News Flash:

Linia ferata Cernavoda - Constanta prima linie ferata din intregul Imperiu Otoman

22 Aprilie 2016
771 Vizualizari | 0 Comentarii
tren
Pe 16 octombrie 1860, in Dobrogea turceasca, in prezenta impozanta a unui pasa, a inginerului sef, britanic, si a notabilitatilor locale, a fost inaugurata linia ferata Cernavoda-Constanta. Era prima din intregul Imperiu Otoman, imperiu care se intindea pe trei continente. Interesele economice britanice la Gurile Dunarii si preocuparea Londrei pentru stramtorile de la Marea Mediterana favorizasera din plin agenda politica romaneasca, inclusiv Unirea Principatelor.

In septembrie 1857, un inginer britanic, John Trevor Barkley, primea concesiunea liniei ferate Cernavoda-Constanta. Firmanul era dat de sultanul Abdul Medjid.

Aceasta prima linie ferata din intregul Imperiu Otoman era concesionata britanicilor pentru 99 de ani. In plus, compania engleza primea si dreptul de a extinde si de a exploata portul Constanta. Englezii - cei mai importanti aliati ai Turciei in Razboiul Crimeei, abia incheiat - obtineau de fapt controlul asupra exporturilor si importurilor la Dunarea de Jos si pe malul de vest al Marii Negre.

 „O linie ferata care sa lege Dunarea de Marea Neagra intr-un loc unde nu exista, la momentul respectiv, un port important - Constanta era o localitate de importanta minora, de cateva mii de locuitori, fara o infrastructura portuara dezvoltata, dar, totusi, o linie care sa lege un port dunarean cu potential de dezvoltare - cum era Cernavoda - de un port maritim cu potential de dezvoltare - cum era Constanta - servea puternic interesele britanice in aceasta parte a Europei.”, a declarat Toader Popescu, arhitect, potrivit digi24.ro.

Vezi si Povestea Garii Regale din Curtea de Arges


Constienti in sfarsit de necesitatea cailor ferate, demnitarii turci infiintasera de ceva timp o noua Comisie pentru Lucrari Publice. Din ea faceau parte si 4 ingineri francezi, doi rusi si un englez. Consulul britanic la Constantinopol a atras insa atentia ca „toate lucrarile publice importante trebuie sa fie in maini englezesti si sa fie facute cu capital englezesc”. Cererea a fost in mare masura respectata, inclusiv din motive tehnice.

Vezi si 144 de ani de la inaugurarea primei linii ferate din Tarile Romane

Mircea Dorobantu, directorul Muzeului Cailor Ferate Romane: „La vremea respectiva, in 1860, cei care aveau cat de cat experienta in constructia cailor ferate erau cei din Marea Britanie. Imperiul turc nu avea specialisti, nu avea oameni, nu avea utilaje cu care sa construiasca aceasta Linie.”

In comisie a intrat astfel si inginerul John Trevor Barkley, fost director de santier al guvernului britanic la minele de carbuni de la Heraclea, in nordul Asiei Mici. Britanicul este cel care a intocmit intregul plan otoman de modernizare la Dunarea de Jos. De fapt, Dobrogea, teritoriu turc din 1417, a devenit un fel de proiect pilot pentru modernizarea Imperiului.

Momentul era favorabil. Reformistii aflati in acei ani la conducerea Imperiului Otoman, in frunte cu sultanul Abdul Medjid, primisera o gura de oxigen tocmai prin victoria contra Rusiei din 1856.

Elena Vijulie, jurnalist Digi24: „Victoria sultanului in Razboiul Crimeei contra Rurciei fusese mai degraba una anglo-franceza decat una turca. Initial, flota rusa beneficiase de o inovatie tehnica: bombele cu explozibil. Ele au facut posibila, in noiembrie 1853, scufundarea rapida a unui intreg escadron de nave turcesti in portul otoman Sinope. Fara interventia eficienta a Angliei si Frantei pentru apararea Stramtorilor, cel mai probabil ca Turcia s-ar fi confruntat cu o catastrofa. Dar flota engleza se afla deja in Mediterana de Est, iar Napoleon al III lea trimisese in zona inclusiv cel mai modern vas de lupta francez. Asa-numitul Razboi Oriental s-a mutat repede pe malul rusesc al Marii Negre, adica in Crimeea.”

Dupa infrangerea initiala la Balacklava, unde trupele britanice au fost trimise intr-o misiune imposibila, anglo-francezii vor zdrobi trupele ruse la Inkerman si apoi in marea batalie navala si terestra de la Sevastopol. Flota rusa a fost distrusa, iar pe 9 septembrie 1855 orasul Sevastopol a fost ocupat. 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

dobrogea turceasca cernavoda-constanta imperiu otoman abdul medjid
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2054 (s) | 23 queries | Mysql time :0.049057 (s)