News Flash:

Marturii terifiante despre tragedia aviatica, din 1970, ascunsa intregului popor

5 Februarie 2014
2657 Vizualizari | 0 Comentarii
Sinca era ziarista la cotidianul "Crisana" la acea data. Sotul sau, Lucian Mircea Pop, se afla in zborul RO-35, care ar fi trebuit sa ajunga de la Bucuresti la Oradea. Avionul s-a prabusit insa dupa ce s-a lovit de varful Vladeasa.
Aurora Sinca, acum in varsta de 76 de ani, sustine ca la mansa acelui avion se afla pilotul personal al lui Gheorghe Maurer, la acea vreme premier. Pilotul nu cunostea ruta si, in plus, a avut o atitudine aroganta fata de colegii din Turnul de Control.
Ancheta personala a jurnalistei a scos la iveala ca, atunci cand avionul a ajuns in apropierea varfului Vladeasa, turnul de control din Cluj Napoca i-a cerut pilotului sa inalte aparatul de zbor. "Raspunsul pilotului ar fi fost: "Nu ma invatati voi pe mine. Fac curse internationale cu personalitati", sustine Aurora Sinca intr-un interviu acordat voceatransilvaniei.ro.
In minutele urmatoare, avionul s-a izbit de Vladeasa. Impactul a fost atat de puternic incat avionul s-a rupt in doua. Pasagerii din fata au murit pe loc, dar sapte dintre pasageri, printre care si sotul Aurorei Sinca, au supravietuit impactului, insa au murit de frig. Autoritatile au inceput cautarile abia la trei zile de la impact.

Vezi si Gloster-Whittle E 28/39 - Pretiosul avion al Aliatilor 
Lista cu pasageri ai acestui zbor a ramas tot timpul secreta. Accidentul a fost ascuns total romanilor, detalii despre acel zbor iesind la iveala abia la aproape 5-6 ani de la caderea comunismului.
La momentul tragediei, Aurora Sinca era insarcinata in aproape trei luni. In incercarea de a musamaliza intreg accidentul, prim-secretarul de Bihor de la vremea aceea i-a transmis ca i se va da posibilitatea sa faca avort. Aurora a refuzat „oferta“ si a pastrat sarcina. A nascut un baiat care acum lucreaza in Washington (SUA), la Banca Mondiala.
Aurora Sinca a mers la procuratura, la Ministerul Transporturilor si la TAROM pentru a afla ceva despre acel zbor. Peste tot, a primit acelasi raspuns: "Este secret".
In zilele care au urmat accidentului, Aurora Sinca a primit un singur telefon, de la o centralista care a informat-o scurt si sec ca sotul Lucian Mircea Pop se afla pe lista de pasageri.
Accidentul de avion din 20 ianuarie 2014, in urma caruia doua persoane au murit si alte cinci au fost ranite i-a adus aminte Aurorei Sinca de tragedia din propria familie.
"Mi-am adus aminte de zilele si noptile in care am stat cu mana pe telefon sa aflu daca traieste sau nu. Din fericire, acum i-au lasat pe sateni sa-i caute, iar vremurile sunt altele", spune fosta jurnalista.
Un singur pasager a supravietuit acelei tragedii aviatice: oradeanul Alexandru Sarkadi. Cu genunchiul drept zdrobit si o mana fracturata, s-a tarat din epava si a pornit pe cursul unui fir de apa. A mers fara incetare tot restul zilei si toata noaptea. Apoi, a fost gasit langa cabana forestiera Scrind, din Margau-Cluj.

Vezi si Duminica Neagra a aviatiei Statelor Unite 
„A spus ca a lasat supravietuitori acolo, dar cei care trebuiau sa-i caute au spus ca nu merg acolo pentru ca e ceata. Au vrut sa mearga localnici, dar au fost opriti de securitate si de politie. Nu au avut voie sa se apropie de avion. Imi aduc aminte ca l-am auzit strigand, la telefon, pe prim-secretarul de atunci, Victor Bolojan: "Mai da-l in ma-sa de avion, ca am o delegatie din Debretin", a marturisit Aurora Sinca.
Investigatiile au inceput la trei zile dupa tragedie.
„Un medic, prieten de familie, s-a dus cu prima echipa spre locul unde s-a prabusit avionul. Au gasit pe langa cadavrele celor cu leziuni grave, sapte care au murit prin hipotermie. Sotul meu era printre cei sapte. Murise cu mainile crispate si camasa rupta. Singurul supravietuitor a confirmt ca era viu cand el plecase, descrierile pe care el le-a facut corespundeau perfect cu ale sotului meu. Sotul meu intreba unde este, de ce ninge, de ce este in zapada“, spune Aurora Sinca.
Abia la cativa ani de la producerea accidentului, Aurora Sinca a urcat pana la locul prabusirii. A luat o bucata din avionul prabusit, pe care o pastreaza si astazi.
Singura concluzie a comisiei de ancheta a fost ca vinovatia ii apartinea pilotului, colonelul Andrei Bratulescu. In conditiile unei vizibilitati aproape nule, deasupra Varfului Vladeasa, acesta nu a luat legatura cu turnul de control si, crezand ca se afla deasupra Oradei, a initiat manevrele de aterizare. A ras sute de brazi si a izbit o stanca, dupa care a incercat zadarnic sa redreseze aparatul.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

sinca ziarista crisana zborul ro-35 bucuresti oradea gheorghe maurer
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1682 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019327 (s)