News Flash:

Nuvela „Moara cu noroc” devine thriller

15 Februarie 2016
1981 Vizualizari | 0 Comentarii
Un thriller 100% romanesc, sau mai degraba... ardelenesc, apreciat de criticii internationali si comparat cu filmele lui Hitchcock, Polanski si Haneke. „Orizont”, cel de-al treilea lungmetraj regizat de Marian Crisan, o adaptare libera dupa nuvela „Moara cu Noroc”, ar putea sa fie productia care va schimba parerea publicului roman despre filmele... autohtone. 

Marian Crisan, regizor: „Filmul „Orizont” e si un omagiu adus filmului regizat de Victor Iliu, „La Moara cu Noroc”, deoarece tin foarte mult la filmul respectiv si mi-as fi dorit sa vad mai multe filme de genul ala in istoria noastra.

E o idee mai veche, ma urmareste de multi ani. Recitind nuvela, am redescoperit farmecul nuvelei, in primul rand, si atmosfera de acolo imi placea foarte mult...

Ce-am urmarit eu e mai mult tema familiei, mai mult decat tema banilor care dezumanizeaza... cum era in comentariile literare. Si tema asta a familiei m-a interesat. Cum functioneaza familia asta care ramane izolata la cabana, la cabana asta care e undeva izolata in padure, pe munte... si tot ce inseamna secrete, lucruri ascunse in familie, lucruri care nu se spun... si cum reactioneaza ei in intriga asta.”

Vezi si De ce a fost OPRITA seria Brigada Diverse

Rodica Lazar, „Andra”: „E in sfarsit un film romanesc care nu mai e intr-un apartament, care nu mai e intunecat, care nu mai e despre saracie, care nu mai e despre... ma rog, si o sa ma opresc aici pentru ca nu vreau sa ma raportez la nimic concret.

Publicul larg de fapt asta reproseaza in mod frecvent filmului romanesc: ca e prea intunecat, ca e prea mult despre saracie, ca e prea mult despre cat de necajiti suntem, despre cat de gri e totul. Filmul asta nu e deloc despre asta!”

In „Orizont", Lucian si Andra sunt doi soti care incearca sa-si gaseasca „norocul” si o viata mai buna. Asa ca preiau in administrare o cabana pierduta undeva in Muntii Apuseni. Lucrurile par sa mearga bine pana cand Lucian descopera ca toata regiunea este controlata de Zoli, un cap al mafiei taierilor ilegale de paduri.

Rodica Lazar, „Andra”: „Personajul meu se numeste Andra, este sotia lui Lucian, personajul principal al filmului, care este interpretat de Andras Hathazi. Impreuna cu copilul si cu mama ne mutam la aceasta pensiune care se numeste „Orizont” si pe care o luam in gestiune sa zicem.”

Marian Crisan, regizor: „Avem o zona din asta montana, o cabana turistica care e oarecum izolata in peisaj. Unde familia asta ramane izolata peste iarna confruntandu-se cu problema asta, banditii astia care trec tot timpul pe acolo.”

Tensiunea din jurul sau il fac pe blandul Lucian sa clacheze.

Marian Crisan, regizor: „Exista o asemanare cu Shining si din alt punct de vedere, pentru ca personajul principal e, ca si acolo, un tata. Care o ia razna. Si la noi e vorba tot de un tata care incet-incet e pus asa, la incercare. E la limita.”

Filmul lui Marian Crisan a avut premiera mondiala in luna noiembrie, la Festivalul de Film Tallin Black Nights, din Capitala Estoniei. Criticii au fost impresionati, iar Hollywood Reporter a scris ca „Orizont” „incepe ca un film de groaza si se incheie intr-o nota apropiata de cea a western-urilor moderne. Unde mai pui ca arata minunat, gratie culorilor sterse, crepusculare pe care directorul de imagine Oleg Mutu, una dintre figurile-cheie ale „noului val romanesc”, le foloseste asemenea unui pictor.

Marian Crisan, regizor: „Are o plastica foarte, nu stiu, delicata. Si Oleg a reusit, cred, foarte bine sa aduca pe ecran ce ne-am imginat de la inceput. Si a fost o placere sa lucrez cu el si sa cautam si sa gasim exact momentele care ne interesau, de atmosfera. Lui i-a placut foarte mult ideea asta, de a face un film neo-noir sa zicem. Ca e o atmosfera speciala, e o atmosfera asumata, nu e un film pur realist si tratat ca atare.”

Pe langa viziunea lui Oleg Mutu, regizorul Marian Crisan a profitat de vremea schimbatoare pentru a sugera anumite stari. Actorii au filmat pe soare, ploaie, ceata, frig, cald, noroi si zapada.

Rodica Lazar, „Andra”: „A fost senzational. Am prins si toamna si iarna, ca sa zic asa. Am inceput filmarile undeva in noiembrie, s-au terminat la inceputul lui decembrie, am prins si zapada.”

Marian Crisan, regizor: „Eram pe creasta muntelui, undeva in Apuseni, si vremea se schimba foarte des. Foarte rapid. Intr-o zi putea fi soare si seara incepea sa ninga.(...) Daca erau zile in care era cetos sau zile ploioase si schimbam programul astfel incat sa ne potrivim pe o anumita senzatie care ti-o dadea. ”

De remarcat la „Orizont" este si coloana sonora a lui Cristian Lolea.

Marian Crisan, regizor: „Are si un ingredient poate... ingredient pe care nu prea il gasesti in filmele romanesti, are muzica, muzica compusa pentru film. Si cred ca toate astea, mixajul filmului, mixajul sunetului, muzica si imaginea, poti sa le experimentezi cel mai bine pe ecran mare. Nu pe tableta. ”

De altfel, publicatia Screen Daily a notat: "Muzica a la Hitchcock da de inteles ca amenintarea pandeste, dar latratul persistent al unui caine e cel care inspaimanta personajele si publicul deopotriva".

Asadar, sunt destule premise care ne fac sa intrezarim un „orizont" de succes pentru... „Orizont"-ul lui Marian Crisan. Filmul este in cinematografe.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

thriller romanesc hitchcock polanski haneke orizont lungmetraj filmele
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1901 (s) | 23 queries | Mysql time :0.040819 (s)