News Flash:

Filosofia lui Averroes, unul din cei mai importanti filosofi arabi ai Evului Mediu

11 Februarie 2015
720 Vizualizari | 0 Comentarii
Sistemul filosofic al lui Averroes incearca sa reconcilieze filosofia lui Aristotel cu Islamul. Conform lui,nu exista nici un conflict intre religie si filosofie. Exista astfel doua cai distincte de atingere a Adevarului: calea filosofiei si cea a religiei.

Punctul de pornire al filosofiei lui Averroes este consideratia ca psihologia lui Aristotel fusese complet rasturnata de catre Avicenna atunci cand acesta operase o separatie intre intelectul activ si intelectul pasiv. Mostenirea averroista in materie de interpretare aristotelica va consta deci in semnificatia acordata acestei doctrine.

Predecesorul sau, Avicenna, invatase ca Intelectul activ este universal si separat, in vreme ce Intelectul posibil este neseparat si inerent sufletului individual. Averroes, bazandu-se pe faptul ca Aristotel sustine uneori caracterul separat al intelectului pasiv iar alteori il neaga, spune ca trebuie sa fie vorba despre lucruri diferite. Exista, intr-adevar, un intelect activ si unul pasiv (pe care Averroes il va numi material sau posibil), dar nici unul dintre acestea nu este identic cu sufletul individual ca forma a corpului. Forma corpului este individuala si, precum orice forma corporala, trebuie sa dispara odata cu corpul, ceea ce inseamna ca nici intelectul activ, nici cel posibil, nu au fost niciodata forme ale corpului. Sufletul individual este prin urmare muritor in vreme ce intelectele activ si posibil sunt eterne; ele sunt „separate” de sufletul individual si sunt universale, ceea ce inseamna unice pentru toti oamenii.

Vezi si Unul din inteleptii antichitatii - Aristotel

Astfel, in locurile in care Aristotel vorbise despre un intelect pasiv ca parte a sufletului individual si deci coruptibil, el se referise, spune Averroes, la imaginatie, care este legata de senzatie, o facultate somatica, adica pieritoare. Aceasta este numita intelect pasiv, distinct de cel posibil, care este separat. El considera ca Alexandru din Afrodisia se inselase atunci cand redusese Intelectul posibil la o simpla dispozitie a sufletului individual. Intelectul posibil poate fi inteles ca o dispozitie, dar una exterioara individului.

Vezi si Sufletul in conceptia marelui filozof grec Democrit

Termenii „posibil”, „material”, utilizati in mod traditional pentru desemnarea Intelectului pasiv nu reprezinta la Averroes decat alte denumiri pentru un Intelect Unic, universal, care este activ atunci cand abstrage speciile inteligibile si este posibil sau material atunci cand este pacientul unui act extrinsec. El furnizeaza intelectului activ acel ceva in care ideile sunt „depozitate” .

Individul nu poseda decat un intelect pasiv, o simpla predispozitie naturala de a primi inteligibilele („imaginatia”), dar care nu este receptiva prin sine. Aceasta predispozitie este corporala (deci pieritoare), iar activarea ei se produce prin contactul cu intelectul agent universal. Astfel incat, pentru a fi posibila cunoasterea, intelectul pasiv trebuie luminat de intelectul agent sau activ.

Intalnirea dintre intelectul agent universal si intelectul pasiv al individului pune in functiune predispozitia corporala numita intelect pasiv sau imaginatie si da astfel nastere unei receptivitati fata de inteligibil. Aceasta receptivitate este, de fapt, intelectul pasiv al individului, care nu este altceva decat intelectul agent particularizat intr-un suflet individual.

Pentru a desemna intelectul individual ca receptivitate dobandita, Averroes utilizeaza termenul de Intelect dobandit sau adept (Intellectus adeptus sau acquisitus), prin aceasta intelegand mintea umana individuala aflata in comuniune cu Intelectul activ universal. Astfel, in timp ce Intelectul activ este numeric Unul, Intelectele adepte sunt numeric egale cu sufletele individuale care au reusit sa intre in comuniune cu Intelectul Universal. Aceasta comuniune are sensul de contiguitate, adica contact care anuleaza separarea. Intelectele individuale care au atins starea de Intelect adept sunt un fel de „oglinzi”, in lume, ale intelectului universal. Ele raspandesc adevarul unic asa cum corpurile luminate de soare raspandesc mai departe lumina acestuia.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

sistemul filosofic averroes filosofia aristotel religie filosofie
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1546 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013550 (s)