News Flash:

Cei mai mari scriitori ai lumii - Joseph Conrad

20 Mai 2013
2728 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6495 RON (+0.0015)
USD: 4.0769 RON (-0.0127)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Aproape toti cei pe care ii cunosc eu sunt de acord ca Joseph Conrad este un scriitor slab, asa dupa cum accepta cu totii ca T. S. Eliot este un scriitor bun. Daca as sti ca macinindu-l pe dl. Eliot si transformandu-l intr-o pudra uscata fina, pe care as presara-o apoi pe mormantul domnului Conrad, acesta s-ar scula din mormant foarte suparat din cauza acestei intoarceri fortate si ar incepe sa scrie din nou, as pleca la Londra chiar maine dimineata cu o masina de tocat. (Ernest Hemingway, in The Transatlantic Review)

Povestea vietii lui Conrad este una dintre cele mai remarcabile din istoria literaturii. S-a nascut sub numele de Josef Teodor Konrad Nalecz Korzeniowski, intr-un oras polonez guvernat de rusi, iar prima lui cariera a fost aceea de comerciant pe mare. In 1895, la varsta de treizeci si opt de ani si dupa ce petrecuse douazeci si unu de ani pe mare, si-a inceput cariera literara in Anglia, devenind unul dintre primii stilisti in proza de limba engleza, limba lui de adoptie pe care s-a apucat s-o invete abia la varsta de douazeci de ani. Cartile lui, bazate pe experienta de navigator in locuri exotice, transforma povestea aventurilor sale intr-o explorare cu inalte valente simbolice ale psihologiei umane si ale comunitatii sub presiunea adversitatilor si a dezintegrarii. Conrad s-a afirmat ca un artist literar influent, ale carui inovatii, in special in prezentarea timpului naratiunii si in prezentarea unor perspective multiple, au devenit jaloane ale pionieratului in modernismul literar. Putini alti scriitori au avut atat de multe vieti sau experiente diferite care sa formeze baza literaturii lor precum Conrad.

La fel de remarcabila este si continua lui experimentare in cautarea celor mai bune mijloace pentru a infaptui ceea ce a anuntat in prefata lucrarii sale timpurii Negrul de la “Narcis” : “Sarcina mea, cu alte cuvinte ceea ce incerc sa realizez recurgand la puterea cuvantului scris, este sa va fac sa auziti, sa simtiti, dar mai ales sa vedeti". Imaginea lui Conrad ca leu al literaturii engleze, coleg admirat al lui HENRY JAMES, H. G. Wells, John Galsworthy, Arnold Bennett si Ford Madox Ford, nu are multe lucruri in comun cu originea lui de fiu al unor patrioti polonezi carora li s-a alaturat in exilul lor politic in nordul Rusiei la varsta de patru ani. Tatal lui, Apollo Korzeniowski, era poet, traducator, nationalist polonez inflacarat a carui opozitie impotriva guvernarii ruse a avut drept consecinta exilarea sa. Mama lui Conrad a murit din cauza stresului pe cand baiatul avea sapte ani, iar tatal lui indurerat s-a stins din viata patru ani mai tarziu. Ramas orfan, Conrad a fost crescut de un unchi din partea mamei, pe care l-a luat prin surprindere la varsta de cincisprezece ani, spunandu-i ca doreste sa plece pe mare, manat de dorinta irezistibila de a vedea lumea.

A intrat in marina comerciala franceza la varsta de saisprezece ani ca ucenic marinar, a navigat timp de patru ani pe vasele de linie care circulau spre Indiile de Vest si America de Sud, si a participat la aventuri palpitante in America Latina si Spania, facand contrabanda cu arme in serviciul lui Don Carlos, pretendentul la tronul Spaniei. Experienta lui Conrad include si o misterioasa rana in piept, rezultat al unui duel din cauza unei femei (poveste pe care a raspandit-o Conrad mai tarziu) sau a unei incercari de sinucidere. La varsta de douazeci de ani, Conrad a intrat in serviciul comercial englez, si-a perfectionat cunostintele de limba engleza si a intreprins apoi o serie de calatorii in Australia, India si insulele indoneziene. In cele din urma a obtinut certificatul de marinar in 1886, fiind unul dintre primii marinari de origine straina care au reusit aceasta performanta, si a primit cel dintai post de comandant de vas.

In 1890, Conrad a comandat si un vas fluvial care a mers in sus pe Congo, experienta ce s-a dovedit a fi un punct de cotitura decisiv in cariera lui. Cunoasterea directa a exploatarii coloniale europene, pe care a numit-o mai tarziu “cea mai josnica batalie pentru prada care a desfigurat vreodata constiinta umana si explorarile geografice", avea sa-l schimbe sub aspect fizic si emotional. Din cauza sanatatii sale din ce in ce mai precare, s-a vazut nevoit sa puna capat carierei maritime. Experientele lui, transfigurate artistic in capodopera sa Inima intunericului (1899) i-au dat primul imbold pentru a deveni scriitor consacrat. S-a stabilit in Kent, in sud-estul Angliei, unde a continuat sa traiasca pana la sfarsitul vietii. Intre timp s-a casatorit cu o englezoaica, Jessie George, si-a anglicizat numele si s-a decis sa scrie literatura beletristica inspirata din bogata sa experienta de viata.

A inceput sa lucreze la primul sau roman, Nebunia de la Almayer (1895), inca pe vremea cand era capitan, fiind incurajat in acest sens de romancierul John Galsworthy, pasager in timpul uneia din calatoriile lui. In urmatorii saptesprezece ani, Conrad a scris saisprezece carti, printre care Lordul Jim (1900), Tinerete (1902), Nostromul (1904), Agentul secret (1907) si Sub ochii Occidentului (1911). In pofida succesului de public al aventurilor pe mare si al locurilor exotice descrise de Conrad, cartile lui nu se vindeau foarte bine si viata sa de scriitor a fost o lupta neintrerupta cu sanatatea precara si finantele neindestulatoare pana la publicare lucrarilor Sansa (1914) si Victoria (1915) care i-au adus primul succes considerabil si recunoasterea sa ca unul dintre cei mai importanti scriitori englezi. In pofida fortei creatoare si a imaginatiei debordante definitorii pentru cele mai bune carti ale sale, Conrad este unul dintre cei mai inegali maestri ai literaturii beletristice. Nevoia de a publica si de a obtine un succes de public a avut drept rezultat multe incercari nereusite, in alternanta eu pagini dintre cele mai inspirate ale beletristicii engleze. Talentul lui se manifesta indeosebi in nuvele si schite, care ii permiteau sa pastreze unitatea de efecte si sugestivitate simbolica.

In textele sale cele mai bune, Conrad realizeaza un echilibru delicat intre experienta traita si o rezonanta universala mai ampla. Testul marii si traiul in locuri exotice ii permit sa atinga nivelurile de ambiguitate morala si sa dezvaluie esenta misterioasa a existentei. Cea mai importanta realizare a lui in domeniul excelentei tehnice sugerand semnificatii profunde o reprezinta nuvela Inima intunericului. Bazata pe propria lui experienta din Congo, povestirea este un amestec uluitor de detalii perfect conturate si un continuum simbolic de corespondente. Relatata de naratorul Marlow la bordul vasului sau Nellie in timp ce acesta era ancorat pe Tamisa, nuvela incepe cu o afirmatie provocatoare: “Si acesta", spune Marlow brusc, “a fost unul dintre locurile intunecate de pe pamant". Povestitorul si cititorul sunt apoi rugati sa detecteze corespondenta dintre Londra cea civilizata si povestea degenerarii primitive pe care o deapana Marlow referindu-se la figura enigmatica a lui Kurtz din Congo. Relatarea plina de aluzii si reflectii a lui Marlow este o ilustrare a stilului propriu al lui Conrad: Povestirile incredibile ale marinarilor au o simplitate directa, al carei sens este cuprins intr-un miez dur. Dar Marlow nu a fost un narator tipic (cu exceptia tendintei sale de a depana povesti marinaresti), iar pentru el semnificatia unui episod nu se afla in interior, ca un sambure, ci in exterior, invaluind povestea care il aducea la iveala, asa cum lumina scoate in evidenta ceata, ca acele halouri confuze ce devin uneori vizibile in lumina spectrala a lunii.

Metoda folosita de Marlow (si de Conrad) pentru a spune povesti o reprezinta inconjurarea relatarii intr-un sens sugestiv - experienta - asa cum explica Conrad, “impins oarecum (dar numai foarte putin) dincolo de aspectele reale ale cazului... Aceasta tema sumbra trebuia sa capete o rezonanta sinistra, o tonalitate proprie, o vibratie continua care, speram eu, avea sa ramana suspendata in aer si sa persiste in auz dupa ce s-a stins ultima nota". In cele mai bune povestiri ale sale, Inima intunericului, Negrul de la “Narcis", Lordul Jim, Nostromul si Agentul secret, Conrad realizeaza efectul dorit al interogatoriului moral prin jocul combinat dintre situatie si simbol, produs de stralucirea lui stilistica si de tehnica, ce refuza sa reduca experienta la un simplu sambure al adevarului. Ca in orice opera literara de mare calitate, Conrad exploreaza cateva dintre cele mai importante aspecte ale vietii: natura raului uman, complexitatea experientei, dificultatea de a judeca actiunile umane, paradoxurile identitatii si incapacitatea societatii si a politicii de a oferi solutii satisfacatoare.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

conrad john galsworthy arnold bennett inima intunericului lordul jim
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1695 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020144 (s)