News Flash:

Crima de onoare in lumea araba

4 Februarie 2014
5629 Vizualizari | 0 Comentarii
Lumea araba este un termen care se refera la o zona geografica cu o istorie, limba, cultura si religie comuna ce cuprinde 22 de tari si se intinde de la Oceanul Atlantic in Vest, cuprinzand nordul continentului african, si Orientul Mijlociu pana in Peninsula Araba in Est.

Leaganul civilizatiei
arabe se gaseste in Peninsula Araba, locuita de dinainte de aparitia islamului de populatia beduinas. Aceasta societate din perioada Jahiliyya prezenta o organizare de tip tribal. Clanul este baza societatii beduine. Membrii unui clan se considera a fi rude de sange iar acesta relatie de sange, reala sau fictiva constituie liantul organizarii tribale. De aici deriva conceptul de 'asabiyya sau spiritul de clan ce implica o fidelitate nelimitata si neconditionata fata de membrii clanului.

Aceasta identificare cu tribul merge pana acolo incat daca un membru al clanului comite o crima in afara clanului, se instituie o vendetta si oricare membru al clanului respectiv poate plati cu propria sa viata. Dupa legea primitiva a desertului, sangele cere sange : razbunarea este singura pedeapsa recunoscuta. Nu era nimic mai important decat aceasta unitate a familiei, a clanului, a tribului: caci datorita unitatii pot fi infranti dusmanii, pot fi dobandite bogatii in razii, poate fi ceruta razbunarea sangelui, etc.. Eficacitatea acestor structuri ar fi greu de explicat fara a tine seama de aderenta arabilor la un sistem de valori, de idealuri comune, intre care in primul rand pastrarea cinstei, onoarei muru'a ( elementele constitutive ale acesteia fiind libertatea, nobletea, puritatea liniei de descendenta, gloria parintilor, numarul mare al membrilor clanului, puterea lor). In functie de asemenea criterii isi cucerea tribul importanta politica si sociala, gloria strabunilor urmand a fi continuata in fapta. Astfel, sistemul etic al onoarei cuprindea : revolta impotriva asupririi, curajul, razbunarea sangelui, tinerea cuvantului dat, darnicia, ospitalitatea, ajutorul dat la nevoie, adapostirea refugiatilor.

Vezi si MACABRA traditie din era Victoriana - fotografia POST-MORTEM 
Beduinii au fost idealizati si au ramas in memoria colectiva ca pastratorii ai traditiilor si valorilor arabe pure. Astfel, astazi familia a luat locul clanului, insa sentimentul onoarei a ramas la fel de vital. Iata cum isi motiveaza gestul personajul principal din nuvela lui Fuaad Al-Takrily, „Cuptorul” atunci cand este acuzat ca si-a ucis cumnata:
„Onoarea este scumpa si la noi se obisnuieste sa fie spalata prin sange.Noi suntem arabi adevarati si nu putem sa lasam rusinea sa ne pateze asa. Noi obisnuim sa o omoram pe pacatoasa pentru ca traditia cere sa nu o lasam pe desfranata sa traiasca printre noi.

Ea este ca o pata care trebuie sa dispara. Am omorat-o pe necredincioasa pentru ca a pacatuit si nu din alt motiv. Aparam onoarea patata a familiei mele. Noi suntem oameni modesti, onorabili, vrem sa traim si sa ne mancam painea in pace. Mi-am aparat onoarea asa cum trebuie sa si-o apere orice barbat onorabil, casatorit, cu o familie mare, la al carei viitor se gandeste. Caci onoarea e aceiasi, fie vorba de un adulter sau de un scandal, ea este la fel, pentru ca este una singura, iar noi suntem in onoare egali. Noi suntem blestemati sa fim oameni de onoare si sa ne aparam onoarea cu sange. Iar eu nu am facut altceva, nu stiu cum sa va explic Onorata Instanta situatia mea complicata. Sunt un beduin fara scoala si mi-am aparat onoarea in felul meu.Asa se spala rusinea in casele noastre, domnule judecator, cu sangele femeilor.Eu sunt cel vinovat- daca vreti asa- cel care si-a aparat onoarea si a redus-o la tacere pe acea necredincioasa prefacuta pentru totdeauna. Sunt nevinovat, domule judecator si va rog sa va fie mila atunci cand va pronuntati sentinta. Caci am comis pacatul crimei impins de sentimentul onoarei si nobletei asa ca fiti si dumnevoastra onorabili cu mine si micsorati-mi din sentinta.„

Vezi si Traditia gheiselor si erotismul dus la rang de arta - FOTO/VDEO 
In marturia sa in fata instantei, acest personaj face apel la traditii si obiceiuri ancestrale ale poporului arab dorind sa dea crimei sale o justificare morala, sa faca din ea un gest nobil, o fapta imperativa in situatia data. Revendicandu-si originile arabe pure din neamul beduinilor, se prezinta pe sine ca un exponent al acestui popor, obligat fiind prin radacinile sale sa continue si sa respecte traditia lor, unde onoarea si familia definesc existenta fiecarui individ.

De aceea orice atac la adresa acestora il face responsabil pe orice membru al familiei de a indrepta situatia, cu orice pret. Prin asumarea acestui sistem de valori, si a responsabilitatilor ce revin odata cu el, onoarea apare aici ca un ” blestem„ aducator de moarte deoarece onoarea se apara cu sange, iar rusinea se sterge tot cu sange, cu ”sangele femeilor„. Caci adulterul, de orice natura ar fi, este inadmisibil si impardonabil. Femeia ”necredincioasa„, ”adulterina„, ”pacatoasa„ trebuie pedepsita pentru ca a patat onoarea intregii familii prin pacatul ei. Din acel moment ea nu mai poate trai printre ei si singura pedeapsa recunoscuta de societate este cea a varsarii de sange. Insa societatea este in schimbare, ca si normele si conceptele dupa care se dirijeaza. Dupa cum am observat personajul nostru este adus in fata instantei, deci alte valori incep sa fie luate in considerare, precum dreptul omului la viata, drepturile femeii in societatea musulmana etc. Acest fragment de literatura este foarte potrivit pentru a infatisa o situatie actuala din acest tip de societate. Este suficient sa ne coboram privirea in realitatea de zi cu zi pentru a observa o stare a lucrurilor asemanatoare. De exemplu, James Emery a realizat in 2003 un studiu printre palestinieni, cu titlul ” Reputatia este totul„.

De mentionat ca Autoritatea Palestiniana nu ii pedepseste pe barbatii care si-au ucis o ruda femeie, daca aceasta a adus dezonoare asupra intregii familii. Potrivit UNICEF, in anul 2000, doua treimi din crimele care au avut loc in teritoriul palestinian, au fost crime de onoare. In consonanta cu ce am explicat mai sus despre sistemul arab de valori, acest studiu incepe cu marturia unui barbat musulman de 52 de ani, Ahmed care declara: ”Onoarea este totul. Daca un om isi pierde onoare el devine un animal.„ In comunitatile palestiniene multi dintre oameni isi petrec intreaga viata in acelasi sat. Muhib Nimrat, consul la ambasada Iordaniei la Washington, explica acest lucru: ” Toata lumea cunoaste pe toata lumea, cand spui numele cuiva, majoritatea oamenilor iti pot spune intreaga lui poveste.„ Saraca sau bogata, reputatia si onoarea unei familii sunt avutiile sale cele mai de pret. Nimrat adauga: ” Familia joaca un rol important in toate aspectele vietii in lumea araba. Orice ai face, trebuie sa tii seama de familia apropiata si de cea indepartata, adica de vecini si restul comunitatii. Cum vor reactiona? Ce vor crede?„.

Cat despre principala sursa a dezonoarei, femeia, un negustor palestinian declara : ” O femeie fara onoare este ca o carne putreda. Daca nu o tai, va consuma intreg corpul.” Adica intreaga familie va fi patata daca ea nu este omorata. In aceasta societate se obisnuieste aranjarea casatoriei tinerilor de catre familie. Refuzul fetei de a accepta o astfel de casatoriei i-ar putea fi fatal, asa cum marturiseste o tanara palestinianca: ” Am fost obligata sa ma casatoresc cu varul meu. Il uram. Ma batea si ma umilea in fata familiei si prietenilor. Dar ce puteam sa fac? Daca as fi fugit, as fi fost omorata.„ Uneori femeile acuzate de comportament nepotrivit sunt trimise la inchisoare de la cateva luni la cativa ani. Odata inchise, femeile nu pot fi eliberate decat in custodia unei rude barbat, care trebuie mai intai sa isi dea acordul ca nu le va omori. Insa, indiferent de acest acord, femeile sunt omorate in cateva ore de la eliberarea lor. De exemplu, Fayez Mohammed, a aranjat eliberarea fiicei sale de 17 ani, a garantat pentru siguranta ei, si apoi i-a taiat gatul. Fayez a primit o sentinta de 9 luni in inchisoare pentru crima. In comunitatile palestiniene, puritatea unei femei reflecta reputatia familiei sale. Daca o femeie este violata, rapita, sau doar suspectata ca ar fi avut relatii sexuale premaritale, ea este dusa la o clinica medicala pentru examinare. Acest proces poate avea consecinte fatale: peste 75% dintre femeile palestiniene refugiate in Iordania si care au fost supuse unei astfel de examinari, au fost ucise de familie, chiar si atunci cand testul dovedea ca sunt virgine. Virginitatea miresei este esentiala pentru ca nunta sa aiba loc. Daca ea nu prezinta semnele virginitatii, sotul o poate inapoia familiei ei si declara nunta invalida.

In acest moment, familia ei nu are alta alternativa decat uciderea fetei, aceasta fiind singura modalitate prin care ei isi pot recapata onoarea. Jibril, un negustor palestinian spune: ”Legea clanului este sacra. Un barbat este indreptatit sa omoare pentru onoarea sa.„ Palestinienii aseamana de multe ori onoarea unei femei cu sticla, portelanul : odata sparta, e distrusa, ea nu poate fi reparata.
Aparitia islamului, a noii religii revelate profetului Muhammad si raspandirea ei in peninsula araba a reprezentat un moment crucial in istoria popor arabIpoporului arab. A reprezentat o schimbare majora in plan religios, politic, social si cultural iar revelarea Cartii, a celei de-a treia Scripturii si ulterior redactarea ei, va influenta viata credinciosilor in toate planurile vietii. Coranul nu a venit cu un set de legi total nou pentru mediul arab caruia ii era initial adresat ci mai degraba a venit cu reglementari pentru a imbunatati vechile practici.

A reformat dar nu a inlocuit niciodata in totalitate vechile valori tribale si legi traditionale arabe. Aceste lucruri se pot observa cu usurinta in cazul sexului, sexualitatii si familiei unde ameliorarile au fost aduse in aceiasi parametrii care reflectau valorile si realitatile unei societati patriarhale: de exemplu femeile , desi statutul lor a fost imbunatatit considerabil, ele au ramas subordonate barbatilor din familiile lor.
Barbatii sunt mai presus decat femeile, fiindca Dumnezeu le-a dat intaietate asupra lor si fiindca ei cheltuiesc averi pentru ele.Coran,4:34
Ele au drepturi si obligatii deopotriva, dupa cuviinta, insa barbatii au intaietate asupra lor. Dumnezeu este puternic, intelept.Coran,2:228
Femeile au obligatii dar si drepturi asa ca un sot nu trebuie sa forteze o sotie sa stea langa el sau sa o maltrateze
Tineti-le cum se cuvine ori despartiti-va de ele cum se cuvine. Nu le tineti cu sila, caci, astfel, incalcati hotarele. Cine va face asa se nedreptateste pe sine insusi. Nu socotiti semnele Lui Dumnezeu o joaca. Amintiti-va de binefacerile LuiDumnezeu asupra voastra si de ceea ce a pogorat asupra voastra din Cartea si din intelepciune pe care El o propovaduieste. Temeti-va de Dumnezeu! Sa stiti ca Dumnezeu este atot-stiutor.Coran,2:331
O femeie buna este cea ascultatoare de Dumnezeu si de legile sale. Ea trebuie sa se comporte in asa fel incat, sa nu atraga atentia asupra sa sau sa provoce un barbat fie numai prin mersul ei.
Spune credincioaselor: sa-si plece privirile, sa-si pazeasca rusinea, sa nu-si dea la iveala frumusetea, in afara de ceea ce apare,sa-si puna valuri peste piept, sa nu-si descopere frumusetea decat barbatilor lor.Coran, 24:31
O, Profetule! Spune-le sotiilor tale, fiicelor tale si femeilor credinciosilor sa se acopere bine cu gilbaburile lor, caci numai asa vor fi recunoscute si nu vor fi necajite. Dumnezeu este iertator, Milostiv. Coran, 33:59
Insa in cazul in care o femeie greseste prin comportamentul sau fapta sa, Coranul ofera solutii ca:
Femeile cinstite sunt pioase, pastrand in taina ceea ce Dumnezeu pastreaza. Dojeniti-le pe cele de a caror neascultare va e teama! Parasiti-le in asternuturi! Loviti-le! Nu le cautati insa galceava, daca va dau apoi ascultare. Dumnezeu este Inalt, Mare.Coran,4:34
Dar in momentul cand ea a pacatuit, trebuie sa:
Chemati patru martori dintre voi impotriva acelora dintre femeile voastre care au savarsit o fapta rusinoasa. Daca ei depun marturie, atunci inchideti-le in case pana la moarte, daca nu le va da Dumnezeu nicio putinta de scapare.Coran, 4:15
Caci intr-adevar pacatul, adulteradulterul, desfraul, este o cale gresita in fata Lui Dumnezeu:
Nu va apropiati de curvie, caci este rusinoasa si o cale rea! Coran, 17:32
Biciuieste-i pe desfranat si pe desfranata cu cate o suta de bice. Sa nu va apuce mila inaintea Legii Lui Dumnezeu- de credeti in Dumnezeu si in Ziua de Apoi- si sa va fie martori la osanda lor un grup de credinciosi.Coran, 24:2
aici fiind inclusa si pierderea virginitatii inainte de casatorie:
Desfranatul sa nu-si ia de sotie decat tot o desfranata ori o inchinatoare la idoli iar pe desfranata sa nu o ia de sotie decat un desfranat ori inchinator la idoli. Acest lucru le este oprit credinciosilor. Coran, 24:3
Termenul arab, coranic, ce descrie aceste actiuni este zina si implica orice tip de relatie sexuala ce are loc in afara casatoriei. Putem observa cu usurinta ca pedeapsa coranica pentru astfel de fapte nu include crima sau lapidare ci sugereaza ca pedeapsa sa fie aplicata atat barbatilor cat si femeilor. Insa traditia ulterioara sustine ca ar implica si lapidarea. Toate acestea pot fi insa impiedicate prin ducerea unei vieti morale, si aici Coranul are rolul principal de a calauzi credinciosul pe calea cea dreapta si astfel de a impiedica rusinea sa cada asupra lui in comunitate. Muhammad era constient de caracterul aprig, nestavilit, impulsiv al beduinilor: hamiyyat al-jahiliyya ce ducea la razbunare si crima si a incercat prin intermediul religiei sa-l stavileasca intr-o oarecare masura, sa-i aduca la calmul intelept: hilm. El a facut din iertare nu un viciu, cum se credea pana atunci ci cea mai inalta treapta a valorii de muru'a. De acum se punea accentul pe moralitatea personala si nu pe cea colectiva, in Ziua Judecatii fiecare raspunzand pentru faptele sale.(Coran, 29:13, 16:25). Islamul favoriza mai degraba o legatura universala intre toti credinciosii unde dreptatea 'adl si blandetea: ihsan cantaresc mai mult decat obiceiurile si a interzis violenta, nedreptatea : zulm. Dreptatea devine o virtute suprema in islam: „ Sa judecati dupa dreptate cand judecati intre oameni” Coran, 4:58 In acest sens, omorarea unei persoane de catre alta cu premeditare este o nedreptate impotriva legii. Daca Dumnezeu a creat omul cu mainile sale, si a suflat asupra lui cu suflare divina, si i-a pus totul la dispozitie pe acest pamant, atunci viata lui este sfanta.
Nu ucideti omul caci Dumnezeu v-a oprit acesta, ci doar intru dreptate.Coran, 17:33
In lumea musulmana sunt insa permise, considerate intru dreptate crimele pentru adulter, apostazie si alta crima. Islamul interzice uciderea copiilor de catre parintii lor. In pre-islam, unii arabi aveau obiceiul de a ingropa de vii nou nascutii fete, pentru a nu aduce rusine in viitor darCoranul condamna acest tip de crime
Cand copila de vie ingropata va fi intrebata pentru ce pacat a fost omorata.Coran, 81:8-9
Islamul considera ucigasul unui credincios ca ucigasul intregii rase umane, iar acest pacat nu poate fi iertat. In zilele noastre, crima de onoare a devenit o realitate frecventa si acuta nu numai a societatilor orientale, ci si-a depasit granitele initiale nu numai prin intermediul emigrantilor care au adus cu ei in tarile gazda mentalitatile si obiceiurile tarii de origine ci si prin caracterul sau violent ce contravine drepturilor omului, devenind astfel o problema a societatii internationale. Aceasta nu a intarziat sa se auto-sesizeze si sa propuna masuri pentru prevenirea si combaterea acestui fenomen. Printre cele mai des intalnite mijloace ale campaniilor impotriva crimelor de onoare organizate in special de organizatiile umaniste non-guvernamentale se numara mijloace mass-media, de la presa, internet pana la organizarea de manifestatii publice. Constant se publica numeroase articole ce prezinta cazuri de crima de onoare din toata lumea, se fac reportaje, documentare( Crimes of Honour- Shelley Saywell), filme(Honour Killing -Avtar Bhogal), se scriu carti(Honour Killing - Ayse Onal, Murder in the Name of Honour-Rana Husseini) si chiar manuale de specialitate pentru o mai buna intelegere si constientizare a acestui fenomen ce necesita toata atentia necesara. Honour Related Violence reprezinta un proiect al Comisiei Europene si ai partenerilor sai ce consta intr-un manual ce are ca scop informarea populatiei despre acest fenomen, familiarizarea cu anumite concepte, formarea propriilor opinii corecte si intelegerea contextului, cauzelor si efectului acestui fenomen. Printr-o metodologie bine pusa la punct din care enumaram cateva linii principale ca: semnificatia individuala si colectiva, orientala si occidentala a conceptului de onoare, societatea patriarhala: tip de familie, ierarhia relatiilor, femeia in societate: statut, egalitatea femeie-barbat, nivelul de educatie al unei societati, acest manual doreste sa se previna si sa se combata crima de onoare prin intermediul educatiei si informarii la scara larga. De asemenea acum exista si o zi internationala a solidaritatii cu victimele crimelor de onoare, 29 octombrie, ce poarta deviza foarte sugestiva: La šarafa fi-l-ǧarimati/ There is no honour in killing/ „ Nu exista onoare in crima”.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

lumea araba cultura religie oceanul atlantic orientul mijlociu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1851 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018860 (s)