News Flash:

Iata cum era "Codul Rosu" in Epoca de Aur

30 Ianuarie 2015
956 Vizualizari | 0 Comentarii
Daca ar fi sa ne luam dupa reportajul "Carnet de iarna", realizat de Televiziunea Romana in februarie 1969, in Bucuresti, "tovarasii" se intreceau in harnicia de care dadeau dovada pentru indepartarea zapezii. "Odata cu seara Anului Nou, in chip de semne bune, peste intreaga tara s-au cernut zapezi bogate, nesfarsite asternuturi de argint pentru ogoare, mirifice podoabe pe crengile care asteptau nostalgic imbratisarile reci si pure.

Ne-am trezit peste noapte impotmoliti in frumos si primii care au protestat impotriva zapezii au fost automobilisti de toate marcile. Nici macar tractoarele cu pluguri nu au putut impiedica sa se piarda intalniri, ceea ce nu ar fi fost lucrul cel mai grav ce am fi putut reprosa avalanselor.

Si atunci orasele tarii, cu oamenii sai harnici, cu ostasi si ofiteri in primele randuri, au pornit o batalie vesela, dar mai ales obositoare, impotriva zapezii". Ce se mai dadea la televizor Pantelie Tutuleasa, realizator Tv si cineast: "Circulatia masinilor era oprita si era mult mai simplu pentru ca nu s-ar fi putut nici inzapezi. Despre sate izolate nici un cuvant, niciodata in zeci de ani de televiziune comunista. In schimb se punea un mare accent, in ultimii ani, inainte de 1989, pe actiunile de deszapezire in cartiere.

Vezi si Meserii celebre din "Epoca de aur" a Romaniei - FOTO

Erau evidentiate asociatiile de locatari care se mobilizau exemplar pentru indepartarea zapezii pe caile de acces, in jurul unitatilor sanitare si comerciale, pe langa scoli. Se mai dadeau si putine exemple negative, soldate cu amenzi drastice, despre cetateni care nu dadeau dovada de responsabilitate civica si priveau indiferenti efortul colectiv al gospodarilor din jurul lor." Cand s-a oprit circulatia masinilor Dumitru Popa, coordinator trafic rutier, Directia Domeniului Public a Primariei Municipiului Bucuresti: "Aproximativ in anul 1981 s-a stabilit ca autoturismele sa circule, la sfarsit de saptamana functie de numarul pe care il aveau, cu sot sau fara sot. Cam din iarna lui 1984 dupa ce dadea "un deget" de zapada se oprea circulatia autoturismelor particulare, scrie evz.ro.

Vezi si Imagini INEDITE cu LITORALUL ROMANESC al anilor '80 - FOTO

Puteau sa circule liber, in Romania, doar masinile care aveau numere cu 12-B, cele cu TC, CD (Transport Consular si Corpul Diplomatic - n.r.), numere galbene, adica de stat si, neoficial smecherii cu numere din trei cifre, pe care nu prea aveai curaj sa ii opresti oricat de militian ai fi fost. Indiferent de starea vremii asta tinea pana prin aprilie. Tin minte ca era un meteorolog celebru, Nicolae Topor ale carui prognoze, altfel foarte exacte nu au mai convenit conducerii superioare si el a fost marginalizat. Pentru ca era de-a dreptul ridicol sa interzici circulatia cand vremea era foarte calda pentru perioada respectiva. Utilajele de deszapezire erau amplasate pe traseele pe unde se presupunea ca poate ajunge Nicolae Ceausescu si pentru ca el facea dese vizite de lucru, aceste acopereau o parte buna din Capitala.

Vezi si Cum prezenta propaganda ceausista Romania LUMINOASA in cea mai CENUSIE perioada

Dar centrul de greutate era pe unul dintre drumurile pe care el mergea de la resedinta din Bulevardul Primaverii pana la sediul Comitetului Central al PCR. Singurele situatii mai tensionate interveneau daca ningea in jurul orelor 5 dimineata pentru ca la orele 7, cand Ceausescu mergea la serviciu trebuia sa fie luna si nu era intotdeauna usor". Deszapezire cu periuta In fata biroului lui, de la CC al PCR, era o situatie speciala. Ne-o povesteste un bucurestean care a locuit si locuieste in zona respectiva. Radu Mares: "In timpurile acelea locuiam pe strada Biserica Enei, aveam un caine si ieseam cu el dimineata la plimbare. Desi era interzis publicului larg, securistii de la CC al PCR ma cunosteau si ma lasau sa ma plimb prin zona. Pot sa va spun ca, atunci, portiunea din fata biroului lui Ceausescu era pavata cu piatra cubica.

Dupa ninsoare zapada era stransa cu mare atentie dar mai veneau niste oameni care indepartau fulgii de nea dintre pietrele cubice cu niste periute". Cum scapau stabii cu numere mici la masina Un fost inalt demnitar, care avea o Dacie cu numar 1-B-32… ne-a povestit ca a fost oprit de Militie, de Craciun, cand circulatia nu era permisa. El plecase sa ia sarmale de la soacra lui, imbracat in pijama. Militienii au crezut ca furase masina, pana au aflat cum il cheama!
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

televiziunea romana bucuresti tovarasii anului nou deszapezire pcr
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2410 (s) | 23 queries | Mysql time :0.079199 (s)