News Flash:

Inceputurile Francmasoneriei

1 Octombrie 2013
2037 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6586 RON (-0.0004)
USD: 4.0976 RON (+0.0122)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Legendele masonice plaseaza formarea organizatiei in vremea construirii Turnului Babel, si cea a construirii Templului din Ierusalim de catre regele Solomon, despre care se pomeneste in Biblie.
Cuvintele francmason, francmasonerie reprezinta forma romaneasca a cuvintelor free mason (limba engleza), franc maçon (limba franceza) sau frei Maurer (limba germana) care inseamna “liber zidar” si constituie o mostenire a uneia din radacinile francmasoneriei: breasla zidarilor care cladeau biserici, bazilici si catedrale in Evul Mediu. In secolul al XIX-lea, apare in limba romana si sub forma farmazon care provine din cuvantul similar rusesc, insemnand “nazdravan” si avand aceeasi origine ca si cuvintele farmec si farmacie (in limba greaca “vrajeala”, “leac”).
Francmasoneria este o organizatie ai carei membri sunt infratiti prin idealuri comune de natura atat morala cat si metafizica, prin initierea conforma unui ritual comun, prin juramantul depus pe o carte sfanta (in general Biblia sau Coranul) si, in majoritatea ramificatiilor, de credinta intr-o Fiinta Suprema, un Mare arhitect al universului. Potrivit lucrarii The New Encyclopedia Britannica, Francmasoneria este cea mai vasta societate secreta din lume, raspandindu-se mai cu seama datorita extinderii Imperiului Britanic, in secolul al XIX-lea, scrie istoriesicultura.ro.
Originea ritualului francmasonic
Ritualurile masonice dateaza de dinaintea secolului al XVIII-lea. Practic, ritualul Francmasoneriei a fost o continuare a practicilor si obiceiurilor instituite de munca de zi cu zi a masonilor operativi. Accentul s-a mutat treptat, de la virtuti practice la virtuti morale, intrucat masonii acceptati incepusera sa-i depaseasca numeric in loji pe fratii operativi. In masoneria speculativa incipienta nu exista decat un grad pana la Maestru. Abia mai tarziu au fost introduse in masoneria speculativa cele trei grade cunoscute astazi.
Originea primei Mari Loji
La inceputul secolului al XVIII-lea, in Anglia luasera fiinta numeroase loji. Pana in anul 1716, majoritatea lojilor erau compuse exclusiv din membri non-operativi. In decembrie 1716, cativa masoni din Londra au avut o intalnire informala. Membrii celor patru Loji s-au intalnit din nou pe 24 iunie 1717 si au infiintat prima Mare Loja. Aceasta zi se numara printre cele mai importante date din istoria Masoneriei, deoarece atunci s-a marcat debutul Francmasoneriei moderne. Cu mici exceptii, fiecare loja masonica regulara a primit girul unei Mari Loji, de aici concluzia ca toate provin, de fapt, din Marile Loji ale Angliei, Scotiei sau Irlandei. Fiecare Mare Loja are o jurisdictie teritoriala proprie sau reprezinta o anumita regiune. Fiecare stat din America este guvernat de o Mare Loja.
Patrunderea Francmasoneriei in Romania
In istoria neamului romanesc francmasonii au avut un rol determinant. Astfel, pe vremea pasoptistilor, exista in centrul Bucurestilor, alaturi de actualul Muzeu National de Istorie, o strada Farmazoana, disparuta o data cu regularizarea Dambovitei si cu reorganizarea urbanistica de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Ulterior, actuala strada Mircea Vulcanescu (Stefan Furtuna pe vremea comunismului) a fost inchinata Francmasonilor, nume pe care l-a pastrat pana in martie 1938. Caz unic in lume, Francmasoneria avea deci in limba romana un termen popular, si in capitala Tarii Romanesti o strada comemorativa.
In Romania francmasoneria este organizata sub mai multe obediente, mai exact, noua grupari masonice: Marea Loja Nationala Unita din Romania (cea mai veche), Marea Loja Nationala a Romaniei, Marea Loja Nationala din Romania, Marea Loja a Romaniei, Marea Loja Feminina a Romaniei, Marele Orient al Romaniei, Dreptul Uman din Romania, Marea Loja a Transilvaniei, Marea Loja Romana “UMSOI”.
In 2009, exista aproximativ 7500 de francmasoni romani, dintre care 7000 “regulari” (obedientele initial anglo-saxone ale Marilor Loji nationale) si 500 “liberali” (obedientele franceze ale Marelui Orient si a Dreptului Uman). Pe langa si printre acestea, exista cercuri mai restranse, “gradele superioare”, care isi initiaza membrii in cunoasterea mai profunda a simbolisticii si a istoriei esoterice si spirituale a omenirii.
Scopul
Sa devii din bun mai bun, sa-ti intaresti personalitatea, sa-ti cultivi morala si spiritualitatea, sa-ti largesti orizontul mintii – reprezinta scopurile de baza ale Francmasoneriei. Masoneria cultiva principiul responsabilitatii si al moralitatii si ii incurajeaza pe francmasoni sa urmeze si in viata de toate zilele lectiile invatate in timpul ritualurilor.
Una dintre doctrinele universale ale Masoneriei este: “Fratia Omului si Paternitatea Lui Dumnezeu” (autoritatea parinteasca a lui Dumnezeu). Importanta acestui crez consta in aprofundarea celor trei dogme esentiale ale Francmasoneriei: Dragoste Frateasca, Ajutor si Adevar. Francmasoneria este, de asemenea, custodele traditiei initiatice. Datoria unui mason este aceea de a pastra si perpetua aceasta traditie, ceea ce constituie o responsabilitate uriasa.
Insa definitia data de masonii insisi Francmasoneriei este: o asociatie de oameni liberi si de bune moravuri care conlucreaza pentru binele si progresul societatii, prin perfectionarea morala si intelectuala a membrilor sai. O data cu relativ recenta introducere a invatamantului laic gratuit in statele moderne democratice se poate intelege scopul francmasoneriei ca fiind partial implinit, dar inca in desfasurare.
Rolul simbolului si al alegoriei
Orice mason trebuie sa aiba cunostinte solide in ceea ce priveste simbolul si rolul simbolului in ritualuri, dupa cum un studiu comparat al mitologiei constituie baza unei bogate culturi masonice. In cadrul Masoneriei, Loja reprezinta nucleul. Simbolic, ea reprezinta Templul lui Solomon. Orice avansare si orice ritual au loc exclusiv in interiorul Templului, considerat replica perfecta a lumii divine. Templul este sacru, este centrul Universului. Structura, dimensiunile, proportiile – intr-un cuvant arhitectura – nu sunt decat imaginea reflectata in oglinda a Divinitatii. De regula, un Templu se afla in munti, la inaltime. Este considerat centrul cosmosului, un loc sacru, iesit din comun. Templul este locul unde umanul se poate intalni cu Divinul.
Masonii inteleg foarte bine importanta atotcuprinzatoare in religie a simbolului pietrei. Sunt posibile referiri la timpuri indepartate, cand existau legaturi stranse intre zei si piatra, considerata de unii istorici drept imagine arhetipala, reprezentand realitatea absoluta. Se crede ca multi dintre zeii vechi, ca de pilda Mithras, ar fi luat nastere din piatra (petra genitrix), atributele acesteia (stabilitate, soliditate, nemurire) fiind si atributele zeilor.
Astazi, principalele simboluri masonice sunt cele “Trei Mari Lumini”: “Echerul”, “Compasul” si „Volumul Sfintei Legi” (cel mai renumit dintre simbolurile masonice), precum si litera “G”, scrisa in interiorul unui echer si al unui compas, care reprezinta de fapt initiala cuvintelor: God (zeu), geometrie, generare, geniu, gnoza, etc. Albert Mackey considera ca masonii au fost invatati ca “Masoneria si geometria sunt sinonime” si ca “simbolurile geometrice care se gasesc in ritualurile Francmasoneriei moderne pot fi considerate ramasitele secretelor geometrice cunoscute de masonii Evului Mediu, despre care acum se crede ca s-au pierdut”.
Geometria oculta, denumita uneori “geometrie sacra”, foloseste de mult timp simboluri geometrice, ca de exemplu, cercul, triunghiul, pentagrama, precum si altele, pentru ilustrarea unor idei metafizice si filosofice.
Christopher Knight si Robert Lomas au dat o interpretare interesanta bine cunoscutului simbol masonic al echerului si compasului. Ei sustin ca a aparut ca o forma stilizata a vechiului simbol care reprezinta puterea unui rege – o piramida a carei baza reprezenta puterea terestra, peste care era gravata o piramida intoarsa, care constituia puterea cereasca a preotului. Aceste piramide ale puterii creeaza prin alaturare simbolul care a ajuns sa fie cunoscut sub numele de “Steaua lui David”.
“Acest simbol a fost folosit pentru prima oara pe scara larga atunci cand a aparut pe frontispiciul unui mare numar de biserici crestine in Evul Mediu, iar cele mai timpurii exemple de folosire a acestuia, spre uimirea noastra, le-am gasit pe cladirile ridicate de catre Cavalerii Templieri. Utilizarea sa in sinagogi a aparut mult mai tarziu”, scriau cei doi autori.
Simbolistica Francmasoneriei are in mare parte surse biblice, bazandu-se, in special, pe legendele despre constructia Templului lui Solomon din Ierusalim. Accentul cade pe cultivarea virtutilor morale, estetice, pe crearea unui caracter bazat pe principiul adevarului.
Una dintre traditiile masonice sustinea ca Avraam, patriarhul evreilor, le-a transmis egiptenilor invataturi speciale inainte de potop. Mai tarziu, aceste invataturi (despre care se spunea ca ar fi reprezentat opera legendarului Hermes Trismegistus) au fost adunate intr-un volum de catre filosoful grec Euclid, care le-a studiat sub numele de “geometrie”. Mai intai grecii si apoi romanii, au numit aceasta disciplina “arhitectura”.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

legendele masonice turnului babel ierusalim regele solomon scopul
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1906 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020127 (s)