News Flash:

Povestea lui Dumitru Vasescu, primul roman constructor de masini

6 Februarie 2014
2145 Vizualizari | 0 Comentarii
Primul autoturism aerodinamic cu rotile incastrate in caroserie, asa cum sunt toate masinile din ziua de azi, a fost inventat de Aurel Persu. Aceasta singura mostenire a acestui mare inginer a facut istorie si se afla in muzeul Dimitrie Leonida din Bucuresti – autoturismul sau din aluminiu si cadru de lemn.
Nici despre Dumitru Vasescu nu veti gasi prea multe informatii. Insa, si acesta a fost in anul 1875, primul roman care a realizat o masina, cu care s-a plimbat pe strazile din Paris, cu mult inainte ca Ford si Daimler sa cocheteze cu lumea auto.
Despre Dumitru Vasescu nu stim nici noi prea multe amanunte, s-a nascut la Iasi in anul 1859 si a urmat scoala primara si cursurile Liceului Internat Iasi, insa pentru ca dorea sa studieze ingineria, a plecat in Paris, in capitala Frantei, unde a inceput cursurile tehnice la „Ecole Centrale.” Vasescu, mai tarziu, reuseste sa se angajeze si sa castige primii bani, iar incepand cu anul 1875 pune bazele unui atelier pe strada Michelet. Aici el isi propune sa construiasca un automobil, care sa-l poata deplasa pe pamant sau cale ferata prin propriile mijloace. Pe atunci tramvaiele si locomotivele cu aburi existau deja. Dar nu existau automobilele care sa poata circula pe sosele. Chiar daca primul automobil a fost realizat in 1770 de Cugnot, acesta era doar un prototip care nu a circulat pe drumurile publice, ci doar in cadru restrans pe drumuri rurale. Dar pe masura ce se dezvolta implementarea locomotivelor pe aburi si liniile de cale ferata, pe la sfarsitul secolului al XIX- lea, tot mai multi ingineri vedeau in motoarele cu aburi un viitor pentru deplasarile pe asfalt.

Vezi si Inventii ciudate din secolul trecut 
Cel care a fost printre primii care a transpus schita in realitate a fost Dumitru Vasescu. In anul 1880 acesta reuseste sa finanteze un automobil propulsat cu aburi. El iese pe strazile din Paris pentru probele de circulatie si reuseste sa capteze privirile tuturor trecatorilor, presa momentului fiind in extaz datorita acestei inventii care a trecut de la stadiul de utilaj agricol, asa cum mai vazusera ei, la stadiul de masina pentru oras. Spre deosebire de alte vehicule asemanatoare care mergeau pe baza de apa sub presiune, iar ca si carburant, carbuni, automobilul lui Vasescu avea cateva trasaturi pe care le intalnim si in zilele de azi. Mai exact, jantele metalice cu anvelopele de cauciuc. Atunci la acea data, in anii 1800, rotile erau din lemn, iar notiunea de anvelopa nu se cunostea deloc. Si cu toate acestea, el reuseste sa isi doteze agregatul pe puntea din spate cu jante care aveau spite din otel si muchia din metal ceva mai moale, pe care statea anvelopa rigida de cauciuc. Sistemul de franare era compus din doua piese mecanice independente, care actionau rotile din spate, iar rotile din fata erau si ele metalice. Aranjamentul autoturismului era insa unul foarte modern, asa cum urmau sa fie fabricate dupa 1900, cu toate componentele in interiorul sasiului. Volanul de directie se afla in partea dreapta a masinii, tevile si manometrele erau ascunse, pentru un aspect mai curat, iar rezervorul de apa era localizat sub scaunul conducatorului, potrivit worldwideromania.com
Inca nu exista date despre viteza pe care o atingea primul automobil realizat de catre un roman, insa intr-un univers in care toata lumea mergea cu bicicletele si cu carutele, cu siguranta era o prezenta spectaculoasa.

Vezi si Cum a decurs primul zbor al lui Traian Vuia
Din pacate nu exista poze despre care se poate spune cu certitudine ca arata exact masina lui Vasescu. Automobilul acestuia a putut fi admirat si in Bucuresti, loc in care s-a intors dupa terminarea studiilor. In anul 1906 el revine in Romania si ia cu el automobilul despre care a scris toata Europa. Dupa ce face mai multe plimbari demonstrative, expune automobilul pe aburi la Scoala de Poduri si Sosele din capitala, unde domnia sa era si profesor.
Dupa 3 ani de zile, pe data de 29 octombrie anul 1909, moare la Bucuresti, la o varsta destul de timpurie, lasand in urma numai amintirea unui inventator pasionat si a unui inginer desavarsit. Si la fel cum automobilul sau a disparut in neant, fara sa se stie nimic in prezent de soarta sa, la fel si numele sau este din ce in ce mai rar pe buzele pasionatilor de viteza si autoturisme. Acestia nu isi pot da seama ca pot aprecia cu desavarsire ce au acum numai privind in trecut si cunoscand istoria romanesca in domeniu.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

autoturism aurel persu inginer dimitrie leonida bucuresti paris ford
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1704 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013135 (s)