News Flash:

Eminescu despre conduita romanului modern

17 Ianuarie 2014
1156 Vizualizari | 0 Comentarii
In mai multe lucrari (Civilizatie moderna si natiune, Formele fara fond, un brand romanesc, Geneza moderna a ideii nationale) am abordat contributia lui M. Eminescu la elaborarea modelului teoretic de edificare a civilizatiei moderne in context national. Eminescu manifesta un interes constant pentru cunoasterea evolutiei civilizatiilor, pentru studiul raporturilor dintre civilizatii precum si al afirmarii acestora in cadrul national.

Vezi si INEDIT! Lucrul pe care nu il stiai despre marele poet Mihai Eminescu 
In viziunea lui Eminescu, nu exista o civilizatie generala, abstracta, ci fiecare popor construieste un tip specific de civilizatie. A fi modern inseamna pentru Eminescu recunoasterea optiunii fiecarui stat national de a avea o civilizatie proprie, fiindca adevarata civilizatie este cea care are radacini adanci in solul national, idee care nu poate conduce la aprecierea gandirii eminesciene ca traditionala sau chiar reactionara (cum au procedat, printre altii, Ibraileanu si E. Lovinescu). Pozitia poetului fata de caile modernizarii Romaniei exprima conceptia sa organicista despre dezvoltarea societatii in consens cu specificul istoric national al poporului roman. Ca argument, aduce exemple din istoria noastra vazuta prin ceea ce are peren, viabil si generator de modernitate. Dezvoltarea moderna a tarii este conceputa de Eminescu ca fiind determinata de factori si conditii specifice natiunii romane. Eminescu nu se impotrivea modernizarii statului nostru, dar manifesta o exigenta deosebita fata de excesele si deformarile ce apareau ca efecte ale aplicarii unor modalitati inadecvate p a rticularitatilor evolutiei tarii noastre in timpul sau. In toata publicistica sa se poate usor observa accentul poetului pe reliefarea spiritului modern autentic, asa cum fiinta el in tari cu traditie in dezvoltarea moderna si asa cum dorea sa existe si in statul roman.

Vezi si Documente inedite: Iata cum scria Mihai Eminescu - FOTO 

Eminescu concepea dezvoltarea tarii ca evolutie fireasca din propriile structuri si forme. Ceea ce-l preocupa erau fundamentele proceselor de dezvoltare moderna, care in viziunea sa erau: munca, natiunea, clasele producatoare, traditia (trecut si istorie), cultura si adevarul. Eminescu a teoretizat si dezvoltat teza rolului esential al traditiei istorice in dezvoltarea oricarei comunitati nationale, deoarece traditiile reale contribuie la orientarea pe cai adecvate a civilizatiei nationale. Este aici si un gest de recuperare a valorilor nationale in noul context al modernizarii, aceasta fara sa insemne inchistare, dogmatism, refuz al dialogului cu alte culturi. Eminescu este un european pentru ca gandeste lumea in termenii raporturilor complexe dintre culturi, dintre civilizatii. Argumentand caracterul restrictiv al tezei despre existenta unei civilizatii moderne unice, difuzata dintr-un anumit loc, Eminescu subliniaza importanta punerii in valoare a capacitatii de creativitate a fiecarei comunitati nationale in procesul edificarii civilizatiei. In acest sens, el a criticat, cu foarte multa asprime, copierea de forme institutionale din afara cadrului national. Conditia fundamentala a fiintarii oricarei natiuni este productia proprie. O autentica civilizatie este, pentru Eminescu, numai cea care stimuleaza si sustine capacitatea de creatie a unei natiuni. Poetul concepe astfel dezvoltarea moderna in cadrul national pentru a justifica oportunitatea independentei nationale, element decisiv in valorificarea potentialului uman si a conditiilor specifice in folosul claselor producatoare, care trebuie sa devina fermentii modernizarii. El concepea modernizarea ca proces stimulat si realizat de fortele sociale proprii.
Doctrina eminesciana asupra nationalului exprima astfel o cerinta esentiala: edificarea civilizatiei romane moderne din interiorul comunitatii nationale, cu deschiderea fireasca spre celelalte orizonturi culturale europene.

Vezi si Cinci adevaruri rostite de marele poet Mihai Eminescu 

Ideile eminesciene asupra fenomenelor si proceselor sociale, economice si culturale specifice actiunilor de modernizare sunt o contributie esentiala la elaborarea unui model teoretic explicativ al evolutiei unei natiuni in curs de prefaceri profunde. Modelul teoretic national explica formarea civilizatiei moderne prin afirmarea unor trebuinte, idealuri generate de aspiratiile proprii unei comunitati nationale. Acest model teoretic subliniaza preeminenta nationalului, dar, in acelasi timp, recunoaste interinfluentele dintre national si universal, iar, pe de alta parte, solutioneaza in mod original raportul dintre mijloace si scopuri in procesul de modernizare. In opera sa un loc aparte ocupa analiza efectelor modernizarii Eminescu gandeste profund modernizarea si proiecteaza societatea romaneasca moderna ca pe o societate in care evolutia capitalista sa aduca o stare buna pentru toti, fiindca altfel se manifesta rezistenta romanilor la ofensiva capitalismului, opozitie continuata pana astazi, pentru ca o buna parte dintre romani nu este convinsa de oportunitatea acestui sistem social pentru aspiratiile si modul lor de viata. Eminescu nu a pledat nicaieri pentru o modernizare bazata exclusiv pe dezvoltarea agriculturii, subliniind necesitatea industrializarii: „Neaparat ca nu trebuie sa ramanem popor agricol, ci trebuie sa devenim si noi natie industriala macar pentru trebuintele noastre; dar vezi ca trebuie omul sa-nvete mai intai carte si apoi sa calce a popa; trebuie mai intai sa fie natie industriala si dupa aceea abia sa ai legile si institutiile natiilor industriale” (Opere X, 21).
Dezvoltarea industriei se cuvine a fi facuta in contextul concret al unui stat agrar: „Doua serii de idei sunt chemate a agita adanc opinia publica din tara: 1) organizarea muncii agricole; 2) crearea si apararea muncii industriale; amandoua de-o valoare egala, chemate a asigura existenta nationala a statului nostru in contra primejdiilor politice ce pot veni din nord-ostul Europei, a cotropirii economice ce poate veni din Apus” (Opere XIII, 33). Intr-o societate moderna, institutiile stimuleaza noi trebuinte, ba chiar le multiplica si le prezinta pe toate ca fiind de interes public. Si in Romania, unde poporul traieste „un adevarat infern” pentru ca ii lipsesc conditiile unui nivel de trai decent, cerintele claselor superioare sunt cu mult mai numeroase si greu de satisfacut cu mijloacele pe care le detine. Este surprinsa contradictia dintre poporul roman, predominant agricol, si nevoile locuitorilor de la orase, care aduc din strainatate o „suma de trebuinte costisitoare” (Opere XIII, 88), identice cu cele ale unui popor industrial, precum si ale noii aristocratii: „Unde mai punem ca inlesnirea de a introduce articole straine de lux naste intr-o societate primitiva cum e a noastra pofte si trebuinte cu totul disproportionate cu puterea ei [de] producere si ca, atunci cand aceasta din urma nu ajunge pentru a acoperi trebuintele noua, se ataca capitalul stramosesc, trec mosiile in mana strainilor sau se incarca cu sarcini ipotecare, scazandu-se astfel insusi capitalul fix al poporului” (Opere XIII, 151). Dar nu mai putin semnificativa ramane sustinerea unui standard de viata similar celui din Europa, in lipsa unei activitati de aceeasi factura: „Lucrul la care aspira toti este a se folosi numai de avantajele civilizatiei straine, nu insa a introduce in tara conditiile de cultura sub cari asemenea rezultate sa se produca de sine” (XIII, 200). Noile necesitati nu pot fi satisfacute doar prin simpla preluare a formelor straine. Din opera sa se contureaza un profil de actor si agent social real al actelor de modernizare. Nu este exagerat sa spunem ca avem in opera eminesciana componentele unui manual al conduitei romanului modern.

sursa:Revista Art-emis 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

m eminescu civilizatiei moderne pozitia poetului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1657 (s) | 34 queries | Mysql time :0.024719 (s)