News Flash:

Pe cine supara Istoria romanilor!? Scrisoarea lui Dinu C. Giurescu: ''In zilele noastre, a-ti iubi tara este aproape un delict''

9 Februarie 2016
862 Vizualizari | 0 Comentarii
Dinu C Giurescu
Ministerul Educatiei vrea sa schimbe programele scolare, iar una dintre propuneri este unirea mai multor discipline. Una dintre ele vizeaza unirea Matematicii cu Informatica in clasele V-VIII, transformarea Fizicii, Chimiei si a Biologiei in disciplinele "Stiintele vietii" si "Stiintele mediului" si transformarea Istoriei in "Educatie pentru societate".

Intr-un articol publicat in Curentul, academicianul Dinu C. Giurescu atrage atenta asupra pericolului transformarii Istoriei in "Educatie pentru societate", comparand propunerea cu istoria bagata pe gat romanilor in epoca comunista in celebrul manual al lui Roller.

"Elevii sunt invitati sa-si anunte parintii ca, printr-o hotarare plina de „patriotism“ si curaj, disciplina Istorie s-ar putea ca pe viitor sa se numeasca Educatie cetateneasca. Si, uite asa, ne-am intors victoriosi la epoca fericita cand Roller coordona manualul „Istoria R.P.R.“ – manual pentru invatamantul mediu. „Fericita“ epoca in care tinerii erau indreptati si indrumati printr-un manual unic, la reinventarea istoriei potrivit cu noile interpretari de sorginte marxista", scrie Dinu C. Giurescu.

Potrivit acestuia, tinerilor li se ofera o istorie care nu le apartine. "Mai este vreo diferenta intre atunci si acum? Da, este, atunci era Istoria Republicii Populare Romane, astazi se numeste Istorie – clasa a XII-a. Cu indreptatire ne intrebam a cui istorie? In fapt, Istoria romanilor a disparut ca disciplina formativ in invatamantul liceal. Tinerilor li se ofera o istorie care poate fi a oricui. Si este asa deoarece curricula este una singura pentru toate categoriile de scoli", adauga el.

In continuare, academicianul afirma ca regresul este si mai mare pentru ca "se renunta definitiv la studiul Istoriei ca disciplina fundamentala, pe cale de consecinta si la romani si a lor istorie ca materie de studiu. Este o hotarare fenomenala acum cand ne apropiem de centenarul Marii Uniri!!!".

"Daca la revolutie Istoria avea 3 ore pe saptamana, azi este o materie secundara, cu o singura ora pe saptamana si nu mai este materie obligatorie pentru bacalaureat. Veniti elevi de azi, de maine si dintotdeauna, veniti parinti, veniti profesori, veniti toti cei pentru care inseamna ceva Istoria poporului nostru si minunati-va de insulta adusa Istoriei nationale si eroilor care s-au jertfit de-a lungul veacurilor pentru ca romanii sa traiasca, sa razbeasca indiferent de vitregiile trecute sau prezente", atrage atentia istoricul.

Potrivit academicianului Dinu C. Giurescu, in zilele noastre a-ti iubi tara este aproape un delict! "Cu cat uiti mai repede si mai ireversibil trecutul care-ti apartine, cu atat mai usor iti pierzi identitatea. Cine vrea sa devenim ca popor o masa uniforma, cenusie, fara trecut, deci fara viitor? Stupida trufie de-a sterge din memoria oamenilor trecutul va duce mai devreme sau mai tarziu la disparitia noastra ca neam. Asta vrem?", se intreaba el la final.

Academia Romana, ingrijorata de intentia privind reducerea numarului de ore de romana si istorie

Academia Romana atrage atentia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine si reducerea numarului de ore la limba romana si istorie, solicitand ministrului Educatiei, Adrian Curaj, sa reanalizeze cele trei variante alte actualului Plan-cadru pentru invatamantul gimnazial.

"Academia Romana a luat act cu ingrijorare de propunerile formulate in cadrul celor trei variante ale Planului-cadru pentru invatamantul gimnazial din Romania de catre Institutul de Stiinte ale Educatiei si care se afla acum in dezbatere publica", se spune intr-un punct de vedere adresat ministrului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, Adrian Curaj, de catre Biroul Prezidiului Academiei Romane, format din academicienii Ionel-Valentin Vlad, presedintele Academiei Romane, Cristian Hera, Bogdan Simionescu, Alexandru Surdu si Victor Spinei, vicepresedinti ai Academiei Romane, si Victor Voicu, secretarul general al Academiei.

Potrivit conducerii Academiei Romane, "subiectul major care ingrijoreaza mediul academic si care se regaseste la nivelul tuturor celor trei variante, nelasand nicio posibilitate de optiune profesorilor, este reducerea numarului de ore, pana la disparitia din programa, la discipline fundamentale de studiu, menite sa formeze atat cultura generala, cat si constiinta istorica si identitara a noilor generatii".

"Astfel, masurile propuse de Institutul de Stiinte ale Educatiei anunta: disparitia singurei ore de limba latina in gimnaziu, la clasa a VIII-a, amputarea unei ore de limba si literatura romana la clasele a V-a si a VI-a si diminuarea drastica a numarului de ore de istorie, oricum insuficiente in urma reducerilor impuse de ultimul plan-cadru din 2001", spune Academia Romana.

Academia Romana semnaleaza ca "toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt materii cu un puternic caracter identitar, contribuind impreuna la dezvoltarea constiintei nationale, europene si umaniste a tinerei generatii". "Studiul limbii latine, limbii si literaturii romane si istoriei (nationale si universale) ofera copiilor repere existentiale, orientandu-i ca cetateni ce apartin unui popor european, vorbitori ai unei limbi de origine latina, inrudita cu alte cateva limbi europene descendente din acelasi trunchi comun, purtatori ai unor valori culturale si etnice care s-au aflat intotdeauna in deplin respect si armonie cu valorile altor popoare", mai spune Academia.

"Identitatea romaneasca nu poate fi inteleasa fara componenta sa latina, indentitatea europeana, la randul ei, nu poate ignora aceasta componenta. Sa nu uitam eforturile Scolii Ardeleane, iluminismul romanesc, de a argumenta originea latina a poporului si a limbii romanesti in Transilvania. Sa nu uitam ca insusi statul roman s-a constituit, la 1859, in jurul ideii de unitate a tuturor celor «de ginta latina». In acest context, prima misiune a Academiei Romane, la 1866, a fost sa alcatuiasca gramatica si dictionarul limbii romane si sa redacteze tratatul de istoria romanilor, tocmai pentru a sustine si cultiva constiinta identitatii noastre. Or, acum, propunerile acestui nou Plan-cadru compromit printr-un singur gest, insuficient cantarit, eforturile a generatii de intelectuali responsabili si pun sub semnul pericolului insasi identitatea noastra. Consecintele nu vor intarzia sa apara, iar Istoria nu va fi ingaduitoare", mai spune Academia Romana.

"Academia Romana atrage deci atentia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine si diminuarea numarului de ore la limba si literatura romana si istorie, discipline care, alaturi de componenta lor identitara amintita, au cea mai importanta vocatie formativa dintre toate disciplinele - daca ar fi sa amintim numai dezvoltarea gandirii logice, a capacitatii de exprimare, a creativitatii, a spiritului civic si a celui democratic, intelegerea integratoare, in spiritul valorilor umaniste. Varsta gimnaziala, cuprinsa intre 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltarii unei personalitati armonioase, deopotriva sensibila, rationala si creativa. Istoria cu deosebire ofera o perspectiva larga asupra realitatii, situata in orizontul devenirii, si asigura, astfel, cadrul de integrare si capacitatea de a raspunde provocarilor prezentului. Limba si literatura romana dezvolta capacitatea de intelegere a notiunilor, conceptelor, fenomenelor, dar si sensibilitatea, bunul gust, receptarea estetica. Si, desigur, atat de necesara capacitate de exprimare corecta si de structurare a unui discurs cu sens. Latina consolideaza cunostintele de gramatica, de logica, furnizeaza terminologia pentru majoritatea stiintelor exacte si, nu in ultimul rand, este purtatoarea unor valori care au stat la baza construirii civilizatiei europene moderne si contemporane", explica Academia Romana.

Academia precizeaza ca actul educativ este complex si dificil. "El necesita timp, strategie inteligenta, atentie sporita, rabdare si chiar delicatete. O trecere rapida printr-o multitudine de discipline compromite posibilitatea de fixare si aprofundare si conduce la superficialitate si ineficienta. In acest context, semnalam un alt viciu fundamental al actualului Plan-cadru si anume tendinta de a avea la nivelul invatamantului gimnazial cat mai multe materii cu doar o ora de studiu pe saptamana, periclitand astfel instruirea solida si educatia", mai spune Academia Romana, precizand ca membri ai acestui for "au semnalat in repetate randuri insuficienta numarului de ore la disciplina istorie, inconsistenta programelor si deficientele manualelor". "Specialisti din institutele de cercetare ale Academiei Romane au adresat memorii si au propus Ministerului Educatiei sprijin si consiliere in elaborarea ghidurilor de predare si in perfectionarea cadrelor didactice", mai spune Academia.

In plus, Academia Romana ii solicita ministrului Educatiei, Adrian Curaj, sa dispuna "reanalizarea celor trei variante alte actualului Plan-cadru pentru invatamantul gimnazial, alocarea unui numar optim de ore pentru disciplinele limba latina, la clasa a VIII-a, limba si literatura romana si istorie pentru intreg ciclul V-VIII, precum si pentru celelalte discipline de studiu, elaborarea atenta a unor programe echilibrate, care sa tina cont de principiile interdisciplinaritatii si complementaritatii, astfel incat invatamantul gimnazial sa-si indeplineasca in mod real misiunea: aceea de a forma cultura generala a elevilor si a pune bazele dezvoltarii armonioase a tinerei generatii".

Totodata, Academia Romana "isi exprima deplina incredere in implicarea si decizia" ministrului Adrian Curaj.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ministerul educatiei programele scolare discipline matematicii
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2085 (s) | 34 queries | Mysql time :0.058124 (s)