O copie moleculara a tabloului "Mona Lisa", realizata cu ajutorul nanoparticulelor

11 August 2013
"Mini Lisa", copia moleculara a tabloului "Mona Lisa" a fost realizata cu ajutorul nanoparticulelor. De 25.000 de ori mai mica decat opera originala si de trei ori mai mica decat diametrul unui fir de par uman, a fost realizata cu ajutorul nanoparticulelor de cercetatorii de la Georgia Institute of Technology, relateaza independent.co.uk, citat de antena3.ro.
"Mona Lisa" este una dintre cele mai reproduse opere de arta din toate timpurile, insa fanii si artistii care admira acest portret celebru au reusit arareori pana in zilele noastre sa redea zambetul  enigmatic al protagonistei.
Cercetatorii de la Georgia Institute of Technology au reusit insa sa faca acest lucru in "Mini Lisa", o replica de 25.000 de ori mai mica decat tabloul original, expus la Muzeul Luvru din Paris. Aceasta replica moleculara este, totodata, de trei ori mai mica decat diametrul unui fir de par uman.
Opera moleculara, care are o latime de doar 30 de microni, a fost creata cu ajutorul unui proces tehnologic complet nou, care permite incalzirea unui ac pana la valori foarte exacte, pe lamela unui microscop atomic, pentru a produce astfel diferite nuante de gri intr-o solutie speciala.
Decizia de a recrea celebra opera a lui Leonardo da Vinci a fost luata dupa ce cercetatorul Keith Carroll a facut un pariu cu un prieten, afirmand ca noua tehnica nu va putea reproduce opere de arta complexe. Experimentul a aratat ca noua procedura poate fi utilizata in producerea de opere manufacturate si ca detine capacitatea de a manipula concentratiile de ordin molecular.
Cercetatorii americani au reprodus la scara moleculara cu ajutorul acestei tehnici si cateva fotografii realizate de Ansel Adams.
Studiul despre aceasta procedura, denumita nanolitografie termochimica, a aparut pe site-ul publicatiei Langmuir.

mini lisa copia moleculara mona lisa nanoparticulelor reproduse paris