News Flash:

Mocanita, o adevarata calatorie in timp - FOTO

29 Septembrie 2013
3679 Vizualizari | 0 Comentarii
mocanita suceava
UPDATE: Mocanita de pe Valea Vaserului este functionala.  Din anul 2000 circula regulat pe Valea Vaserului, aflata in Parcul Natural Muntii Maramuresului, trenuri cu abur pentru turisti. Sezonul începe primavara si se sfarseste toamna, avand anual peste 30,000 de turisti.   
Mocanita
este trenul cu aburi care te poarta printre cele mai frumoase si salbatice peisaje din muntii Maramures, valea Vase este asemanata unui canion unde alterneaza stancile prapastioase cu padurile dese, poieni minunate si izvoare.
 
Trenul a fost construit dupa primul razboi mondial pentru a transporta lemn, astazi din pacate aceasta nu mai este functionala desi autoritatile cauta fonduri pentru a redeschide calatoria cu Mocanita prin salbaticia muntilor.
Calea ferata forestiera pe ecartament ingust din judetul Maramures, care merge din Viseu de Sus, pe Valea Vaserului, pana in Carpati, la statia Coman, aproape de granita cu Ucraina.
 
Calea ferata ingusta care traverseaza o parte din Muntii Apuseni, in lungime de 94 km, intre orasele Turda si Abrud a luat fiinta intre anii 1910-1912 (numita “mocanita” datorita faptului ca unii localnici din zona erau cunoscuti si sub numele de “mocani”). Mocanita s-a dat in functiune oficial la data de 20 iunie 1912 si a fost scoasa din uz in anul 1998. Linia ingusta avea 21 de statii, din care 4 gari (Turda, Baia de Aries, Campeni, Abrud) si 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sanmihaiu de Sus), Cornesti (Plaiesti), Moldovenesti, Buru, Ocolisel, Vidolm, Ocolis, Lunca-Posaga (Lunca Ariesului), Salciua, Brazesti, Sartas, Hadarau (Hadareni), Lupsa, Musca, Bistra si Rosia Montana. In ultimii ani pe aceasta ruta circulau zilnic (dus-intors) 3 trenuri: un accelerat (cu 2 clase) si 2 personale (cu 2 clase). Trenul accelerat parcurgea cei 94 km in cca 5 ore si 30 minute (oprind in numai 6 statii), iar cele personale in cca 6 ore si 30 minute (oprind in toate statiile). Mocanita oprea insa si intre statii, cand pasagerii ocazionali faceau semne cu mana. Se preconizeaza repunerea in circulatie a Mocanitei, cel putin intre anumite statii de interes turistic sporit.
Calea ferata ingusta de pe valea Hartibaciului, care leaga orasele Sibiu si Agnita. In trecut aceasta ajungea pana la Sighisoara, insa tronsonul Agnita-Sighisoara a fost desfiintat in 1965. Ultimul tren a circulat in anul 2001, de atunci linia fiind trecuta in conservare, dar un consortiu local face demersuri pentru refacerea ei in scop turistic.
 
Calea Ferata Miniera Ardeleana, care leaga Hunedoara de „Tinutul Padurenilor”. Vagoanele mocanitei porneau de la Castelul Corvinilor si, dupa aproximativ 12 kilometri de drum pe viaducte, prin tunele si peste poduri construite in urma cu peste 100 de ani, se opreau la furnalul de la Govasdia si continuau spre Retisoara. Traseul continea si cel mai vechi pod curb de cale ferata din Romania. In toamna anului 2008, mocanitele hunedorene au fost trase definitiv pe linie moarta, dupa mai bine de 150 de ani in care traseul a fost folosit. Desi era unul dintre cele mai frumoase trasee turistice care puteau fi valorificate la Hunedoara, calea ferata a fost taiata si vanduta la fier vechi.
Trenuri de persoane sau de marfa au circulat intre 1912-1997 si pe calea ferata ingusta Targu Mures - Praid.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto

mocanita
mocanita trenul aburi maramures vase castelul corvinilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1587 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013172 (s)