News Flash:

Nave capitale in timpul celor doua razboaie mondiale

7 Ianuarie 2014
1628 Vizualizari | 0 Comentarii
Dupa epoca revolutiei industriale, tehnologiile de constructie s-au dezvoltat din ce in ce mai repede. Treptat, tehnologia armurilor, artileriei, propulsiei si comunicatiilor au contribuit la constructia unor nave de razboi mult mai puternice decat predecesorii lor.
Primul pas in noua era a navelor grele a fost facut de Marea Britanie, care a lansat la apa in 1906 nava Dreadnought ("Cel care aduce groaza"). Dreadnought combina o serie de tehnologii ultra-moderne pentru acea perioada, fapt ce a determinat ca toate navele construite inainte de 1906 sa devina brusc invechite.
Nava britanica deplasa 21.000 tone la incarcatura maxima si era inarmata cu 10 tunuri de 305mm, in vreme ce armura, de un nou tip, varia in grosime de la 102 la 279 mm. Viteza maxima era de 21 de noduri (39km/h)
Noua categorie de nave astfel creata a fost denumita "cuirasat". Marile puteri - Germania, Franta, Japonia, SUA - au inceput toate sa construiasca nave mai noi, mai mari si mai bine inarmate decat nava britanica.
S-a lansat astfel o cursa a inarmarilor care a fost accelerata de Primul Razboi Mondial, incetinita mai apoi de Marea Criza din 1929-1933, si, din nou, accelerata de anii premergatori celui de-Al Doilea Razboi Mondial
Cursa inarmarilor s-a diferentiat pe 3 axe de evolutie, fiecare dintre ele avand drept rezultat un anumit tip de nava capitala:
Axa 1 - nave foarte bine blindate, foarte bine inarmate, relativ lente, numite cuirasate
Axa 2 - nave blindate doar partial, foarte bine inarmate, foarte rapide, numite crucisatoare de batalie
Axa 3 - nave fara armura, dotate cu pista aeriana si purtatoare de bombardiere, numite portavioane
Cuirasatele
Descendente direct din Dreadnought, cuirasatele erau gandite sa poata distruge intr-o batalie cu tunurile orice nava inamica. Desi intre 1910-1925 cuirasatele erau nave lente (cu o viteza sub 24 de noduri), mai apoi evolutia tehnologiilor de propulsie a permis dezvoltarea de boilere si turbine capabile sa propulseze marile bastimente la viteze de pana la 35 de noduri. Cuirasatele capabile de viteze de peste 30 de noduri erau in general numite "cuirasate rapide".
Exemple de cuirasate:
HMS Rodney, 33.000tone nominal, construit intre 1923-1927, inarmat cu 9 tunuri de 406mm, armura maxima 350mm, viteza maxima 23 noduri
KGM Bismarck, 41700tone nominal, construit intre 1936-1941, inarmat cu 8 tunuri de 380mm, armura maxima compozita 540mm, viteza maxima 30 noduri
IJN Yamato, 65.000 tone nominal, construit intre 1937-1942, inarmat cu 9 tunuri de 460mm, armura maxima 520mm, viteza maxima 27 noduri
Crucisatoarele de batalie
Acestea erau nave grele care sacrificau armura grea in favoarea vitezei foarte mari. Conceptul a aparut in perioada 1910-1915, dar a devenit treptat invechit, deoarece noile cuirasate erau deasemenea capabile de viteze foarte mari.
Exemple de crucisatoare de batalie:
HMS Hood, 42.000 tone nominal, construit intre 1917-1920, inarmat cu 8 tunuri de 381mm, armura maxima 305mm, viteza 32 de noduri
IJN Kongo, 30.000 tone nominal, construit intre 1910-1915, 8 tunuri de 356mm, armura de pana la 203mm, viteza 30.5 noduri
USS Alaska, 35.000 tone nominal, construit intre 1941-1944, 9 tunuri de 305mm, armura de pana la 300mm, viteza maxima 34 noduri
Portavioanele
Dezvoltate pentru prima oara in Anglia, incepand cu 1917, portavioanele au evoluat treptat in unitati de lupta formidabile. In anii '30, portavioanele moderne atingeau 30 de noduri si puteau transporta 70-90 de avioane de lupta. In timp, portavionul s-a dovedit a fi un vector strategic mai puternic decat cuirasatul, sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial gasind portavioanele in fruntea listei de prioritati a marilor puteri.
Exemple de portavioane:
HMS Hermes, lansat in 1917, 13.000 tone, 20 de avioane
IJN Kaga, lansat in 1929, 38.000 tone, 90 de avioane
USS Yorktown, lansat in 1937, 26.000 tone, 90 de avioane
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

revolutiei industriale cuirasate portavioane
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1784 (s) | 35 queries | Mysql time :0.019304 (s)