News Flash:

Misterul cuirasatului Scharnhorst, mandria flotei germane a anilor '30

17 Septembrie 2013
2862 Vizualizari | 0 Comentarii
Cheiurile docurilor portului Wilhelmshaven, cu iesire la Marea Nordului, erau intesate de lume. Atat oameni simpli, cat si elita orasului erau prezenti la un eveniment ce se anuntase spectaculos: lansarea la apa a cuirasatului Scharnhorst, mandria flotei germane a anilor '30, intr-o ceremonie unica, la care participa insusi "Fuhrer-ul", conducatorul suprem al Germaniei, Adolf Hitler.

Impunatorul cuirasat primise numele de Scharnhorst, in memoria marelui general prusac, Gerhard von Scharnhorst, personalitate militara de marca, ce reformase din temelii structura armatei din Prusia, in perioada razboaielor napoleoniene, ce devastasera intreaga Europa. Din pacate, nimeni nu realizase, la acel moment, ca acest nume era inlantuit intr-o serie de evenimente tragice pentru Germania. Numele acestuia intrase intr-un sir de evenimente sumbre in urma cu un veac, cand, in 1813, faimosul general Scharnhorst suferise o infrangere in fata armatelor franceze, la Lützen, esec ce pare straniu, in conditiile in care fortele armatei napoleoniene erau net inferioare numeric celor ruso-prusace.

Mai tarziu, la inceputul secolului al XX-lea, cu acelasi nume a fost botezat un alt crucisator german. Blestem sau coincidenta, cuirasatul Scharnhorst avea sa fie scufundat, in 1914, de flota britanica, in una dintre cele mai grele infrangeri navale suferite de Imperiul German in primul razboi mondial.
"Orice vas are suflet, fiindu-i predestinata o soarta. Foarte adesea, destinul vasului depinde de numele care i se atribuie. Crucisatorul care a fost construit in 1930, la ordinul direct al lui Hitler, spre a putea tine piept puternicelor vase militare britanice, a fost sortit pieirii, inca de la «nasterea» sa", sustine Nikolai Cerkasin, istoric militar rus. Intr-adevar, nava Scharnhorst parea blestemata inca de cand s-au inceput primele lucrari de constructie, caci aceasta a inceput sa secere vieti, chiar dinainte de a fi lansata la apa. Pe santierul naval de la Wilhelmshaven au murit peste 100 de muncitori ce lucrau la construirea ei. Astfel, in scurt timp, s-a raspandit zvonul ca "vasul Führer-ului" este damnat si ca oricine se apropie de el este sortit mortii. Niciun lucrator german nu mai era dispus sa lucreze la constructia lui si, luni de zile, proiectul a fost chiar abandonat, scrie formula-as.ro.
Si iata ca sosise, totusi, ziua in care nava militara de mare tonaj fusese finalizata si era, in sfarsit, lansata la apa. Insa evenimentul la care participa insusi conducatorul Germaniei nu s-a desfasurat asa cum ar fi trebuit. Chiar inainte ca proiectantul cuirasatului sa-si inceapa discursul, cablurile care ancorau vasul in doc s-au smuls si vasul s-a izbit de doua barje, aflate la cativa zeci de metri. Ca si cum ceva ar fi prevestit soarta blestemata a navei si a echipajului sau. Si ghinionul a continuat. Imediat dupa lansarea la apa, nava, desi excelent conceputa, a inceput sa aiba diverse probleme tehnice. Vasul, puternic si rapid, ar fi trebuit sa inspaimante dusmanii, numai prin aparitia sa impunatoare. Numai ca seria de nenorociri ce se abateau neincetat asupra lui il transformasera, incet, intr-un vas despre care se spunea ca este blestemat. In decurs de doar cativa ani, la bordul navei s-au petrecut mai multe accidente tragice, misterioase. Intr-una din misiunile sale, unul dintre tunuri a explodat in mod neasteptat si 20 de mateloti si-au pierdut viata. Cateva zile mai tarziu, cand nava se indrepta spre docuri pentru reparatii, in cala vasului a izbucnit un incendiu si alti 12 oameni au pierit in flacari. Chiar inainte de a intra in port, cuirasatul s-a izbit de un vas de linie german, suferind grave deteriorari.
Desi cuirasatul Scharnhorst a castigat cateva lupte navale importante, viata lui nu a fost prea lunga. In ziua de 26 decembrie 1943, la numai sapte ani de cand fusese lansat la apa, vasul a fost torpilat intr-o batalie navala teribila, de aceeasi flota britanica, in apele Marii Nordului, in apropierea fiordurilor Norvegiei. Dintr-un echipaj de aproape doua mii de marinari, nu au supravietuit decat 36 de oameni. Se spune ca inainte de a se scufunda, sub privirile ofiterilor britanici, un sunet prelung, straniu, s-ar fi auzit, ca si cum nava ar fi vuit de durere. Pescarii norvegieni povestesc ca in fiecare an, in noaptea de Craciun, vuietul inca se aude si, deasupra apei, apare in zare, printre valuri, silueta alburie a cuirasatului german.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

portului wilhelmshaven cuirasatului scharnhorst mandria flotei
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1752 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013661 (s)