O serie de fosile descoperite in China ridica noi semne de intrebare cu privire la trecutul nostru

23 Ianuarie 2015
Fosilele, recent examinate, par sa apartina unei specii nestiute de om, care bantuia nordul Chinei cu 60.000 - 120.000 de ani in urma, informeaza BBC. Ele ar putea apartine unei specii rezultate in urma imperecherii dintre doua specii cunoscute, spun unii oameni de stiinta.

Daca pana acum se stia de inca patru specii de hominizi, in afara de cel numit omul modern - neanderthalienii care locuiau in Europa, denisovanii din Asia, "hobbitii" Homo floresiensis din Indonezia si inca o specie misterioasa din Eurasia, care s-a imperecheat cu denisovanii - se pare ca peisajul era mai complex de atat.

Ramasitele misterioase au fost descoperite intr-o pestera in Xujiayao, cu ani in urma, insa abia recent au fost examinate. Acestea constau, printre altele, in fragmente de craniu si noua dinti provenind de la mai multi indivizi. O analiza a celor din urma a fost publicata recent de American Journal of Physical Anthropology.

Vezi si Oamenii de Neanderthal traiesc printre noi. Iata dovada

Acestia au fost comparati cu un esantion de 5.000 de dinti, de la toate speciile cunoscute de hominizi, concluzia fiind ca posesorii lor nu faceau parte dintre speciile cunoscute. Intr-o mica masura, seamana cu cei ai H. erectus si ai neanderthalienilor.

Vezi si Cum aratau denisovanii, veri cu neanderthalienii? Analiza genomului le releva chipul

Nici restul fosilelor gasite nu pot fi incadrate in vreo specie cunoscuta. Deocamdata nu se poate spune cu certitudine daca este vorba despre o noua specie, dar se poate afirma ca prezinta caracteristici primitive, a explicat Maria Martinon-Torres, cercetator din Spania.

Alti oameni de stiinta, cum e Darren Curnoe, profesor universitar din Sydney, sunt insa convinsi ca este vorba despre o noua specie, necunoscuta inca.

O "pura speculatie", dupa cum se exprima Fred Spoor, de la University College London, ar fi aceea ca dintii provin de la o specie ce a rezultat din imperecherea omului modern cu denisovanii.

Despre denisovani, care au coexistat cu omul modern, se cunosc putine lucruri. Singurele fosile gasite vin dintr-o pestera din Siberia si constau in doi dinti si un os de la un deget. Analizele ADN au aratat ca acestia erau diferiti de neanderthalieni si de oamenii moderni, insa aveau caracteristici ale ambilor.

Raspunsurile vor fi cunoscute in timp, in prezent cautandu-se noi fosile in Asia, extrem de bogata in astfel de marturii ale trecutului. Se crede ca in Asia salasluia nu doar o specie de om timpuriu, date fiind dimensiunile continentului si izolarea sa.

Unele dintre aceste populatii, cred unii oameni de stiinta, se poate sa fi fost stramosii europenilor moderni. In contextul in care cei mai multi cred ca Africa e leaganul oamenilor moderni, aceasta teorie este controversata.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

fosilele examinate nordul chinei europa hobbitii homo floresiensis