News Flash:

Galeriile dacice de sub Bucuresti

14 Ianuarie 2014
3448 Vizualizari | 0 Comentarii
La 12 metri sub platoul Pietei Revolutiei exista o retea de catacombe prin care se circula cu barca. E vorba de culoare betonate, cu latimea de aproximativ 2 metri, prin care curge un riu subteran adinc de 1 metru. Cu apa curata.
Debitul riului secret e de aproximativ 1,5 metri cubi pe secunda. La intrare, aceste cai navigabile, care strabat Capitala, sint utilate cu barci pneumatice. Informatiile ne-au fost furnizate de Dan Falcan, seful Sectiei de Istorie a Muzeului Municipiului Bucuresti. Istoricul a cules toate datele existente despre catacombele Bucurestilor, mai vechi si mai noi, si le-a pus cap la cap, pentru a-si face o imagine asupra istoriei orasului. Capitala Romaniei are o traditie de secole in materie de tainite si coridoare secrete. Din datele pe care le detin istoricii, primele coridoare subterane demne de luat in seama au fost beciurile producatorilor de vinuri. Acestea aveau zeci de metri si erau atit de largi, incit se circula prin ele cu carele. In Secolul al XIX-lea au aparut edificiile care aveau tuneluri de refugiu, cum e tunelul care leaga Palatul Ghica Tei de Minastirea Plumbuita, lung de mai bine de 1 kilometru, scrie libertatea.ro.
In nordul Parcului Cismigiu, Biserica Schitu Magureanu e lagata prin subterane de Palatul Kretzulescu.

Vezi si Sica Dacica - monument inchinat in memoria regelui dac Decebal  
Sub Palatul Golescu, situat linga Stadionul Giulesti, a fost depistat un coridor subteran care da inspre lunca Dimbovitei. Coridorul a fost folosit si de Tudor Vladimirescu. “De pe la 1826 ne-au ramas citeva relatari, care ne dau o imagine asupra catacombelor de sub Capitala Tarii Romanesti. La acea vreme haiduceau in zona vestitii Tunsu si Grozea. Timp de multi ani, ei au bagat spaima in boierii din Bucuresti, in special in cei care aveau casele in zona actualei Sosele Panduri. Ii calcau mereu, iar poterele nu puteau face nimic. Desi reuseau sa ii localizeze, cind sa puna mina pe ei, haiducii dispareau «intrind in pamint», adica coborau in subteran. Astazi, putem afirma ca, sub aceasta sosea, erau o multime de coridoare subterane, late de 3 metri si inalte de 2 metri. dar toate datele acestea au palit atunci cind am intrat in contact cu alte informatii recente. Labirintul subteran vechi al orasului pare neinsemnat pe linga cel construit din ordinul lui Ceausescu. Datele mi-au parvenit de la militarii care au intrat in subteranele fostului Comitet Central, actualul Senat al Romaniei, respectiv de la maiorul Gheorghe Grigoras si capitanul Nicolae Grigoras, de la unitatea speciala de lupta antiterorista. Ei au intrat in aceste catacombe chiar pe 25 decembrie 1989, impreuna cu un grup de genisti si pirotehnisti”, explica muzeograful Dan Falcan.
Conform relatarii militarilor, la subsolul cladirii au gasit un tunel, nu prea lung, care coboara intr-un fel de cazarma. Opt camere cu paturi pliante. Din aceste camere pornesc mai multe culoare, unul ducind chiar pina la etajul II al cladirii.

Vezi si Tunelurile secrete din Romania 
Pe un alt culoar se poate ajunge la un buncar mai larg, la 7 metri adincime. Se trece, apoi, de o usa blindata si se ajunge la un apartament spatios, la adincimea de 9 metri. Militarii au cautat, apoi, camera in care se afla sistemul de ventilatie si s-au trezit pe un nou culoar. Dupa ce au strabatut aproximativ 30 de metri, au gasit o nisa cu o lada mare, in care erau 16 barci din cauciuc, cu pompe de umflare. Dupa alti 20 de metri, militarii au observat ca peretii tunelului au alta culoare, sint mai noi si sint acoperiti cu un fel de rasina sintetica. Dupa inca 10 metri, culoarul se infunda. Chiar la capat se afla un piedestal din lemn pe care era asezat un capac de WC. Au ridicat capacul, iar sub el au gasit un chepeng de fier. L-au ridicat si au gasit… un riu cu apa curata, care curge intr-o matca artificiala din beton. Are latimea de cca. 1,5 metri si adincimea de aproximativ 1 metru. Riul se afla cam la 12 metri sub platforma Pietei Revolutiei.
Cele 16 barci erau folosite, de fapt, pentru aceasta cale de navigatie. Albia amenajata are pe lateral bare metalice facute pentru oprirea sau impulsionarea barcilor. “In opinia militarilor, riul secret duce catre unul dintre lacurile din afara orasului, in nord, si Dimbovita, in sud-est”, subliniaza Falcan. Ofiterii au vorbit, insa, de existenta unui alt canal similar, la capatul unui alt tunel, precum si de un sistem de inundare a labirintului, pe sectiuni.
In cazul in care un eventual fugar e urmarit, el poate inunda portiuni de tunel in spatele lui, pentru a-i opri pe urmatori. A mai fost gasita o gura de iesire din labirint in curtea interioara a fostului CC, de unde, printr-o retea de canale, se poate intra in canalizarea orasului, de unde se poate iesi catre Dimbovita. Reteaua are guri de iesire in Palatul Regal, Biserica Kretzulescu si Magazinul Muzica. “In urma unor cercetari ulterioare a reiesit ca ramificatiile subterane au corespondenta cu circa 80 de obiective din Bucuresti, cum ar fi cladirea ASE, Casa Enescu, Opera Romana etc. Subliniez, relatarile sint ale unor ofiteri din cadrul Armatei. Lucru foarte interesant, nimeni nu neaga existenta acestor cai de navigatie secrete, dar, cind am incercat sa le exploram, nu ni s-a permis, pe motiv ca… nu se poate.
Despre aceste galerii ale lui Ceausescu ne-a vorbit si Radulescu Dobrogea, presedintele Asociatiei Eco-civica, fost inspector de mediu in Primaria Capitalei, omul care s-a ocupat multi ani de pinza freatica a orasului. El sustine ca stie de aceste galerii ale lui Ceausescu si ca asa apa limpede care curge prin ele este pinza freatica de sub oras. Administratorii Senatului au vazut numai intrarea in catacombe: “Pot sa va spun ca am auzit despre aceste lucruri, dar nu le-am vazut. Exista o cale de comunicatie subterana care ple aca din Senat catre Piata Revolutiei, o cale care pleaca de la Palatul Regal catre Piata si inca una, tot din Palatul Regal, catre Biserica Kretzulescu. Intrarile in aceste cai de acces le-am vazut, dar unde se opresc, nu stiu, nu este treaba noastra sa cotrobaim pe acolo”, ne-a declarat inginer Constantin Bratu, directorul tehnic al administratiei cladirii fostului CC, apoi a Senatului Romaniei, iar acum a Ministerului de Interne.
Ceausescu vroia sa umble cu masina pe sub Bucuresti.
Casa Poporului are un singur buncar antiatomic, legat de principalele institutii ale statului prin 20 de kilometri de catacombe. Aceste secrete ale Bucurestiului au fost dezvaluite pentru Libertatea de colonelul in rezerva Nicolae Kovacs.
“Ceausescu voia sa demonstreze prin Casa Poporului ca e cel mai tare conducator din blocul socialist. Si a reusit”, spune colonelul in rezerva Nicolae Kovacs (82 de ani), omul care a condus partea cea mai secreta a lucrarilor de la Casa Poporului.
Kovacs, absolvent al sectiei de constructii speciale din Academia Militara, a avut comanda celor 12.000 de militari rezervisti care au lucrat la acest edificiu gigantic. Colonelul dezvaluie ca in Casa Poporului sunt 5.000 de incaperi si ca in subteran exista sapte etaje, ultimul fiind ocupat de buncarul antiatomic al lui Ceausescu, o incinta cu pereti din beton de 1,5 metri grosime, acoperiti cu o placa de eclatare, care nu poate fi penetrata de radiatii.
Adapostul e compus din sala principala, adica punctul de comanda – cartierul general care trebuia sa aiba legaturi telefonice cu toate unitatile militare din Romania – si mai multe apartamente de locuit, destinate conducerii statului, in caz de razboi.
“Sala principala urma sa fie dotata cu o masa mare in mijloc si pe pereti, cu un sistem de harti ale Romaniei, in relief. Pentru ventilatie s-au adus pompe suedeze, cu filtre speciale, care au fost incastrate in pereti. Aveam vreo 12 camere mari cu filtre de rezerva, stivuite pe rafturi. Acestea au fost singurele componente straine din Casa Poporului”, ne-a declarat Kovacs.
Kovacs a lucrat la toate tunelurile
Ca ofiter superior specializat in constructii speciale, Kovacs a lucrat la tot ce inseamna pasaje secrete realizate in timpul lui Ceausescu.
“Este vorba de aproximativ 20 de kilometri de tuneluri realizate in asa fel incat sa se poata circula prin ele cu masini cu motor electric. Tunelurile principale leaga Palatul Cotroceni de Academia Militara, pe aceasta de Casa Poporului, iar de aici pleaca doua tuneluri mari: unul spre fostul Comitet Central (actualul Minister de Interne din Piata Revolutiei – n.r.) si unul spre actualul Minister al Apararii. Cele dinspre Piata Revolutiei sunt intrerupte din loc in loc de usi de sapte tone greutate fiecare, pentru a inchide etans zona in caz de necesitate. Au fost inglobate in acest sistem si catacombele mai vechi, realizate in perioada interbelica, cum e cea din zona Cotroceni, a lui Carol al II-lea. Sunt si multe tuneluri secundare, cum e cel dintre Casa Poporului si statia de metrou Izvor, care probabil ca vor fi folosite, la un moment dat, pentru utilitati publice”, ne-a explicat colonelul Kovacs.
Unele catacombe, tinute secrete pana acum – mai precis cele situate in zona Pietei Victoria -, vor fi amenajate pentru parcaje subterane.
Al doilea buncar al lui Ceausescu… a fost inceput de Hitler
Concomitent cu santierul de la Casa Poporului, Kovacs a lucrat si la cladirile “speciale” din apropiere, actualul Hotel Marriott si Ministerul Apararii. “Pe locul ales pentru minister era deja un buncar cu un planseu din beton de 1,2 metri grosime, construit de nemti prin 1942. De acolo, armata germana dislocata in Romania avea legatura telefonica directa cu Hitler. Am incercat sa demolam acea structura, dar era prea greu si am hotarat sa o inglobam in noul imobil. Asa a devenit constructia lui Hitler al doilea buncar antiatomic al lui Ceausescu, care nu este sub Casa Poporului, cum s-a spus mereu, ci, repet, sub Ministerul Apararii”, a detaliat Nicolae Kovacs.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

pietei revolutiei
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1683 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013360 (s)