News Flash:

FILARET, prima gara din Bucuresti

26 Februarie 2015
670 Vizualizari | 0 Comentarii
Putini stiu ca prima gara a Capitalei a fost Filaret si ca astazi se implinesc fix 145 de ani de la inaugurarea ei

Povestea cladirii incepe undeva in a doua jumatate a secolului XIX, mai exact in ziua de 13 septembrie 1865. Atunci, dupa lungi tratative si furtunoase dezbateri parlamentare, Companiei fondate de inginerii britanici John Trevor Barkley si John Staniforth i s-a acordat dreptul de a construi si de a exploata prima cale ferata din Romania acelor vremuri, ce urma sa lege orasul Bucuresti cu portul dunarean Giurgiu, potrivit observator.tv.

Colina Filaret, locul de unde plecau "monstrii" cu abur!

Astfel, la inceputul anului 1867, constructia viitorului traseu a demarat de la ambele capete ale liniei, iar pe terenul situat intre campurile cu vii ce se intindeau pe Colina Filaretului au inceput sa se inalte zidurile viitoarei gari.

Vezi si Povestea garii din Iasi

Un an mai tarziu, in luna octombrie 1868, locuitorii orasului Giurgiu asistau, cu mare uimire, la sosirea unei incarcaturi nemaivazute pe meleagurile romanesti: primele doua locomotive cu abur, fabricate la uzinele engleze „Canada Works-Birkenhead“ si botezate 1-Sabaru si 2-Giurgiu.

Asezati cu mare grija pe sine, cei doi cai de foc au inceput, in scurt timp, sa remorcheze trenurile de lucru ce transportau materialele folosite la constructia traseului.

10:45, 19 octombrie 1869, marea deschidere!

Prima gara a Capitalei a fost deschisa oficial, in cadrul unei grandioase ceremonii, in ziua de 31 octombrie 1869. In acea dimineata solemna de toamna, dupa slujba oficiata de Mitropolitul Primat Nifon si in uralele entuziaste ale privitorilor ce impanzisera peronul garii Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotiva cu acelasi nume, ce era condusa de insusi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45.

Vezi si Povestea Garii Regale din Curtea de Arges


Asa cum era de asteptat, garnitura avea ca pasagerii cei mai importanti oameni ai vremii.

67 de kilometri in o ora si jumatate!

Cu cei aproximatov 45 de kilometri la ora, trenul avea sa ajunga la ceasurile 12:30 in gara din Giurgiu, fiin asteptat de o mare de persoane care mai de care mai curioase.

Trei ani de maretie si suprematie!

Dupa trei ani de la inaugurare, Filaret avea sa paleasca in fata unei constructii ramase in istorie si in mentalitatea tuturor: Gara de Nord.

Timpul, insa, avea sa fie si mai necrutator!


Expansiunea continua a orasului si-a pus insa amprenta asupra primei gari a Capitalei, ce n-a mai apucat sa-si aniverseze centenarul, fiind desfiintata in ziua de 19 noiembrie 1960 si transformata ulterior in punct de plecare si de sosire pentru traficul auto.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

capitalei filaret john staniforth giurgiu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2413 (s) | 23 queries | Mysql time :0.072498 (s)