News Flash:

Opera pictorului roman Nicolae Darascu

18 Februarie 2015
826 Vizualizari | 0 Comentarii
Nicolae Darascu - (n. 18 februarie 1883, Giurgiu - d. 14 august 1959, Bucuresti), pictor roman influentat de curentele impresionism si neoimpresionism, acuarelist.

In perioada 1902 - 1906 a studiat la Scoala Nationala de Arte Frumoase din Bucuresti, clasa G. D. Mirea. Dupa terminarea studiilor, datorita admiratiei sale pentru operele lui Nicolae Grigorescu si Stefan Luchian, pleaca cu o bursa la Paris (1906). Acolo cunoaste atmosfera atelierului lui Jean Paul Laurens (Academia Julien) iar un an mai tarziu (1907) a celui patronat de Luc Olivier Merson (Academia Artelor Frumoase).

Calatoreste in sudul Frantei, la Toulon si St. Tropez (1908), la Venetia (1909), dar si in tara in zona Vlaici-Olt (1913) si Dobrogea (Balcic – 1919). Contactul cu artisti din alte zone culturale ale Europei, calatoriile care au inclus si vizitarea marilor muzee aveau sa ii deschida orizonturi noi, conducandu-l spre un limbaj pictural ce pastreaza legaturile cu realitatea si traditiile artei romanesti.

Spre deosebire de multi dintre contemporanii sai, Darascu arareori a pictat interioare sau naturi moarte. In schimb, a calatorit foarte mult, fiind in cautarea peisajelor care ii aminteau de tineretea sa, de exmplu in Delta Dunarii sau pe coasta Marii Negre, peisaje pictate in maniera impresionista.

Vezi si Lucrari de Tonitza si Grigorescu la licitatia Artmark, de Martisor

In 1910 expune un autoportret la Societatea Artistilor Francezi din Paris.

Citeste cartea lui Paul Signac "De la Delacroix la neoimpresionism" si cauta sa-l cunoasca pe autor. Studiaza textele lui Chervreul si Helmholz asupra legilor opticii care guverneaza raporturile dintre culori, efectul acestora asupra operelor sale fiind vizibil cu ocazia expozitiei din 1913.

Vezi si Caracteristicile operei lui Max Beckmann

Cu timpul insa expresivitatea de factura matissiana il atrage mai puternic, determinand-ul sa-si reduca paleta coloristica numai la rosu, galben, albastru si verde, redarea armoniei cromatice facandu-se acum prin juxtapunerea acestora. Este perioada in care pare obsedat de misterul Venetiei ("Palat venetian"), de colinele Balcicului sau de poezia bulevardelor bucurestene ("Calea Victoriei pe ploaie"). Spre sfarsitul vietii ajunge la o stapanire rationala a mijloacelor de expresie, fapt dovedit de mari compozitii cu nuduri feminine sau peisaje ("Cimitir turcesc", "Peisaj argesean").

Nicolae Darascu are meritul de a fi conturat o scoala nationala de pictura si de a fi creat un climat cultural deschis noilor idei in epoca. In 1917 alaturi de pictorii Camil Ressu, Stefan Dimitrescu, Iosif Iser si sculptorii Dimitrie Paciurea, Cornel Medrea si alti artisti pune la Iasi bazele Asociatiei "Arta Romana".

Cea mai importanta expozitie personala se organizeaza in anul 1936, la sala Dalles unde expune 85 de lucrari. Printre lucrarile sale de referinta se numara tablourile "Vedere din Arges" sau seria de peisaje din Delta.

Din 1936 pana in 1950 a fost profesor la Academia de Arte Frumoase din Bucuresti.

Pictura sa dezvaluie dispretul contemporan pentru detaliile obiectului, in favoarea redarii formelor prin culoare. Peisajele sale se caracterizeaza prin amploarea viziunii ("Calea Victoriei pe ploaie", "Palat venetian", peisaje din Delta).
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

nicolae darascu pictor roman impresionism neoimpresionism acuarelist
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1956 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020125 (s)