News Flash:

Pictura medievala - scurt istoric

16 Aprilie 2014
3148 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7315 RON (-0.0011)
USD: 4.2103 RON (-0.0036)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
In decursul Evului Mediu, pictura a devenit o arta din ce in ce mai remarcata. Schimbarile sociale si noile tehnici aparute au oferit pictorilor posibilitatea de a crea mai realist, mai aprofundat, lucrari mult mai umanizate, care au revolutionat arta occidentala.
La sfarsitul perioadei romanice, pictura inca mai era considerata o arta de mai mica importanta, folosita doar pentru a decora suprafetele pentru care nu se gaseau metode de acoperire mai ample sau mai bogate. Acolo unde acest lucru era posibil, se preferau tapiteriile, mozaicurile, metalele pretioase sau sculpturile.

Vezi si Pictura in ulei - scurt istoric
Pictorul obisnuit era chemat doar sa coloreze sculpturile create de alte maini sau sa decoreze peretii; cea mai pretuita forma de pictura era cea realizata de generatii intregi de calugari in scritorie (camere de scris), acolo unde isi ilustrau manuscrisele cu picturi pline de viata, foarte frumos conturate.
La sfarsitul secolului al XIII-lea, societatea europeana se dezvolta rapid, oferind noi oportunitati pentru artisti. Curtile nobiliare si castelele au devenit locuri de o grandoare din ce in ce mai mare, in vreme ce orase ca Parisul, Praga, Londra, orasele Italiei si ale Tarilor de Jos prosperau. Isi doreau picturi nu doar aristocratia si clericii, ci si orasenii prosperi, si acesta in primul rand din motive de evlavie. In acelasi timp, din ce in ce mai multi oameni au devenit culti, cititori de carte, creand o cerere din ce in ce mai mare de publicatii laice (non-religioase). Cele mai reusite dintre acestea erau realizari somptuoase inchinate protectorilor regali sau nobililor si creatorii lor nu mai apartineau unui ordin monahal, ci erau profesionisti cu propriile lor ateliere. In ciuda faptului ca statutul lor social a ramas relativ scazut, numele mai multor artisti si o seama de informatii despre ei au inceput sa fie cunoscute.

Vezi si Leda si lebada, de Tintoretto 
La inceputul secolului al XIII-lea au fost introduse icoanele ca fundal al celebrarii liturgice, luand deseori forma unui obiect cu doua (diptic), trei (triptic) sau mai multe panouri (panele) pictate, puse laolalta pentru a forma un grup sau o anumita scena. Unul dintre subiectele des abordate il reprezenta insusi donatorul (persoana care platise si care donase piesa de altar bisericii), care era prezentat de catre patronul sau patroana lui Sfintei Fecioare Maria. Pictarea unei icoane reprezenta o provocare pentru pictor si in acelasi timp o oportunitate, deoarece ii punea la dispozitie un spatiu asupra caruia se vor focaliza atentia si emotiile intregii congregatii.
Pictura murala a luat avant si ea, partial datorita cresterii ordinului franciscanilor (urmasi ai Sfantului Francisc de Assisi), ceea ce inseamna ca pentru noii evlaviosi ai ordinului erau necesare multe biserici noi. Pictura reprezenta cel mai potrivit mod de a le decora, mai ales pentru ca mozaicul se executa mult mai dificil si, in acelasi timp, reprezenta o arta mult prea generoasa pentru un ordin dedicat saraciei si umilintei, cum era cel franciscan.
Viata si activitatea Sfantului Francisc (1182-1226) au influentat, intr-o mare masura, cursul viitor al picturii. Bucuria Sfantului Francisc pentru viata in natura i-a determinat pe multi oameni sa fie interesati de realitatile imediate, inconjuratoare, ale lumii. Tendinta principala a picturii medievale din secolul al XIII-lea a reflectat aceasta noua atitudine.
O alta tendinta religioasa, cu consecinte deosebite pentru arta, a reprezentat-o intarirea cultului care o venera pe Fecioara Maria. Franciscanii au fost cei care, in mod deosebit, au incurajat evlavia fata de Sfanta Fecioara, care a atins cote foarte inalte incepand cu secolul al XIII-lea. Cultul pentru o personalitate umana si feminina (intarit de fiul ei sau chiar de moartea acestuia) a avut tot o influenta umanizatoare asupra modului de abordare a religiei si, drept consecinta, asupra artei, in general, acolo unde aceste subiecte devenisera populare.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

evului mediu pictura perioadei romanice parisul praga londra italiei
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1347 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019408 (s)