Datele genetice indica existenta unei specii umane complet necunoscute

20 Noiembrie 2013
Genomurile arhaice ale neanderthalienilor si denisovanilor sugereaza faptul ca in urma cu peste 30.000 de ani, mai multe specii umane preistorice din Euroap si Asia au interactionat sexual, incluzand aici si o specie complet necunoscuta de hominini din Asia.
„Tot acest puzzle evolutionar incepe sa semene cu lumea prezentata in romanul de fictiune Stapanul Inelelor al lui J.R.R.Tolkien, o lume in care existau numeroase specii hominide”, afirma Mark Thomas, genetician in cadrul Colegiului Londonez.
Odata cu descoperirea genomului neanderthalian si a celui denisovan din anul 2010, studiile privind trecutul umanitatii au fost revolutionate, mai ales prin prisma faptului ca a fost demonstrata interactiunea sexuala din cele doua specii umane si oamenii moderni. Astfel, am putut afla ca absolut toti oamenii de pe planeta, exceptie facand nativii africani, au in genele lor intre 1 si 4% ADN neanderthalian. In acelasi timp, anumite populatii din Papua Noua Guinee si aborigenii australieni, au intre 4 si 6% ADN denisovan, scriu cei de la stiintasitehnica.com.
Aceste concluzii au fost trase insa pe baza unor secvente genetice de calitate redusa, unele in care puteau exista erori. David Reich, genetician in cadrul Scolii Medicale Harvard din Boston, in colaborare cu Svante Paabo, de la Institutul de Antropologie Evolutionara Max Plank din Leipzig, a reusit insa sa obtina secvente genetice de o calitate mult superioara celor anterioare, comparabile cu cele ale genomului uman contemporan.
Noile date au indicat ca denisovanii ai interactionat sexual, dand nastere unor hibrizi, cu neanderthalienii si stramosii lui Homo sapiens din China si estul Asiei, precum si cu cele din Oceania. Surprinzator, Reich a declarat ca aceleasi date sustin interactiunea sexuala a denisovanilor cu o specie umana care nu este nici neanderthaliana si nici din specia Homo sapiens.
„Cine sunt acesti oameni preistorici despre care nu stiam pana acum? Nu avem nici cea mai mica idee”, a declarat celebrul paleoantropolog britanic Chris Stringer, cercetator in cadrul Muzeului de Istorie Naturala din Londra. Acesta a speculat asupra subiectului, precizand ca poate fi vorba despre o populatie relationata cu Homo heidelbergensis, o specie hominina care a parasit Africa acum circa 500.000 de ani, dand ulterior nastere neanderthalienilor din Europa. „Probabil ca Homo heidelbergensis a ajuns si in Asia”, a concluzionat acelasi Chris Stringer.

genomurile arhaice neanderthalienilor denisovanilor specii umane