News Flash:

Dracii Rosii, formatia de acrobatie aeriana a ARPA

9 Martie 2014
2222 Vizualizari | 0 Comentarii
Dracii Rosii este porecla formatiei de acrobatie aeriana a Asociatiei Romane pentru Propaganda Aviatiei (ARPA) din perioada interbelica. Initial formatia a cuprins trei avioane, pilotate de aviatorii Mihail Pantazi, Petre Ivanovici si Max Manolescu. Ulterior din formatie au mai facut parte si aviatorii Gheorghe Gherasim, Nicolae Burileanu, Victor Stanescu si Gheorghe Bordeanu.
Formatia a folosit initial avioane ICAR M23b, apoi avioane ICAR Universal Acrobatic, iar in final avioane Klemm Kl 35b, adaptate.

Vezi si Ioan Dicezare,. un as al aviatiei romane de vanatoare  
Porecla formatiei provine de la titlul articolului scris de Mihail Negru, care a asistat la mitingul aerian de la Baneasa din 16 octombrie 1932 organizat de Aeroclubul Regal al Romaniei in colaborare cu ARPA
ARPA si-a finantat activitatile si prin veniturile obtinute prin organizarea de mitinguri aeriene, doar intre anii 1934-1937 peste 150, si zboruri de agrement cu pasageri. Pentru a sustine spectacolul aerian al „circului ARPA” Mihail Pantazi le propune lui Max Manolescu si Petre Ivanovici sa faca impreuna o echipa care sa relizeze evolutiile acrobatice in formatie. Pantazi elaboreaza o schema pe care formatia o exerseaza in amanunt in cursul anului 1932, spectacolul inaugural avand loc duminica, 16 octombrie, la mitingul de la Baneasa organizat cu ocazia implinirii a 6 ani de la infiintarea ARPA.
La acest miting ARPA a adunat pentru a fi prezentate toate avioanele obtinute prin sponsorizari.

Vezi si Gerhard "Gerd" Barkhorn, un as al aviatiei
In afara de gama evolutiilor acrobatice obisnuite (luping, tonou, zbor in cutit, sandela, imelman), programul a cuprins luping inversat (cu rotile spre centrul cercului), vrie cu scoatere din vrie in apropierea solului, zbor pe spate la firul ierbii, intersectari de traiectorii si luping in formatie cu avioanele legate intre ele cu panglici tricolore. Pentru prima oara avioanele au aparut vopsite in rosu.
Spectacolul are mare succes, fiind reeditat in saptamanile care urmeaza la Braila (23 octombrie), Mizil (30 octombrie) si Ploiesti (6 noiembrie). Aici, la o scoatere din vrie, motorul avionului lui Ivanovici da rateuri, iar avionul n-are suficinta viteza pentru a raspunde la comenzi, se infunda si loveste pamantul. Desi avionul este avariat, datorita vitezei mici Ivanovici nu este ranit si reia demonstratia cu alt avion, formatia repetand figura si executand programul pana la sfarsit.

Vezi si Manfred von Richthofen in perioada razboiului
Mitingurile continua in anii urmatori. Stagiunea din 1936 incepe in 3 mai, locul lui Ivanovici (decedat la 1 februarie) fiind luat de Gheorghe Gherasim, care fusese rezerva lui Max Manolescu.
Dupa moartea lui Pantazi in 7 noiembrie 1937, pentru stagiunea din 1938 Manolescu accepta sa refaca formatia. Desi existau acrobati foarte buni, ca Alexandru Papana si Constantin Cantacuzino („Bazu”), acestia evoluau individual, astfel ca pentru completarea formatiei Manolescu apeleaza la Gherasim, Nicolae Burileanu, Victor Stanescu si Gheorghe Bordeanu, cu totii piloti militari. Din superstitie, renunta la avioanele rosii ICAR si trec pe avioane Klemm Kl 35b, vopsite in caroiaj alb-negru.
Datorita faptului ca ARPA nu se putea dispensa de avioanele ICAR, acestea n-au putut fi pastrate in forma lor acrobatica si au fost transformate in avioane obisnuite de scoala, cu doua locuri (dar nu in varianta ICAR Universal Biloc) si revopsite in mod comun.Cu aceste avioane s-a zburat pana in 1940.
Treptat, datorita faptului ca era pilot de linie al LARES, Manolescu n-a mai putut onora solicitarile ARPA, cedand pozitia de cap formatie capitanului Gherasim. Ultimele spectacole au avut loc in 1940, ARPA incheindu-si misiunea de popularizare a aviatiei. Al Doilea Razboi Mondial batea la usa.

Vezi si Gheorghe Botezatu, romanul care a stat in spatele primului om care a pasit pe Luna 
Initial, din 1932, s-a evoluat pe avioane ICAR M23b modificate monoloc si vopsite rosu, cu dungi longitudinale albe. In 1934 s-a trecut pe avioane ICAR Universal Acrobatic, inmatriculate YR-ACA, YR-ACB si YR-ACC, care era o varianta a avionului ICAR Universal adaptata special pentru ei. Adaptarile au constat in transformarea lor in monolocuri prin acoperirea postului din fata, alungirea aripilor (anvergura) la 12,9 m, revenirea la trenul de aterizare cu roti cu spite, inguste, dar cu carenaj. La aceste avioane a fost pastrata schema de culori anterioara.
Din 1938 formatia a evoluat pe avioane Klemm Kl 35b adaptate, inmatriculate YR-APA(1), YR-APB(1), YR-APC(1)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

dracii rosii mihail pantazi petre ivanovici max manolescu icar mizil
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1709 (s) | 34 queries | Mysql time :0.015737 (s)