News Flash:

Esplanada Elisabeta din Iasi

31 Ianuarie 2014
2722 Vizualizari | 0 Comentarii
Esplanada Elisabeta din Iasi este o lucrare de amenajare a spatiului public situata in zona cunoscuta sub numele de Rapa Galbena, o zona cu o diferenta de nivel importanta aflata la baza Dealului Copou. A fost construita la sfarsitul secolului al XIX-lea - inceputul secolului al XX-lea pentru a facilita circulatia pietonilor intre zona Garii din Iasi, Dealul Copou si zona centrala a orasului.
Locul cunoscut de ieseni sub numele de Rapa Galbena este o zona cu o importanta diferenta de nivel situata la poalele delului Copou. Terenul zonei este argilos, fiind strabatut de numeroase izvoare subterane care cobora de pe Copou in drumul lor spre sesul Bahluiului. Mult timp in aceasta zona au existat exploatari de argila pentru constructii sau olarit, argila extrasa aici fiind folosita la doar cateva sute de metri distanta, intr-un cartier al olarilor situat aproximativ pe locul actualei Piete a Unirii.

Vezi si Legende urbane ale Iasului 
In apropierea acestei zone, la doar cateva sute de metri inspre Pacurari, a fiintat prima gradina botanica din Iasi, realizare a medicului si naturalistului Anastasie Fatu, membru al Academiei Romane. In 1856 acesta a infiintat, pe un teren al carui proprietar era, o gradina botanica ce a existat timp de 30 de ani, pana la moartea sa. Urmasii academicianului au vandut insa terenul iar gradina botanica s-a destramat, o parte din plante fiind transferate in noua gradina botanica infiintata langa Casa Roset, unde se afla sediul Societatii de Medici si Naturalisti din Iasi, azi Muzeul de Istorie Naturala. Singurele urme care mai amintesc de existenta ei sunt numele strazilor din zona (Strada Florilor si Stradela Florilor) precum si casa lui Anastasie Fatu de pe Str. Florilor 1, clasata monument istoric ( IS-II-m-B-03876).
Deschiderea liniei de cale ferata Pascani-Iasi si inaugurarea Garii Iasi, la 20 mai/1 iunie 1870, precum si construirea cladirii Vamii si a antrepozitelor de langa Gara (cunoscute acum sub numele de „Vama Veche”) au impulsionat activitatea economica din zona, impunand cautarea de solutii pentru sistematizarea si asanarea zonei.
Nicolae Gane, de mai multe ori primar al Iasului, a fost primul care a propus in 1897, in cel de-al treilea mandat, un proiect de asanare a zonei ce urma sa fie realizat pe o veche proprietate a familiei Gane, mostenita de la clucerul Ionita Gane. Planurile sistemului de canalizare au fost realizate de inginerul sef Charles Chaugneau din cadrul Serviciului Tehnic al Primariei, iar proiectul esplanadei de arhitectul Inginio Vignali.
Proiectul a fost aprobat de Consiliul Comunal la 3 martie 1898 si apoi de Ministerul de Interne si Consiliul Tehnic Superior. Desi realizarea proiectului s-a lovit de dificultatile in obtinerea fondurilor necesare, in august 1898 lucrarile de amenajare a canalelor (care urmau sa deverseze in Bahlui apa izvoarelor subterane captate in zona) erau deja in curs, amploarea lor necesitand crearea de noi strazi: Regimentul 13 (astazi strada Silvestru) si Grivita (acum Strapungerea Silvestru).

Vezi si Iasul vechi si Povestea numelor Cartierelor - FOTO 
In ciuda problemelor tehnice si a frecventelor schimbari de primar, reflectand schimbarile guvernamentale ale vremii, lucrarile au continuat, zidul si scarile fiind terminate prin noiembrie 1900. Receptia provizorie a lucrarii a fost realizata la 1 martie 1901 si, dupa lucrarile de finisare, primarul C. B. Penescu (1901-1904) realiza receptia definitiva la 7 martie 1902. Lucrarile de asanare a terenului realizate cu aceasta ocazie au permis si crearea unei mari gradini publice pe partea dreapta a bulevardului care cobora in linie dreapta de la esplanada pana la Gara.
Terenul fiind insa in continuare instabil, lucrari periodice de consolidare a terenului si reparatii au fost necesare. Rezolvarea acestor probleme a venit doar odata cu aprobarea proiectului Regionalei CFR Iasi de a construi un ansamblu de locuinte pe terenul gradini publice. Noi lucrari de consolidare a terenului au fost necesare si abia la 20 decembrie 1925 a fost inaugurat Caminul Cultural C.F.R. Rapa Galbena si ansamblul de pavilioane care il inconjoara, ansamblu clasat monument istoric (cod LMI IS-II-a-B-03892).
Lucrarea, ce a permis stabilizarea terenului si facilitarea accesului pietonal la zona centrala a orasului, este compusa dintr-un corp central de forma semicirculara cu o terasa superioara incadrat de doua scari monumentale in arc de cerc. Aceste trei structuri delimiteaza la nivelul inferior o mica gradina ce pune in valoare minicascada situata pe fatada corpului central. Fiecare din cele doua scari are, in partea interioara, trei balconase ce surplombeaza fiecare cate o nisa.
In momentul constructiei, Esplanada Elisabeta oferea o frumoasa priveliste spre turnul Vamii si impunatoarea cladire a Garii. Urcand scarile de la Rapa Galbena, calatorii ce se opreau in Iasi puteau ajunge la cunoscutele hoteluri din zona: Hotelul Bejan, la doi pasi de esplanada, Hotelul Binder sau Hôtel d'Angleterre si Jockey Club.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

esplanada elisabeta iasi rapa galbena copou bahluiului anastasie fatu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1537 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013371 (s)