News Flash:

Cultul mortii in Garda de Fier

28 Ianuarie 2014
1301 Vizualizari | 0 Comentarii
Apologetii Legiunii nu inceteaza nici astazi sa o spele de pacate. In unele cazuri merg pana la a nega cele intamplate, considerandu-le niste manipulari insidioase pentru a compromite nu doar miscarea, dar si pe conducatorul ei de odinioara, Corneliu Zelea Codreanu.
Cu toate ca ideile promovate de el sunt tocmai cele care au legitimat uzul violentei si al crimei, cultul asa-numitului "Capitan" inca este cat se poate de viu, in special printre tineri.
Un lucru care ar trebui sa ne ingrijoreze, pentru ca ideologia dezvoltata de el a inspirat o veneratie a mortii, o veneratie care i-a impulsionat apoi pe membrii miscarii sa comita nenumaratele lor acte de violenta.

Vezi si Istoria Miscarii Legionare - DOCUMENTAR - VIDEO 
Identitatea romanilor la rascruce
Iar totul incepe in clipa Marii Uniri. Facuta incorporand teritorii cu o insemnata prezenta minoritara, reintregirea transformase aproape peste noapte Regatul intr-un mozaic de religii si neamuri distincte. Luate cu totul, minoritatile reprezentau o treime din populatia tarii. Nu putini romani au resimtit atunci o criza a propriei lor identitati, pentru ca Romania nu mai era doar a lor.
Din aceasta cauza si sentimentele antisemite, temperate pana atunci, au crescut tot mai mult in intensitate, in special in Moldova, unde numarul evreilor din orase incepuse sa rivalizeze cu cel al romanilor.
Constantin Cuza, profesor la Universitatea din Iasi si vocea antisemitismului in epoca, ii vedea ca un pericol pentru natiunea romana, paraziti sociali care produceau degenerare, o cangrena. Evreii au avut de patimit si de pe urma asocierii lor cu bolsevicii.
Lasand la o parte problema nerecunoasterii unirii Basarabiei cu Regatul, Moscova a urmarit o politica de destabilizare a Romaniei, care a culminat cu rascoala de la Tatarbunar.
Starniti de instigatorii comunisti, ucrainenii si rusii din sudul Basarabiei s-au razvratit, cerand ruperea provinciei si alipirea ei Republicii Ucrainene Sovietice. Totodata au loc incursiuni ale unor bande comuniste pentru a-i sprijini pe rasculati. Numai ca razmerita nu are sorti de izbanda.
Este inabusita in urma interventiei armatei dupa zile intregi de lupte. Si nu era prima oara cand au loc rascoale de inspiratie bolsevica. Hotinul si Tighina trecusera prin evenimente similare cu doar cativa ani mai in urma, care la fel, au necesitat un raspuns militar.
Propaganda lucra neincetat prin retelele sale conspirative constituite in intreaga tara, iar organizatiile teroriste sovietice nu s-au dat in laturi de la asasinate sau atentate. Banda condusa de Max Goldstein devine cunoscuta pentru bomba din Senatul Romaniei, care a luat viata a trei senatori romani.
Daca existau indoieli cu privire la intentiile Uniunii Sovietice, sunt spulberate de Internationala a III-a, care numeste Romania stat imperialist, iar Partidul Comunist din Romania, urmand directiunile ei, devine un promotor al dezmembrarii statului roman.
Nelinistiti de tulburarile provocate de Moscova, temerile romanilor legate de vecinul rasaritean dau nastere unei virulente ostilitati pentru tot ceea ce presupune bolsevismul. Insasi esenta sa ideologica nega o trasatura identitara caracteristica poporului roman, crestinismul acestuia. Toate aceste lucruri au repercutat dand nastere unui nationalism exacerbat.
In aceste vremuri tulburi se evidentiaza un tanar student in Iasi, Corneliu Zelea Codreanu. Dupa un timp petrecut in Liga Apararii National-Crestine a lui Constantin Cuza, nucleul strans in jurul lui se rupe si pune bazele Miscarii Legionare.
Pe langa conceptiile antisemite preluate din Liga, pe care Codreanu le va desavarsi, noua miscare s-a individualizat nu doar prin misticismul sau religios ci si printr-un violent anticomunism.
Dar poate ca, dupa cum delicat s-a exprimat Neagu Djuvara, marea vina a legionarilor a fost ca "au introdus in moravurile politice romanesti ceva ce nu facea parte din traditia noastra". Extremismul demonstrat de membrii ei a ramas cea mai neagra mostenire a interbelicului.
Unul din motivele neintelegerii dintre Codreanu si Cuza a tinut tocmai de instrumentele ce ar trebui utilizate in impunerea propriilor idei politice. Cuza vroia sa ramana in limitele constitutionale, in timp ce "ucenicul" sau nu.
Pentru Codreanu violenta era un instrument legitim, facilitat de cultul mortii pe care tot el l-a impletit cu restul doctrinelor miscarii.
Sacrificiul de sine era slavit cu patima, iar sursele abunda in acest sens. Chiar si o scurta privire peste Imnul Tineretii Legionare surprinde importanta mortii, care insemna pentru ei cea "mai scumpa dintre nunti".
Cultul mortii si relatiile cu Biserica
Legionarii s-au evidentiat si prin etalarea ostentativa a valorilor crestine, pe care le opuneau iudaismului si ateismului sovietic.
Despre crearea Legiunii, Codreanu avea urmatoarele de spus: "Nu multi la numar, dar puternici prin credinta noastra neclintita in Dumnezeu si in sprijinul Sau, puternici prin hotararea si incapatanarea noastra de a sta neclintiti in mijlocul oricarei vijelii, puternici prin dezlegarea noastra completa de tot ce este pamantesc, fapt ce se manifesta prin dorinta, placerea de-a o rupe in chip vitejesc cu pamantul, servind cauza neamului romanesc si cauza crucii".
Se observa in citatul de mai sus o contradictie pe care multi dintre ideologii miscarii au incercat sa o explice. Desi isi insuseau morala crestina, se poate citi printre randuri ca ei erau pregatiti sa imbratiseze moartea. Sa o dea, dar si sa o primeasca din pricina "ruperii" lor de tot ce era lumesc.
Pentru Codreanu totul era limpede. Legionarii ce comiteau o crima erau pe veci osanditi. Insa, un omor savarsit cunoscand pretul ce trebuia platit capata sensul unei jertfe. Cu numai doar cateva cuvinte bine alese canoanele crestine era rastalmacite, denaturate incat sa-i preschimbe in eroi pe criminali.
Si mai straniu este ca misticismul religios al Legiunii i-a captat pe inaltii prelati ortodocsi, pentru care propensiunea catre moarte a legionarilor capata valente mesianice. Precum Iisus s-a jertfit pe cruce pentru iertarea pacatelor oamenilor si legionarii renuntau cu buna stiinta la eternitate pentru binele neamului.
Dupa uciderea lui I. G. Duca de catre Nicadori, Vasile Marin, unul dintre cei mai de vaza comandanti legionari, ii slavea pe cei "Trei tineri studenti..." care "..au comis un act in serviciul unei cauze marete. Cu totii stiti care a fost acel act. Sacrificiul lor a fost inspirat de o idee mareata [...] iar acum ei platesc pretul." Pentru legionari, omorul devine sinonim cu jertfa pentru tara.
Bibliografie:
Carticica sefului de cuib, Corneliu Zelea Codreanu, Tipografia C. S. m. c., Bucuresti, 1933
Crestinismul miscarii legionare, Flor Strejnicu, Editura Imago, Sibiu, 2000
Pentru Legionari, Corneliu Zelea Codreanu, Editura Totul pentru Tara, Sibiu, 1936
Totalitarismul de dreapta in Romania, Ioan Scurtu, Liviu Boar, Editura Institutului National pentru Studiul Totalitarismului, Bucuresti, 1996
Un trecut deocheat, Marta Petreu, Editura Biblioteca Apostrof, Cluj, 1999, editia a II-a revazuta si adaugita, Institutul Cultural Roman, Bucuresti, 2004
ziare.com
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

legiunii capitan marii uniri basarabiei ande comuniste vezi si
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1699 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020880 (s)