News Flash:

Muzeul de locomotive cu abur din Resita "nu va fi instrainat"

30 Martie 2016
685 Vizualizari | 0 Comentarii
Muzeul de locomotive cu abur din Resita
Muzeul de locomotive nu va fi instrainat, chiar daca este pus sub sechestru. Daca se va ajunge la licitatie, nu se pune problema sa nu intervenim. Noi avem drept de preemtiune, a declarat astazi, in cadrul sedintei Consiliului Local Resita, viceprimarul cu atributii de primar al municipiului, Ioan Crina. Muzeul de locomotive cu abur din Resita, monument istoric, a fost pus sub sechestru dupa ce Fundatia Uzinele de Fier si Domeniile Resita a pierdut in instanta, un proces cu societatea HYDRO-ENGINEERING.

Muzeul, in care sint expuse 16 locomotive cu abur din diverse epoci de constructie, 14 produse la Resita, s-a aflat pina la privatizarea din 2003, in patrimoniul si administrarea Uzinei Constructoare de Masini din Resita, uzina fanion a economiei romanesti cu o vechime de peste 200 de ani. In anii 70, UCM Resita producea orice, mai putin sateliti. Intreprindrea avea in componenta sectii de echipamente navale, de motoare grele, de locomotive, de hidroagregate energetice, de echipamente pentru termocentrale, institut de cercetare unic in Estul Europei si obiecte de patrimoniu. Era un parc industrial de dimensiuni impresionante, intins pe 130 de hectare, cu utilaje unice in sud-estul Continentului.

Vezi si Ce se intampla la chilia din Fagaras a lui Arsenie Boca


Dupa privatizare, acest conglomerat industrial a fost impartit in centre de profit si, ulterior, in companii private distincte. Toate avind ca actionari familiile Chebutiu sau Buzaianu. Asa s-a ajuns ca Institutul de Proiectari – detinatorul planurilor tehnice ale tuturor hidrocentralelor din Romania, dar si a Portilor de Fier I, sa fie redenumit HYDRO-ENGINEERING, al carui actionar majoritar a devenit Adrian Chebutiu. Patrimoniul istoric, in care sint incluse si locomotivele cu abur din muzeul resitean a fost cedat Fundatiei Uzinele de Fier si Domeniile Resita, al carei fondator este, nimeni alta, decit sotia lui Adrian Chebutiu, Lacramioara Chebutiu. Relatia intre firmele desprinse din UCM Resita era de tip suveica, sume uriase de bani fiind spalate prin inginerii financiare. Dupa arestarea familiei Chebutiu, firmale au dat faliment, iar cercetarile organelor de ancheta scot la iveala tot mai multe nereguli. La fel si justitia.

Vezi si Fosta resedinta a sotilor Ceausescu ar putea fi din nou casa pentru un sef de stat

In 2015, Curtea de Apel Timisoara a anulat un contract de sponsorizare si unul de donatie intre Hydro- Engineering si Fundatia UDR. Documentele au fost catalogate ca fiind “frauduloase”, iar fundatia trebuia sa restituie sumele respective, respectiv 185.000 de lei, din doua contracte, lucru ce nu s-a intimplat. Astfel, in acest moment, Muzeul de Locomotive nu este al resitenilor, nici al administratiei locale, nici al Fundatiei UDR, administrate de Lacarmioara Chebutiu. Muzeul este pus sub sechestru si, daca Fundatia UDR nu-si plateste datoria, poate fi scos la vinzare de catre executorul judecatoresc, pentru recuperarea banilor.

Muzeul Locomotivelor cu Abur, unic in Estul Europei, s-a infiintat in anul 1972, iar din anul 2004 se afla pe Lista Monumentelor Istorice. Muzeul a fost amenajat la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Resita, prin eforturile inginerului Mircea Popa, fost primimar al urbei. Aici sint expuse 16 locomotive din diverse epoci de constructie, 14 produse la Resita, cea mai importanta fiind locomotiva „Resicza”, prima din cele trei locomotive cu aburi construite in spatiul sud-est european, la Resita, intre anii 1872-1873. Proiectata de John Haswell, piesa are 4.48 m lungime si o greutate in serviciu de 11,5 tone. A fost recuperata in anul 1961 de la Campia Turzii, unde fusese garata pe o linie de manevra. Este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate inscrie in curbe cu raza de maxim 45 m, are o forta de tractiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de 11 km/h. Este expusa pe un piedestal chiar la intrarea in muzeu, suferind putine modificari de-a lungul vremii. Aceste prime trei locomotive au fost reproduse dupa un prototip construit la Viena in anul 1871 si numit „Szekul”, intrucit era destinat liniei Resita-Secu (Secul). In epoca, vedeta incontestabila a locomotivelor resitene a fost HUNGARIA, care a fost expusa in 1873 la Expozitia Universala de la Viena. De altfel, ea a refacut in sens invers drumul parcurs de SZEKUL doi ani mai devreme: pe apa, pe calea ferata si pe o platforma trasa de boi. In plus, revenita acasa, s-a aflat in serviciu pina in anul 1937.

Un alt exponat deosebit este Locomotiva 230.516, fabricata in 1936, clasata in Tezaurul Patrimoniului National Cultural. Aceasta a oprit in spatele Muzeului de Locomotive cu Abur din municipiu, tractind o garnitura nu mai putin valoroasa din punct de vedere istoric — Trenul Regal. Locomotiva a fost comandata, de catre Regele Ferdinand, societatii Ernesto Breda, din Milano, cu specificatia ca vagoanele sale sa-i poata oferi tot confortul pe parcursul calatoriilor sale oficiale. Garnitura a fost finalizata dupa moartea Regelui, dar in vagoanele sale au calatorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej si Nicolae Ceausescu, dar si demnitari straini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker si Todor Jivkov.

Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resita s-a incheiat cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol al acestei componente a industriei resitene, printe exponate numarindu-se: ''HUNGARIA 4'' — vedeta incontestabila a locomotivelor resitene din acea epoca, ce a fost expusa in 1873 la Expozitia mondiala de la Viena; Locomotiva forestiera CFF 704.209, fabricatie StEG Viena (1909); Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricatie Henschel-Kassel (1921); Locomotiva forestiera CFF 704.404 (1944); Locomotiva tender uzinala CFU 28 (1960).

In total la Resita au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, pina in anul 1964, cind se va trece la producerea de locomotive Diesel si mai apoi electrice.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

licitatie viceprimarul atributii ioan crina resita hydro-engineering
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1789 (s) | 34 queries | Mysql time :0.016007 (s)