News Flash:

Povesatea Garii din Iasi, una dintre primele statii de calatori din Romania - FOTO

25 Iulie 2013
4446 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7601 RON (-0.0024)
USD: 4.2755 RON (+0.0117)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Gara din Iasi, una dintre primele statii de calatori din Romania, reprezinta, prin arhitectura si istoria ei, deopotriva aspiratiile si realizarile celor implicati in activitatea caii ferate.
 La 21 septembrie 1868 era semnat si promulgat "actul de concesiune pentru construirea si exploatarea caii ferate de la Suceava la Roman, cu ramificatie la Iasi si Botosani". Lucrarile au fost preluate de Compania condusa de Victor von Ofenheim. In iunie 1869 peste 8.000 de lucratori, romani si straini, construiau poduri de fier si piatra pe care se intindeau liniile.
Cea de-a doua capitala a tarii, Iasiul, avea nevoie de o gara impozanta. Planurile cladirii centrale, cu alura de palat, in lungime de 133,8 m si cu 113 incaperi, erau inspirate dupa arhitectura Palatului Dogilor de pe Canal Grande din Venetia.
In partea centrala se proiectase o loja cu cinci ochiuri si coloane de piatra sculptate, avand deasupra trei ogive. Ogiva din mijloc urma sa fie completata de un ceas. Statia avea o lungime de 1.000 de metri si se prevedeau 130.000 mc de terasamente. Proiectul prevedea ca in ogiva centrala sa fie amplasat un ceas cu cadranul transparent. Cladirea a fost varuita in roz-bombon, iar loggia era rosie.
Gara Iasi se afla in contrast cu zona verde (sesul Bahluiului) in care a fost ridicata, scriitorul inginer Ion Mitican scria in articolul dedicat centenarului Garii Iasi (1970): "In mai 1870, cladirea inalta de doua randuri si lunga de 133 de metri era zidita la rosu, dominand intreaga vale a Bahluiului, ca o cetate de foc, ridicata in mijlocul unei delte inverzite".
Statia Iasi a fost amplasata in sesul mlastinos al Bahluiului, unde au fost necesare umpluturi de aproape doi metri, cladirea avand a suferi tasari serioase, aripa de sud crapandu-se si ramanand separata de corpul central.
Cladirea garii a adapostit si sediul firmei constructoare: Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (LCJI). In fata Garii a fost amenajata o piata si o strada care ducea in Piata Unirii. Deoarece abia in anul 1872 s-a inaugurat traseul Roman-Galati-Buzau-Ploiesti-Bucuresti (care fusese concesionat companiei germane Strousberg), se spune ca timp de doi ani parlamentarii ieseni calatoreau la Bucuresti, prin Viena. Ei calatoreau cu trenul pana la Viena, prin Cernauti, apoi luau vaporul cu aburi spre Giurgiu si isi continuau drumul pe Calea ferata Giurgiu-Bucuresti (terminata in octombrie 1869).
Aceasta calatorie dura doua zile si doua nopti si era mai comoda decat calatoria cu postalionul care dura cinci zile.
Inaugurarea garii, precum si deschiderea oficiala a liniei Pascani–Iasi s-au facut sub ochii a mii de curiosi, in special ai negustorilor ieseni, care vedeau in sosirea trenului la Iasi noi ocazii de dezvoltare a comertului lor cu lemne, sare, var, cherestea si altele. Trenul ii aducea in gara pe Victor von Ofenheim, jurnalisti straini si invitati din alte gari. Dar faptul ca o mare parte din constructii nu fusesera terminate, existand multe intarzieri, a dus la un conflict intre guvernul tarii si reprezentantii locali ai Companiei Ofenheim.
Ulterior, in luna decembrie a aceluiasi an, s-a petrecut sosirea oficiala la Roman a trenului inaugural dinspre Capitala, cu vagoanele pline de calatori din Bucuresti, Braila, Galati si Bacau, care au sarbatorit impreuna cu iesenii deschiderea, pentru a doua oara, a drumului de fier spre Capitala.
Trecerea timpului, cele doua razboaie mondiale au lasat urme vizibile "Palatului Nemtesc", asa cum a fost numita la inceputuri Gara Iasi. in cel de al doilea Razboi Mondial a fost distrusa.
Gara Iasi a fost redeschisa traficului la 1 iunie 1946. Cladirea garii vechi a fost modernizata intre anii 1950 si 1953. S-au inlocuit grinzile de lemn cu altele din beton, s-a introdus incalzirea centrala, s-a modificat distributia incaperilor de la parter si etaje, fiind refacuta in stil rusesc .
Pe aici au trecut "trenurile prieteniei" cu tineri sovietici, chinezi, finlandezi, suedezi, indieni, pakistanezi, thailandezi, malayezieni s.a. care soseau pentru Congresul si Festivalul Mondial al Tineretului (25 iulie - 14 august 1953).
Cutremurul din 4 martie 1977 a avariat grav cladirea Garii Iasi, slabindu-i structura de rezistenta. Lucrarile de reparatii au fost incepute la doi ani dupa seism, dar au stagnat multi ani din cauza lipsei de fonduri. S-au acoperit doua peroane de calatori.
La 16 februarie 1980 s-a inaugurat Gara Iasi-Nord, cladire care urma sa fie folosita pentru trenurile locale de pe liniile Pascani, Harlau sau Dorohoi. Apoi, la 21 decembrie 1981, s-a pus in exploatare primul tunel pietonal din Gara Iasi, pentru accesul calatorilor din Piata Garii direct la liniile 2-5.
Lucrarile de reparatii si modernizare au fost reluate in anul 1996, investindu-se zeci de milioane de euro . La 9 octombrie 2008 s-au inaugurat oficial numai trei incaperi ale garii: holul principal, casele de bilete si sala pentru informatii.
Lucrarile de refacere si reparare a ansamblului statiei au tinut sa realizeze, pe cat posibil, imbinarea elementelor moderne (instalatii s.a.) cu arhitectura monumentala a batranei gari.
Evenimentele care au condus la alegerea locatiei garii Iasi, construirea, inaugurarea si alte momente ale istoriei legate de aceasta constructie sunt prezentate cu multa acuratete, dublata de sensibilitate si emotie, de domnul Ion Mitican in cartea Iasi - Gara Amintirilor. Desi facand parte din randul inginerilor, oameni ai cifrelor si ai schitelor, domnul Mitican a avut suficiente resurse sentimentale pentru a evoca vremi de mult uitate, folosind de multe ori gara ca un "pretext pentru incursiuni indraznete si fericite nu numai pe ulitele megiese, cum zicea pe undeva, dar chiar si in viata orasului, legand bine poarta de cetatea ce-o slujeste" (Aurel Leon, Cuvant de inceput, 1983).


sursa foto : facebook.com
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto

gara_iasi3
gara iasi statii calatori romania caii ferate iasi arhitectura
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1779 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019066 (s)