News Flash:

Duminica Neagra a aviatiei Statelor Unite

7 Octombrie 2013
1001 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6586 RON (-0.0004)
USD: 4.0976 RON (+0.0122)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Circa doua sute de bombardiere B-24 Liberator s-au napustit asupra rafinariilor ploiestene, dupa saptamani de pregatiri in deserturile libiene. Insa, nimic nu i-a putut pregati pe aviatorii americani pentru cuibul de viespi ce l-au rascolit intr-unul din cele mai bine aparate orase ale Europei.
Inca de la inceput misiunea a intampinat probleme. In timpul decolarilor de pe aerodromul din Beghazi, unul dintre bombardiere a avut probleme la unul din motoare si s-a prabusit, din cei unsprezece membri ai echipajului numai doi scapand cu viata, potrivit ziare.com.
Nu va dura mult pana cand nesansa ii va lovi iarasi pe aviatorii americani. La doar cateva ore dupa ce parasesc Libia, bombardierul pilotat de Brian Flavelle incepe sa zboare neregulat, pierde altitudine si cade in Marea Adriatica. In ciuda ordinelor stricte, Guy Iovine isi intoarce bombardierul si merge sa caute supravietuitori, dar cu niciun folos. Intreg echipajul isi pierduse viata.
Iovine incearca apoi din rasputeri sa ajunga din urma grupul de bombardiere, dar intr-un final renunta. Inca 13 vor renunta din pricina problemelor tehnice si din cele 178 de bombardiere care au plecat in misiune, numai 162 au trecut in Romania pe la punctul de intrare prestabilit.
Pe parcurs grupurile de bombardament nu au ramas unite si s-au despartit in doua. Pe de o parte Grupul 93 Bombardament "Travelling Circus", condus de locotent-colonelul Addison E. Baker si Grupul 376 Bombardament "Liberandos", condus de colonelul Keith K. Compton, iar pe cealalta, Grupurile 98 Bombardament "Pyramiders", 44 Bombardament "Flying Eight Balls" si 389 Bombardament "Sky Scorpions", lucru care va da peste cap planul bine intocmit al colonelului Smart.
O zi sumbra pentru aviatorii americani
Dupa ce trec de Pitesti si Targoviste, eroarea de navigatie a colonelul Keith K. Compton ii pune nu doar propriul grup pe directia Bucurestiului, dar si pe cel al locotenent-colonelului Baker. Insa locotenentul John Palm isi da seama de greseala si se indeparteaza de ei, intorcandu-si aparatul catre Ploiesti. Rupe tacerea radio si-si anunta colegii, numai ca era prea tarziu.
Este intampinat de antiaerienele orasului si este lovit in plin de un proiectil care ii omoara doi oameni. Locotenentul Palm avea acum mansa unui avion cu un motor distrus si doua in flacari. Incearca cu disperare sa scape. Goleste cala de bombe ca sa poata manevra mai usor bombardierul, dar un avion de vanatoare il ciuruieste si-l pune la pamant intr-un camp aproape de Ploiesti.
In acelasi timp si alti piloti au putut sesiza ca nu sunt pe cursul cel bun si la randul lor rup tacerea radio. Undele radio acum se umplu de avertizarile aviatori americani, in toata acea confuzie a momentului incercand sa gaseasca o solutie.
Locotenentul-colonel E. Baker a putut distinge in departare rafinariile si vireaza inspre ele. Ceilalti piloti ai Travelling Circus intorc odata cu el si-l urmeaza, insa Compton mergea inca hotarat spre Bucuresti.
Indreptandu-se inspre Ploiesti, trecand la doar cativa metri de sol, bombardierele conduse de locotentul-colonel Baker intra in catarile aviatiei de vanatoare si ale bateriilor antiaeriene. Sunt ravasiti de gloante si srapnel.
Comandantul Travelling Circus se chinuie sa tina sub control bombardierul dupa ce cablul unui balon se prinde de una dintre aripi si rupe bucati din ea. In scurt timp, un proiectil de 88 loveste in plin, iar inca trei de calibru mic strapung rezervoarele de combustibil. Flacarile inghit aparatul.
Pilotii Travelling Circus lovesc rafinariile Columbia Aquila si Astra Romana, Baker conducand personal atacul impotriva Columbiei Aquila. Insa, cand a vrut sa se ridice impreuna cu restul aviatorilor care-l urmau, n-a mai putut.
Bombardierul sau ardea de cateva minute bune si in cele din urma s-a lasat pe una dintre aripi si s-a prabusit, cat pe ce sa intre intr-altul. Inainte de plecare le promisese oamenilor sai ca ii va duce pana la capatul acestei misiuni, chiar daca avionul lui era facut bucati.
In mai putin de zece minute, cat a durat atacul impotriva celor doua rafinarii, Travelling Circus isi pierde comandantul, dar si 13 din cele 32 de bombardiere ale sale. Pilotii celor ramase se retrageau acum in graba.
Doar ca ei mai aveau de trait inca o spaima. Din cauza atator explozii si incendii, care au umplut de fum cerul de deasupra Ploiestiului, bombardierele lui Compton, care se intorsesera si ele, nu i-au putut vedea pe aviatorii americani care se retrageau si s-au trezit in mijlocul lor. Pentru a nu se ciocni cu Tavelling Circus, colonelul ordona imediat spargerea formatiei, iar pilotii sa renunte la obiectivele lor si sa atace tinte de oportunitate.
In acelasi timp, din vest, se ivesc si Pyramiders, unul din cele trei grupuri ramase in urma. Si ei erau in curs de coliziune cu Liberandos si Travelling Circus. Traseele celor trei s-au incrucisat, unii incercand cu disperare sa scape, iar altii sa intre in lupta. Operatiunea lui Smart esuase.
Pyramiders au mai trait un moment tensionat inainte de a intra in Ploiesti. Insotiti de Flying Eight Balls, cand au luat cap compas catre oras sunt surprinsi de trenul lui Gerstenberg care mergea intre cele doua grupuri. Nu mai putin de sapte bombardiere sunt doborate de armele antiaeriene echipate pe sase dintre cele zece vagoane ale trenului. In cele din urma trenul este deraiat, dupa ce este lovita locomotiva.
In toata acea confuzie de deasupra Ploiestiului, Pyramiders si Flying Eight Balls reusesc totusi sa atace rafinariile Columbia Aquila, Astra Romana, dar si Creditul Minier din Brazi. Ultimul grup, Sky Scorpions, s-a descurcat mai bine cand a atacat Steaua Romana din Campina. Sunt provocate pagube serioase rafinariei, pierzand numai patru bombardiere.
Ramasitele celor cinci grupuri de bombardament sunt hartuite apoi constant pe drumul lor de intoarcere de avioanele de vanatoare. Sublocotenentul aviator Cristu I. Cristu doboara un B24, iar locotenentul Ion Barladeanu, comandantul Escadrilei 45 vanatoare a doborat si el doua bombardiere.
Dumitru Encioiu rapune si el un bombardier, numai ca motorul ii este lovit in schimbul de focuri si e nevoit sa aterizeze intr-un camp aproape de Ploiesti.
Nu atat de norocos este si capitanul aviator Marin Ghica, comandantul Escadrilei 51 vanatoare de noapte. El intra in urmarirea unui bombardier pe care il avariaza grav, dar si el este lovit. Impreuna cu submaistrul mitralior Gheorghe Teliban se arunca din avionul avariat, numai ca lui Ghica nu i se deschide parasuta si isi pierde astfel viata.
Pilotii bulgari i-au luat si ei in primire pe aviatorii americani cand au trecut la sud de Dunare, multi capatandu-si titlul de asi in urma acestor confruntari.
Consecintele unui raid esuat
La Benghazi au aterizat numai 88 de bombardiere, iar 55 aveau avarii. Pe aerodromuri din Turcia, Cipru, Sicialia sau Malta au aterizat inca 23. Aviatia romana de vanatoare a doborat 12 bombardiere, iar cea germana inca 7. Antiaerienele au doborat 17. Pierderile in oameni pe teritoriul Romaniei au insumat 350 de aviatori americani: 180 ucisi, 110 prizonieri si 60 disparuti. Totalul pierderilor pe durata intregii misiuni s-au ridicat la 579, dintr-un total de 1.751.
Bombardamentele operatiunii Tidal Wave au lovit rafinariile Steaua Romana, Creditul Minier, Columbia Aquila, Astra Romana, Vega si Orion, avariind doar Steaua Romana si Astra Romana in proportie de 20-30%. Creditul Minier a fost distrusa in proportie de 75%. Pagubele s-au ridicat la sase miliarde de lei.
Se reduce la jumatate capacitatea de rafinare si se pierd 50.000 de tone de petrol, dar reparatiile au limitat pagubele. Dupa cateva saptamani productia de petrol era chiar mai mare decat inainte de raid.
Cea mai costisitoare operatiune aviatica intreprinsa vreodata de State Unite a primit si cele mai multe Medalii de Onoare, un total de cinci, acordate colonelului Leon Johnson, comandantul Grupului 44 Bombardament "Flying Eight Balls", colonelului John R. Kane, comandantul 98 Bombardament "Pyramiders" si post-mortem locotentului-secund Lloyd H. Hughes al Grupului 389 Bombardament "Sky Scorpions", locotentului-colonel Addison E. Baker si secundului sau, maiorul John L. Jerstad, care l-a ajutat pe Baker in acele momente critice deasupra Columbiei Aquila.
Insa, pierderile in tehnica si oameni au convins Statele Unite sa renunte la atacurile impotriva rafinariilor romanesti pana in primavara anului urmator, cand un Ploiesti si mai bine aparat este supus unei campanii de bombardament timp de mai multe luni.
Orasul devine cunoscut pentru aviatorii americani drept "cimitirul bombardierelor". 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

beghazi aviatorii marea adriatica ploiesti
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1667 (s) | 23 queries | Mysql time :0.012934 (s)