News Flash:

-Cel mai grav accident feroviar din Romania-

Povestea Catastrofei de la CIUREA-IASI - FOTO

3 Aprilie 2013
9697 Vizualizari | 2 Comentarii
„Catastrofa de la Ciurea” este numele sub care a intrat in istorie cel mai grav accident feroviar din Romania. Accidentul a avut loc in data de 31 decembrie (stil vechi) 1916/13 ianuarie 1917, in plina desfasurare a primului razboi mondial, in gara din localitatea Ciurea, la sud de Iasi, pe calea ferata Barlad - Iasi. Bilantul a fost de peste 1.000 morti, absenta unei anchete oficiale nepermitand elucidarea cauzelor accidentului.
 

Contraofensiva armatelor Puterilor Centrale inceputa in septembrie 1916 si ocuparea ulterioara a Bucurestiului au determinat, incepand cu luna octombrie, exodul unei mari parti a populatiei spre Moldova. Refugierea guvernului si a casei regale la Iasi au accentuat retragerea populatiei civile spre Moldova, numarul celor evacuati in acea perioada fiind estimat la aproape un milion si jumatate de oameni, in contextul in care populatia Vechiului Regat era de aproape opt milioane. 

Un convoi militar (trenul de etapa E-1) constituit dintr-o garnitura de 26 de vagoane parasise orasul Galati, dupa ce Braila fusese ocupata de trupele germane, si se deplasa spre Iasi. Vagoanele erau neincapatoare pentru numarul mare de soldati, romani si rusi, si de civili refugiati din teritoriile ocupate de armatele lui von Mackensen, estimarile ulterioare considerand ca aproximativ 1.000 de pasageri calatoreau cu acest tren militar. Un mare numar de persoane calatoreau pe acoperisurile vagoanelor sau pe scari si intre tampoanele de legatura. De-a lungul traseului Barlad-Iasi, trenul s-a oprit de cateva ori pentru a se reaproviziona cu lemne din cauza lipsei carbunilor. 

Trenul a ajuns in gara Barnova in noaptea dintre 30/31 decembrie 1916 (stil vechi). Dupa ce franele cu aer de tip Westinghouse au fost reverificate si nu au semnalat probleme de functionare (o prima verificare fiind deja facuta la Balteni, trenul, tractat de doua locomotive, a plecat in directia Iasi la ora 1 am. Portiunea de cale ferata dintre Barnova si Ciurea prezinta o panta deosebit de importanta. In timpul coborarii pantei mecanicii primei locomotive au incercat sa franeze pentru a reduce viteza insa franele de contrapresiune ale vagoanelor nu au functionat. 23 dintre vagoane fiind echipate cu frane de mana, ei au lansat semnale acustice catre controlorii din vagoane pentru a le actiona insa, din cauza aglomerarii, controlorii nu au putut ajunge la ele. Receptionand semnalele lansate de mecanicii locomotivei, angajatii cailor ferate din statia Ciurea au activat un macaz astfel incat trenul sa intre pe linia 2 si sa se evite coliziunea cu vagoanele cu pacura care stationau pe linia 1. 

Datorita vitezei foarte mari si unghiului mare de cotire doar locomotiva si inca un vagon au reusit sa treaca pe linia 2; dintre celelalte vagoanele, cu exceptia a doar doua care au ramas pe linie, restul au deraiat. Se pare ca cel putin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele de combustibil declansand o explozie si un incediu enorm. In acest accident feroviar si-au pierdut viata aproximativ 1.000 de persoane. 

Trupurile extrase dintre resturile de metal contorsionat ale garniturii au fost depuse in gara Ciurea; in ciuda numeroaselor apeluri pentru identificarea victimelor, doar foarte putine au fost identificate. Victimele au fost inhumate intr-o groapa comuna uriasa situata la aproape 500 de metri de gara, mormantul existand si in ziua de astazi. 

In accident a pierit Vasile Cantacuzino, locotenent in armata romana, fiul lui Matei B. Cantacuzino si a fost ranit istoricul Vasile Parvan. Pentru a nu demoraliza si mai mult populatia, deja incercata de mersul nefavorabil al razboiului, guvernul a controlat si limitat raspandiriea detaliilor legate de importanta dezastrului de la Ciurea in presa vremii. 
 


Nicio o ancheta oficiala asupra evenimentelor din gara Ciurea nu a fost realizata astfel incat cauzele exacte ale acestui accident feroviar nu sunt elucidate. Nu se stie de ce franele nu au putut fi actionate la coborare, desi fusesera verificate in prealabil, si nici de ce linia 1 era ocupata de garnitura de cisterne, cand aceasta trebuia sa fie libera. Se crede ca unul dintre pasagerii din primele doua sau trei vagoane a inchis robinetul de aer comprimat din greseala si aerul nu s-a putut propaga catre franele celorlalte vagoane. 

Acest accidentul feroviar este cel mai mare accident de acest gen petrecut in Romania si al treilea ca marime la nivel mondial.

sursa:Orasul Iasi/ Facebook.com 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

Galerie Foto

392584_143539265822832_223238297_n
catasttrofa ciurea iasi tren
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Alex  | #11
e mai frumoasa si mai completa povestea acestui eveniment relatata de catre serviciul HERO.dot unde puteti asculta live audioghidul acestui eveniment apeland 0332 780 780 si codul audioghidului 2040. Serviciul este gratuit.
ioan  | #12
Bunica mea povestea despre acest accident feroviar si imi spunea ca mecanicii au coborat din tren si a lasat trenul oprit. Dar din cauza trepidatiilor a pornit singur iar cand a prins viteza mecanicii s-au urcat in tren in primele vagoane crezand ca vor ajunge la locomotiva. C-am asta e istoria cu acel accident.
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2017 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1438 (s) | 24 queries | Mysql time :0.012282 (s)