News Flash:

Prezentare

Muzeul National Brukenthal - FOTO

27 Martie 2013
4658 Vizualizari | 0 Comentarii
Muzeul Brukenthal
Cunoscuta astazi drept Casa Altemberger, dupa numele primului sau proprietar, cladirea a fost cumparata in anul 1545 de magistratura orasului, devenind sediul Primariei pentru 400 de ani (pana in 1948).

Cele zece unitati arhitectonice, la care se adauga turnul de aparare, structureaza impreuna unul dintre cele mai impresionante ansambluri de arhitectura gotica civila din Romania si chiar din Europa de Sud Est; cea mai veche parte o constituie turnul-locuinta, constructia acestuia fiind initiata la sfarsitul secolului al XIII-lea.

Deoarece fondatorul legendar al orasului purta numele Hermann, vizitatorii sunt intampinati in curtea muzeului de cateva figuri decorative, intitulate Hermanni, ce ilustreaza tipologiile oraseanului la sfarsitul secolului al XVII-lea: vindecatorul, cavalerul, bancherul, macelarul, crasmarul, infanteristul, studentul, primarul si menestrelul.

In curtea a doua, cunoscuta sub numele de Gradina Martirilor, se afla lucrari de sculptura figurativa, precum cele patru console ale loggiei reprezentand portretele in piatra ale unor barbati, elegant si minutios executate, decorand un spatiu cu elemente de influenta renascentista.

EXPOZITIA DE BAZA
Multi-fatetat in maniera de abordare, conceptul general al expozitiei permanente (reorganizata in anii 2006 si 2007) este cel al istoriei locale. 

Incepand prin prezentarea vietii de zi cu zi in Paleolitic, expozitia ofera o imagine asupra felului in care oamenii au trait in pesteri, bordeie, gospodarii, villa romana sau in locuinta medievala. 

Activitatile umane sunt descrise de la procesarea vanatului la productia specializata a ghildelor. Statul social si demnitatea conducatorului sunt subliniate de exponatele lapidariului roman dar si de expozitia Magistratul Sibiului. 

Razboiul a constituit un alt aspect al existentei umane, presupunand arme, tactica, logistica si o organizare specifica, ilustrate prin intermediul armelor si armurilor. 

Aspect constant al vietii umane, credinta religioasa este ilustrata din preistorie pana in zilele elaboratelor rituri liturgice prin intermediul obiectelor de cult. 

In cele din urma, circuitul expozitional se incheie cu prezentarea miscarii de emancipare nationala din sudul Transilvaniei, prezentand evenimente ale perioadei secolelor XVIII – XX.
SECTORUL: LAPIDARIUL ANTIC

 

Segmentul expozitiei permanente dedicat lapidariului antic contine exclusiv exponate din piatra, produse in perioada romana si databile in secolele II-III e. n.

Prima sala este dedicata monumentelor onorifice (statui, fragmente de statui si inscriptii), pe cand in cea de a doua sala sunt prezentate monumente votive (altare, statui, socluri, coloane si reliefuri de mici dimensiuni). 

Remarcabila este statuia din marmura reprezentand-o pe zeita Hekate, amplasata in centrul salii. De asemenea este prezentata o selectie de lucrari ilustrand elemente arhitectonice (baze de coloane si capiteluri), in cea de a treia sala aflandu-se monumentele funerare sau elemente ale acestora.

Cea de a patra sala este in intregime dedicata cultului zeului Mithras, prezentand statui, altare, piese votive in relief, variate inscriptii, pastrate integral sau fragmente ale acestora. Numarul si diversitatea acestora, ca si caracteristicile spatiului expozitional au permis materializarea reconstituirii unui templu, denumit mithraeum, dedicat acestui zeu. 

In ultima sala sunt expuse monumente dedicate cultului zeului Jupiter: o statuie acefala a zeului Jupiter Tronans (tipul Verospi), o placa si altare votive alaturi de elemente arhitectonice.

SECTORUL: LAPIDARIUL MEDIEVAL

 


Lapidariul medieval al Muzeului National Brukenthal s-a constituit incepand cu sfarsitul secolului al XIX-lea, ca urmare a unor demolari intempestive de cladiri cu substanta istorica din Sibiu.

Expozitia cuprinde trei sectiuni: piese de mobilier arhitectural, grupuri de piese reprezentative pentru cladiri si ansambluri arhitectonice, pietre funerare din secolele XVIII – XIX, provenite din cimitirul comunal.

Organizata in trei sali situate in subsolul muzeului, expozitia foloseste lumina artificiala focalizata pe piese sau pe ansambluri de piese. 

Panotarea foloseste culori menite sa evidentieze, pe langa valoarea documentara, si valoarea artistica a pieselor.

Relatia spatiala directa a lapidarului cu Gradina Martirilor, precum si materialul ilustrativ din expozitie, ofera vizitatorului posibilitatea cunoasterii istorice si a relaxarii spirituale.
ARME si ARMURI

 

Expozitia de la parterul Casei Altemberger prezinta armamentul si echipamentul militar intr-o varietate impresionanta.

Prima parte a expozitiei cuprinde piesele de echipament militar si harnasament din epoca medievala, cu referiri speciale la evolutia pe care acestea au avut-o in stransa legatura cu armamentul. 

Expozitia continua cu piese de armament medieval ce variaza de la celebrele spade medievale, dagi si pumnale, halebarde sau lanci, pana la buzdugane si bice de lupta. Categoriile de arme albe, folosite inca din preistorie si care isi ating maxima utilizare in evul mediu, se regasesc in multitudinea pieselor colectiei ce reuneste obiecte de mici si mari dimensiuni.

Armele orientale reprezinta un segment important in colectia muzeului, etalarea lor urmarind in principal realizarea unei legaturi, prin intermediul materialelor auxiliare, cu spatiul central european. 

Expozitia se incheie cu armele de foc, prezentate evolutiv. Etalarea lor s-a facut in functie de cele doua subtipuri categoriale, respectiv armele cu fitil si armele cu cremene.
CAMERA ARMELOR DE FOC

 

Camera armelor de foc este un depozit special conceput pentru specialistii si pasionatii de arme, deschis in vederea valorificarii numarului mare de piese detinute dar ne-expuse. 

Muzeul National Brukenthal detine cea mai mare colectie de pusti cu fitil din Romania, insumand 215 piese (10 in expozitia Arme si armuri, 205 in depozit) ce acopera aproape toata gama tipologica: primele pusti cu cocosul prins direct pe patul armei datate la inceputul secolului al XVI-lea, aparitia platinei pe care sunt fixate componentele mecanismului in prima jumatate a aceluiasi secol, aparitia mecanismelor cu arc recuperator pana la cea mai evoluata pusca cu fitil – muscheta, la sfarsitul secolului XVI. 

Tot din secolul al XVI-lea detinem 2 pusti cu rotita la care aprinderea se facea cu ajutorul piritei. 

Pustile si pistoalele cu cremene din secolele XVII-XVIII sunt prezentate intr-o gama variata atat a tipologiei mecanismelor (alla catalana, alla fiorentina, alla moda, francez) dar si a provenientei (vest europene, balcanice si orientale), fiind semnate de mesteri remarcabili (Hauer, Zanoni, Schirmer, Bottner, etc.). 

Secolul XIX aduce armele cu capsa urmate de cele cu cui percutor, tot mai evoluate pe parcursul secolului al XX-lea.
MISCAREA NATIONALA A ROMANILOR DIN SUDUL TRANSILVANIEI

 

Expozitia cuprinde in prezentare evenimente si personalitati din sudul Transilvaniei secolului al XVIII-lea, anul revolutionar 1848, infiintarea Astrei si activitatea societatii, repere ale vietii politice (Dieta de la Sibiu din 1863, infiintarea Partidului National Roman in 1869, Memorandumul 1892-1894), solidaritatea romanilor de pretutindeni, unirea de la 1 Decembrie 1918.

Expozitia se doreste o reconstituire a miscarii nationale in Sibiul de azi. 

Circuitul ilustreaza principalele momente cu documente si piese tridimensionale originale, completand vizual informatia documentara, contribuind la cresterea valorii stiintifice si artistice a expozitiei.
EVOLUTIA COMUNITATILOR UMANE IN SUDUL TRANSILVANIEI

 

Prezentarea priveste elementele specifice ale habitatului uman, incepand cu paleoliticul si incheindu-se cu perioada medievala.

Circuitul se deschide cu prezentarea habitatului de pestera, ilustrand cele trei functii fundamentale ale acestui tip de adapost uman: spatiu domestic, spatiu de vanatoare si spatiu sacru. 

Urmeaza o reconstituire a habitatului neolitic, prin prezentarea unui bordei Starcevo-Cris, a unui atelier de cioplit piatra si a unei locuinte de suprafata din aria culturii Vinca. 

Sunt reconstituite de asemenea cateva elemente de viata eneolitica: un complex de locuire si un atelier de olar. 

Un spatiu special este dedicat epocii bronzului; intr-un modul al incaperii este prezentat un depozit de bronzuri in momentul descoperirii.

Viata de zi cu zi in perioada dacica este redata prin reconstituirea unei locuinte si a unui atelier de fierar alaturi de reconstruirea unui sanctuar dacic si piese de factura romana, descoperite in asezari dacice.

Locuinta romana (villa rustica) este prezentata cu anexa gospodareasca, turnul de observatie si curtea. 

Expozitia se incheie cu prezentarea interiorului unui camin medieval, mobilat cu semineu, blazoane, stalp central si bovindou.
STICLA IN TRANSILVANIA

 

Expozitia ilustreaza cele mai importante repere din istoria sticlei asa cum se reflecta ea in obiectele pastrate sau descoperite in Transilvania, produse sau aduse din diferite zone aici. 

In prima sala este prezentat procesul de producere a sticlei de la materiile prime la produsul finit, fiecare dintre etape fiind punctata cu descoperiri arheologice din fosta glajerie de la Porumbacul de Sus. 

Intre exponate se regasesc vase farmaceutice, ornamente din sticla, fragmente de creuzete, forme de suflat alaturate unei reconstruiri a cuptorului de la Porumbacu.

Cea de-a doua sala prezinta produsul finit al prelucrarii sticlei, urmarind istoria acestui material de la starea naturala la elaboratele obiecte de sticla din secolul al XIX-lea. 

Totodata sunt expuse piese cu diverse intrebuintari: unelte, podoabe, ferestre, oglinzi.
BRESLE SIBIENE

 

Istoria dezvoltarii urbane a Sibiului este strans legata de aparitia si dezvoltarea breslelor. Breslele sibiene erau similare sub aspectul organizarii si functionarii cu cele din alte orase sasesti sau central-europene. 

Numarul breslelor sibiene a crescut de la 19 in 1376, la 26 bresle in 1719, 34 in 1724 si 40 in 1780. In prezent, in colectiile Muzeului Brukenthal se gasesc peste 2000 de piese ale breslelor si fratiilor calfelor, datand din secolele XIV – XIX. 

Prin obiectele etalate s-a evidentiat organizarea interna a breslelor si a fratiilor de calfe, precum si productia principalelor bresle sibiene, fiind grupate in obiecte cu rol individualizator si de reprezentare, reflectand organizarea si viata ghildelor (insemne, sigilii, urne de vot, obiecte reprezentand marca) si produse de o mare diversitate, adesea vadind maiestrie artistica. Prezentarea respecta criteriul cronologic si ia in considerare materia prima folosita.
MAGISTRATUL SIBIULUI

 

In 1545 cladirea muzeului a fost cumparata de Magistratul orasului, devenind sediul Primariei Sibiului.

Din Magistrat faceau parte cei mai inalti functionari: primarul (numit si consul), administratorul orasului, judele regal si cel scaunal. 

Organul executiv largit de conducere era Sfatul Orasenesc format din 12 cetateni de vaza, care formau sfatul interior. 

Centumvirii alegeau un „orator”, dintre sase candidati care aveau asentimentul Magistratului, acesta reprezentandu-i in prezidiu in timpul alegerilor Magistratului. 

Din 1721 s-a trecut la sistemul votului secret, in urna.

In mod fericit expozitia dedicata Magistratului Sibiului este organizata in sala in care se tineau sedintele de consiliu. 

Sunt expuse piese ce au apartinut membrilor Magistratului (pelerina de senator, pelerina si palarie de centumvir, urna de vot, fotoliul oratorului, sigilii ale unor primari, comiti sau oratori precum Thomas Altemberger). 

In doua vitrine special amenajate sunt expuse steaguri de breasla si ale unor 
MONEDE si MEDALII

 

Expozitia de la etajul al doilea al turnului-locuinta prezinta colectia de monede si medalii ce constituie intreaga zestre numismatica in aur aflata astazi in posesia Muzeului National Brukenthal. 

Cele mai multe dintre piese provin din mostenirea culturala lasata de catre intemeietorul muzeului, baronul Samuel von Brukenthal, dar sunt incluse in expunere si monedele de aur achizitionate ulterior, pe parcursul timpului, de catre custozii colectiei. 

Pot fi admirate si un numar de medalii din aur, provenite de la Samuel von Brukenthal.

In mod special au fost alese pentru expunere monedele din aur, deoarece aceasta categorie a constituit intotdeauna cea mai importanta parte a unei colectii numismatice, nu doar pentru bine cunoscuta valoare intrinseca, cat pentru raritatea acestor piese. 

Colectia de monede si medalii a fost constituita in secolele XVIII, XIX si prima parte a secolului XX.
TEZAUR

 

Incepand cu sfarsitul secolului al XIX-lea, in cadrul Muzeului National Brukenthal s-a constituit un veritabil tezaur de obiecte realizate din metale pretioase: argintarie laica si liturgica, podoabe si bijuterii, dezvoltand nucleul reprezentat initial de cabinetul de numismatica al Baronului Samuel von Brukenthal. 

Alaturi de monede si medalii, Tezaurul s-a imbogatit treptat prin intermediul donatiilor si achizitiilor, piesele provenind de la bisericile evanghelice, ghilde, bijutieri, etc. 

Un rol important in procesul de colectionare si pastrare a acestor piese l-au avut preotii si istoricii sasi precum si alte personalitati ale orasului Sibiu. 

Colectia tezaur cuprinde 1000 de piese de argintarie, dintre care 120 sunt liturgice, aproximativ 100 sunt laice, 655 sunt podoabe si bijuterii si peste 200 sunt piese pentru servirea mesei.

casa altemberge 1545 sediul primarie romania bresle sibiene
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1612 (s) | 24 queries | Mysql time :0.012470 (s)