News Flash:

Nava Evanghelia. Povestea epavei de la Costinesti

21 Iulie 2013
7207 Vizualizari | 0 Comentarii
Totul a inceput in seara zilei de 14 Octombrie 1968, atunci cand la Grupul de Interventii si Salvare al portului Constanta s-a primit un SOS – semnal radio procedural tradus “Save Our Ship” (salvati-ne nava), prin care o ambarcatiune sesiza ca se afla in stare de dificultate. La momentul respectiv marea era forte calma iar vantul nu batea cu putere. Grupul de Interventii a luat legatura radio cu echipajul afland astfel ca este vorba de o nava cargo sub pavilion grecesc. Conform coordonatelor transmise de greci (longitudine si latitudine) la momentul semnalarii starii de dificultate nava se afla esuata intre Gura Portitei si bratul Sfantu Gheorghe, unde inainta adanc spre uscat. In acel moment nava salvator Voinicul condusa chiar de Mircea Ionescu – comandantul grupului de salvare, a parasit in graba portul Constanta in cautarea navei esuate. Ajunsi in scurt timp in zona indicata, nava greceasca nu era de gasit. Dupa un nou contact radio, grecii au transmis salvatorului alte coordonate, indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu. Dupa alte cateva ore de cautari, din pacate, in punctul dat de coordonatele transmise nu a fost gasita nici o nava. Salvatorii de pe Voinicul au chemat inca o data prin radio nava esuata, insa aceasta n-a mai raspuns. Tacerea absolut suspecta l-a determinat pe seful Grupului de Salvare sa solicite cautarea vasului grecesc aflat in dificultate, apeland si la sprijinul navei salvator Albatros. Aceasta nava avea pescajul ceva mai mic decat Voinicul si putea naviga mult mai aproape de tarm. Dupa multe ore cautari, noaptea trecuse. Era deja 15 Octombrie.
Grupul de Interventii si Salvare a cautat nava Evangelia o noapte intreaga.
Marinar cu multa experinta, comandantul Mircea Ionescu a solicitat Grupului sa caute nava esuata in directia opusa coordonatelor transmise de greci. Si astfel, pornind spre Sudul litoralului, in zorii zilei de 15 Octombrie 1968, nava Evangelia a fost localizata in dreptul actualei statiuni Costinesti, la momentul respectiv un mic sat pescaresc. Aceasta era esuata pe un petec de nisip, singurul de altfel din intreaga zona; in rest, malul si fundul Marii sunt predominant pietroase, fapt reliefat de toate hartile de navigatie. Primul la fata locului a ajuns salvatorul Albatros urmat la cateva ore de Voinicul. Echipajul salvatorului a fost primit foarte bine de marinarii greci, inclusiv de comandantul navei care era, surpinzator, de origine romana. La inspectia efectuata imediat, salvatorii au gasit in magazia 4 a navei grecesti un motor naval de mici dimensiuni, ambalat, ce avea ca adresa de destinatie portul Constanta, (s-a dovedit ulterior ca nimeni nu astepta o asemenea marfa la Constanta). Cambuza navei era plina cu alimente, ca pentru un voiaj de lunga durata, potrivit newsventure.ro.
Comandantul Mircea Ionescu a reusit dezesuarea navei.
Observand ca vaporul nu prezinta probleme de vitalitate seful grupului de salvare a decis pe loc demararea operatiunilor de dezesuare. Nava de salvare Voinicul si-a luat locul pe pozitie. Simultan, la nava Evanghelia au fost coborate la apa ancorele si lanturile din dotare. Nava a fost debalastata si totodata a fost deversata intreaga cantitate de apa tehnica si apa potabila din tancuri. S-a constatat ca Evanghelia se usurase considerabil in urma acestor operatiuni. Calculandu-si punctul cu precizie, nava salvator Voinicul s-a ancorat in larg si a dat parama de remorca navei Evanghelia. Dupa numai cateva ore de tras, Evanghelia plutea din nou, fiind practic salvata. Parea ca toata lumea era multumita. Dupa operatiune, navele de salvare Voinicul si Albatros s-au intors in Portul Constanta pentru realimentare cu combustibil si alimente, urmand sa se intoarca a doua zi impreuna cu cativa oficiali romani ce doreau sa se prezinte la locul esuarii.
In timpul noptii grecii au esuat din nou, respectand ordinul armatorului
In zorii zilei urmatoare, nava de salvare Voinicul revine la locul esuarii. S-a calculat din nou punctul anterior fata de nava Evangelia [fn. Evanghelia]. Pozitionandu-se in locul de unde cu o zi inainte a tras nava de pe uscat, comandantul salvatorului a ordonat sa se trimita din nou parama de remorca catre Evangelia pentru a trage nava si mai mult in larg. Remorcarea era necesara deoarece in pozitia in care fusese lasata nu avea suficient loc de manevra. Uimitor, dar la momentul intinderii paramei de remorca s-a constatat ca Evangelia era din nou pusa pe uscat (esuata) iar de data aceasta mult mai adanc. Lui Ionescu acest fapt i s-a parut foarte suspect, in conditiile in care, marea nu fusese deloc agitata, vantul fiind slab, situatie in care nava nu putea fi impinsa inapoi pe uscat. Avand o vasta experienta cu navigatorii greci, comandantul Mircea Ionescu a devenit suspicios si a trimis rapid un scafandru sa verifice pupa navei Evangelia. Scafandrul a raportat ca elicea era avariata, semn ca motorul a fost pus pe “toata viteza inainte”, elicea fiind astfel distrusa de fundul apei. In acel moment salvarea a fost stopata. Grecii au incercat sa-i mituiasca pe salvatorii romani Enervat de aceasta situatie, comandantul Mircea Ionescu s-a deplasat cu o salupa la bordul navei Evangelia pentru a discuta problema cu comandantul grec. A fost surprins sa constate faptul ca, grecul era de fapt roman, stabilit de multi ani in Grecia. A urmat o discutie aprinsa intre cei doi comandanti, grecul incercand sa-i explice ca are dispozitie de la companie sa esueze nava pentru incasarea primei de asigurare. Pentru a fi si mai convingator, grecul i-a oferit comandantului roman o geanta diplomat plina cu bani (drahme grecesti) insa acesta a refuzat mita. La revenirea in portul Constanta, comandantul Mircea Ionescu a inaintat un raport Autoritatii Navale Romane explicand modul in care grecii au esuat intentionat nava Evangelia pentru prima de asigurare.
In aceste conditii, dupa nici 24 de ore, echipajul a parasit vasul definitiv, plecand ulterior si din Romania. In astfel de situatii nava parasita revine statului pe litoralul caruia se afla, mai ales daca statul respectiv a intervenit cu nave de salvare proprii. Nava fiind abandonata, statul roman a recuperat de pe ea motorul aflat in cala magaziei 4, lenjeriile de pat si alte bunuri ce au intrat in depozitele Navrom Constanta. In urma acestui litigiu, armatorul Aristotle Onassis a ramas si fara nava si fara prima de asigurare, “afacerea” fiind data peste cap de ancheta autoritatilor romane.
Scenariul s-a repetat un an mai tarziu
Pe 6 Ianuarie 1969, o nava sora cu Evangelia, tot greceasca, pe nume Anastasia, a esuat in conditii identice la Movila Sara (zona Constanta Sud-Agigea). Cu singura diferenta ca a fost ales un timp nefavorabil, care, totusi, in situatii clasice de navigatie nu ar constitui motiv de esuare. Si de aceasta data Grupul de Salvare a intervenit rapid, insa la comanda salvatorului Voinicul nu se mai afla Mircea Ionescu ci un secund. Nava Anastasia a fost declarata esuata iar grecii si-au incasat banii de la asigurator. Legenda mai spune ca fata secundului de pe salvatorul Voinicul s-a maritat cu un ofiter grec, parasind Romania la scurt timp dupa acest eveniment.
In perioada respectiva aceste esuari erau o practica curenta a armatorilor greci pentru obtinerea primelor de asigurare. In cazul navei Evangelia asiguratorii au refuzat sa mai acorde prima armatorului, in urma consultarilor facute de salvatorii romani. Nicolae Mircea Ionescu, comandantul navei salvator Voinicul s-a stins din viata in anul 1988.
In anul 2005, mostenitorii lui Onassis au incercat sa “revendice” nava
Dupa mai bine de 38 de ani de la eveniment, in Constanta s-a zvonit ca urmasii armatorului grec Aristotel Onassis cauta sa revendice epava navei Evangelia. S-a spus atunci ca mai multi avocati romani, angajati de mostenitorii grecului, umbla sa dea statul in judecata cerand despagubiri de ordinul milioanelor de dolari. Scorneala avea la baza o asa-zisa donatie pe care celebrul Onassis ar fi facut-o statului roman, adica nava Evangelia. Mai exact, grecii credeau de cuviinta sa traga la raspundere statul roman ca nu a avut grija de “cadoul” facut, mai ales ca imaginea epavei a fost mult mediatizata ca simbol al statiunii Costinesti. Planurile le-au fost date peste cap de presa locala din Constanta. Ziarele au publicat atunci (in 2005) o ampla ancheta prin care au descris evenimentele prezentate mai sus. Dupa aparitia materialului de presa povestea cu avocatii s-a stins rapid iar Evangelia a ramas mai departe pe postul de strajer al Costinestiului.
La 44 de ani de la naufragiu nava s-a rupt in doua
Deoarece la data esuarii nava Evangelia se afla intr-o stare foarte buna, epava acesteia a rezistat in bataia valurilor timp de 44 de ani. Totusi, in noaptea de 20 spre 21 Decembrie 2012, in urma unei furtuni si a temperaturilor foarte scazute, corpul navei a cedat iar castelul s-a prabusit spre interior. Evenimentul nu a suprins, aceasta fiind in mod obisnuit soarta tuturor epavelor abandonate.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

portului constanta nava evangelia
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1605 (s) | 23 queries | Mysql time :0.019982 (s)