imprumutat de la naturalisti, James si-a turnat observatiile in structuri tot mai complicate, in ritmuri in proza largite, si expresivitatea sa psihologica si simbolica a anticipat curentul principal al beletristicii moderne care a modelat scrierile lui JOSEPH CONRAD, D.H. LAWRENCE, Ford Madox Ford, Edith Wharton, JAMES JOYCE, VIRGINIA WOOLF, WILLIAM FAULKNER si altii.

Putini dintre cei care l-au urmat pe Henry James au fost capabili sa ignore realizarile tehnice sau standardele impuse de acesta in literatura beletristica. Ereditatea si educatia s-au reunit in cazul lui Henry James pentru a determina inevitabilitatea carierei sale. Tatal lui era un filozof instarit si teolog Swendenborg, prieten cu Ralph Waldo Emerson si Thomas Carlyle, care le-a asigurat lui Henry si fratelui acestuia, William, viitorul filozof, accesul la valorile culturii si civilizatiei. A contribuit, de asemenea, la crearea bazelor dezradacinarii ambilor sai fii. Nascut la New York, James a fost dus in strainatate inainte de a incepe sa vorbeasca, apoi a participat la un fel de experiment educational la Geneva, Londra, Paris si Boulogne.

In America, familia James isi impartea timpul intre New York, Albany si Newport. Singura perioada de educatie formala pentru James a reprezentat-o inmatricularea lui la varsta de nouasprezece ani la Facultatea de Drept de la Harvard. Impiedicat sa participe la Razboiul Civil american din cauza unui accident, a optat pentru o cariera de scriitor, publicand povestiri, schite si recenzii critice pana in 1869, cand a plecat in Europa unde avea sa locuiasca pana la sfarsitul vietii, cu exceptia unor vizite ocazionale in America. Desi si-a stabilit domiciliul in Anglia, Parisul si Italia au insemnat foarte mult pentru evolutia sa: la Paris i-a cunoscut pe Turgheniev si pe Flaubert, de la care a invatat arta romanului; Italia este importanta pentru coloratura emotionala si localizarea multora dintre povestirile si romanele Iui. James, care nu s-a casatorit niciodata, si-a sacrificat viata intima pe altarul exigentelor artei sale si si-a propus sa-si prezinte viziunea despre forma si ordine din cartile sale ca o alternativa la haosul vietii. Indelungata cariera a lui James poate fi impartita in mai multe faze. Prima culmineaza cu capodopera sa Portretul unei doamne (1881). Celelalte carti importante ale lui din perioada timpurie sunt Roderick Hudson (1876), Americanul (1877) si Daisy Miller (1879). Toate abordeaza tema lui predilecta, aceea a confruntarii dintre americani si influenta subtila si adesea corupatoare a societatii si conventiilor europene. Pentru James, viata americana este prea neformata, fara trecut si precedent si lipsita de acele linii clare ale culturii si ierarhiei europene esentiale pentru romancierul interesat de drama intrinseca a comportamentelor. Juxtapunand vitalitatea si seriozitatea morala neformata a americanilor lui cu Europa, in care protagonistii se maturizeaza in urma contactului cu conventiile europene, James a ajuns la sursa ideala pentru explorarea morala a valorilor personale si sociale.

Opera sa timpurie este alcatuita din comedii de moravuri reusite care i-au adus romancierului un mare succes de public. Dar avea sa-si piarda treptat popularitatea pe masura ce si-a dezvoltat o tehnica mai rafinata si tot mai complexa de redare a dramelor morale care il fascinau. A doua faza din creatia lui James este marcata de experimente si incercari nereusite de a dobandi succesul ca dramaturg. Experienta l-a condus la implinirea creatoare al carei rezultat au fost Documentele Aspern (1888), Turnul avarului (1898) si cele trei mari romane Aripile porumbelului (1902), Ambasadorii (1903) si Bolul de aur (1904). In aceste trei carti caracteristicile romanului lui James apar extrem de pregnant. Pentru a crea o iluzie cat mai convingatoare de roman care spune adevarul, James elimina punctul de vedere omniscient si omniprezent al autorului si filtreaza povestirea prin constiinta unuia sau catorva dintre personajele sale. Desi aparent in romanele lui James se intimpla foarte putine lucruri, caci ele sunt lipsite de cele mai multe artificii curente ale intrigii, actiunea " dramatica se produce in vorbire si in gesturile pe care cititorul, initiat in nuante prin intermediul constiintei narative care observa, le detecteaza '"' treptat cu mare claritate. Revelatoare este drama morala subtila care opune notiunile contradictorii ale lumii posibilitatilor umane asezandu-le fata in fata. Ambasadorii ilustreaza probabil cel mai bine realizarea temei caracteristice si tehnica formala a lui James.

In aceasta povestire, Lamberf Strether este trimis la Paris sa-l recupereze pe fiul expatriat al unei vaduve din New England ingrijorata la gandul ca odrasla ei se va lasa corupta. Intentionand sa-l smulga de sub influenta europeana, Strether avea sa fie el insusi eliberat prin contactul cu o lume mai bogata si mai cultivata, astfel ca va lua locul fiului ratacitor, iar sensul anterior al vietii lui se va schimba in mod irevocabil. Modificarea perceptiei lui Strether este descrisa in mod stralucit din punctul lui de vedere, iar cititorul ajunge sa-i impartaseasca viziunea. James isi mentine o pozitie centrala in confruntarea americanilor cu Europa.

Dar in romanele lui de mai tarziu se va produce o deplasare de accent spre o morala fundamentala si o explorare psihologica, precum si sociala. Ultima faza de creatie a lui James include o calatorie in America, pentru prima data dupa douazeci de ani, iar impresiile produse de aceasta vor face obiectul lucrarii Scena americana (1907). James a mai scris si cateva volume de memorii, introduceri critice la propriile lucrari si doua romane experimentale ramase neterminate, Turnul de fildes si Sentimentul trecutului. La sfarsitul vietii, James devenise un maestru necontestat al literaturii beletristice, desi nu foarte citit, a carui adevarata apoteoza literara avea sa se produca insa abia dupa moartea sa. Recunoscut pentru integritatea si tenacitatea sa in planul creatiei artistice, James a fost criticat pentru ca “a scris tot mai mult si mai mult despre tot mai putin si mai putin", si a exclus in mare masura viata si experienta umana din romanele sale.

In viziunea acestor autori, James este prea detasat, prea rafinat ca sa se ocupe de viata in mod direct, oferind in schimb perfectiunea rece a formelor sale si a bunului-gust in locul unui adevarat apetit artistic. E. M. Forster exprima acest punct de vedere remarcand faptul ca “multi cititori nu se simt subjugati de James, desi inteleg ceea ce spune (dificultatea lui a fost mult exagerata) si sunt in masura sa-i aprecieze efectele. Nu pot accepta premisa lui, potrivit careia cea mai mare parte a vietii umane trebuie sa dispara inainte ca el sa fie in stare sa ne dea un roman". Ezra Pound ne ofera insa o interpretare opusa: “Cand a murit, am simtit cu totii ca nu mai este nimeni caruia sa-i punem intrebari. Pana atunci traisem cu convingerea ca exista cineva care stie sa raspunda." Dupa izbucnirea Primului Razboi Mondial, datorita asaltului asupra susceptibilitatii pe care il prefigurasera cartile lui, James, cu un an inainte de a muri, in semn de solidaritate fata de efortul britanic de razboi si exasperat din cauza refuzului Americii de a se alatura Aliatilor, a devenit cetatean englez. De-a lungul unei cariere remarcabile, Henry James impresioneaza atat prin cantitatea, cat si prin calitatea realizarilor sale, remarcandu-se in egala masura ca practician si ca teoretician al romanului.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

henry james flaubert joseph conrad edith wharton james joyce
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1714 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018984 (s)