News Flash:

Povestea de dragoste dintre Brancusi si Marthe Lebherz, intr-o carte

19 Februarie 2018
742 Vizualizari | 0 Comentarii
Brancusi 1

In 1926, Constantin Brancusi o cunoastea pe Marthe Lebherz, pe care o angaja ca secretara, cea care avea sa devina una dintre iubirile sale. Pe aceasta „Marthe“, Doina Lemmy a regasit-o in corespondenta lui Brancusi cu Marcel Duchamp care transmitea „salutari Marthei“. Luni, de la ora 18.00, la ICR, vor fi lansate albumele „Brancusi et Marthe- ou l'histoire d'amour entre Tantan et Tonton" si „Correspondance Brancusi- Duchamp”.

Marthe era frumoasa, blonda, cu niste cozi impletite, ca mocanitele noastre, spunea Lemmy, in urma cu cativa ani, intr-un interviu pentru „Weekend Adevarul”. Era fiica unui elvetian, venise la Paris ca sa ia cursuri de dans.

„Marthe a sperat ca ea si Brancusi se vor casatori. In 1926, Brancusi cumpara un teren pentru o casa. Planurile lor s-au dus de rapa: Brancusi ar fi vrut sa locuiasca cu ea, nu neaparat sa se insoare, desi ii promitea la acea vreme. El era mai modern decat noi acum, voia o uniune libera. Marthe s-a intors la Geneva, unde a si murit, la 103 ani”, povestea Doina Lemmy, in acelasi interviu.

In septembrie 1926, Brancusi ii scria de la New York celei pe care o numea „blonda Isolda”: „Iti scriu cateva cuvinte, draga Tonton, din tara povestilor cu zane. E atat de frumos si de inedit incat nu poti sa-ti inchipui daca nu vezi (…) si cu toate astea sunt ca o stanca in exil“.

Dupa lansarea de la ICR, a celor doua albume, va avea loc o dezbatere intre Doina Lemny, editoarea volumelor si de Cristian Robert Velescu, istoric de arta.

Doina Lemny reuneste in volumul „Brancusi et Marthe – ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton” corespondenta dintre Brancusi si dansatoarea elvetiana Marthe Lebherz, una din marile iubiri ale artistului. Scrisorile trimise in 1926 de la New York tinerei dansatoare, transformata in secretara la atelier, sunt presarate cu desene pe tema Sarutului. Brancusi le-a reunit si le-a numerotat avand intentia sa le publice sub forma unui roman de dragoste.

Cartea „Correspondance Brancusi – Duchamp” dezvaluie prietenia dintre cei doi mari artisti ai secolului XX: Brancusi si Marcel Duchamp. Doina Lemny prezinta integralitatea corespondentei lor, din care reiese atat relatia „profesionala” dintre ei – Duchmap, din admiratie pentru creatia artistului roman, i-a deschis drumul spre piata americana – cat si prietenia profunda care i-a reunit. Adnotatia reactualizata imbogateste cunoasterea parcursului celor mai importante opere brancusiene. Textul de introducere, Correspondance – Brancusi. Histoire d’une amitié relateaza despre aceasta prietenie, ramasa mult timp necunoscuta.

Evenimentul este prilejuit de celebrarea celor 142 ani de la nasterea sculptorului roman Constantin Brancusi, in contextul celebrarii Centenarului Romaniei moderne, dar si a Sezonului Romania-Franta 2019, a carui desfasurare coincide cu Presedintia Romaniei la Consiliul Uniunii Europene.

Doïna Lemny, doctor in istoria artei, este muzeograf-cercetator la Muzeul national de arta moderna, Centrul Pompidou Paris, specialista in sculptura din prima jumatate a secolului XX. Co curatoare a celor sapte expozitii tematice la Atelierul Brancusi din 1998 in 2002. A fost curatoarea expozitiei « Antoine Pevsner in colectiile Centrului Pompidou » (2001), « Datiunea Brancusi » (2003), « Henri Gaudier-Brzeska in colectiile Centrului Pompidou » (2009) si a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizarii expozitiilor.

Este autoare a mai multor volume: Brancusi inedit - insemnari si corespondenta romaneasca (coeditor cu Cristian-Robert Velescu, Bucuresti, Humanitas, 2004 ), Brancusi, Paris, Oxus, 2005, Brancusi & Gaudier-Brzeska : points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska : Notes sur Liabeuf et Tolstoï, Paris, L’Échoppe, 2009, Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011, Brancusi, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012, Brancusi, coll. « Monographies », Paris, éditions du Centre Pompidou, 2012, Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur « mort pour la France », Lyon, Fage, 2015 ; Brancusi, an Artist without Frontiers, Bucharest, NoiMediaPrint, 2016 ; Correspondance Brancusi &Duchamp, Paris, Dilecta, 2017, Brancusi & Marthe ou l’histoire d’amour entre Tanta et Tonton, Lyon, Fage, 2017.

Cristian-Robert Velescu este critic si istoric de arta, scriitor si professor de istoria artei la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. A publicat lucrari dedicate modernitatii romanesti si europene, dar si avangardei istorice: Brancusi initiatul (Editura Editis, Bucuresti, 1994); Concepte ale poeticii lui Constantin Brancusi (Edit. Univers Enciclopedic, Bucuresti, 1999), Forma si semnificatie in arta romaneasca moderna - exemplul lui Brancusi (Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2002), Brancusi inedit - insemnari si corespondenta romaneasca (coeditor cu Doina Lemny, Humanitas, Bucuresti, 2004 ); Victor Brauner d'après Duchamp sau drumul pictorului catre un suprarealism „bine temperat" (Institutul Cultural Roman, 2007), Avant-gardes et modernités - Brancusi, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp. (Institutul Cultural Roman, 2013). Este autor al unor cataloage de expozitii, al caror curator a fost: Ion Tuculescu (catalog al expozitiei retrospective), Bucuresti, Muzeul National de Arta / Muzeul Colectiilor de Arta, 1999; Lili Pancu 1908-2006 - Pictura - grafica (catalog al expozitiei retrospective), Bucuresti, Muzeul orasului Bucuresti, 2010. Autor a numeroase studii si texte critice, publicate in albume, reviste si cataloage, din tara si din strainatate.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

brancusi icr
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1555 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020662 (s)